qurius2qurius1

Slik kan du enkelt skille mellom privat og jobbrelatert kjøring

Synes du det er vanskelig å skille mellom private og arbeidsrelaterte kjøreturer? Med tre enkle knapper, gjør den elektroniske kjøreboken Autobok, kjøre- og bompengeregistrering til en automatisert lek!

Morten Karlsen er primus motor og daglig leder i selskapet Qurius AS, som ligger bak utviklingen av den elektroniske kjøreboken Autobok. Morten fikk ideen til konseptet allerede i 2006 siden 3D-tracking er flåtestyring for transportbransjen og andre som følger bilene sine live. Qurius har rettighetene til 3D-tracking  i Norge, Sverige og Danmark.  


– For 16 år siden startet vi opp med GPS-sporing av kjøretøy, og i 2008 lagde vi konseptet Autobok. En litt enklere løsning for deg som trenger å skille jobb og privat kjøring. Sammen med den finske produsenten Aplicom, lagde vi en løsning med tre knapper i bilen for å skille mellom tur-typene; de vanligste er privatkjøring, jobb og prosjekt, monteringen er enkel og grei i bilens diagnoseport, og alle greier dette selv. 


Autoboks smarte knapper, er utviklet slik at det skal bli så enkelt som mulig for kunden å skille jobb og privatkjøring – knapp er kjappere enn app! Enten det er kjøregodtgjørelse til ansatte med egen bil eller biler på grønne skilter.  



Tar seg av bompengeoppgjøret 

Fra Skyttelpass henter man passeringene hver natt og parrer det med turen som er kjørt, og man bruker prisen man betaler etter rabatter, og ikke det som oppgis som pris uten avtale, slik en kartbassert bompengekalkulator gjør. 


– Mange av våre kunder innen transport, bruker dette som fakturavedlegg for å få dekket bompengekostnaden på en effektiv måte. 


– Kjører du privat med en firmaeid bil, skal bompengene på en privattur innrettes som lønn. Når turrapporten for privatkjøringen inneholder bompenger, er det også tatt hånd om på en enkel og grei måte ved at vi har fått til en avtale med Skyttelpass. Så for kundene til Skyttelpass, henter vi bompasseringene deres – med den prisen de har betalt, ikke prisen som står på skiltet, understreker Morten. 


Autoboka har også vunnet mange nye og gode kundeforhold ved at man ikke lenger sitter fast i en rigid kjøreregel der all kjøring mellom klokken 7 til 17 automatisk blir registrert som jobb. Sitter man for eksempel fast i kø på vei hjem fra jobb og er hjemme 17:45, blir de 45 minuttene du sitter i kø, oppført som privatkjøring, selv om det egentlig er jobbrelatert. Det var slike ting Morten ville endre på da han utviklet Autoboka.  


Alle Autoboks kunder sparer penger på skatten, og det er både de ansatte og deres arbeidsgivere som tjener på det.  


– En bedrift kan få ned bedriftens bilkostnader i form av at den ansattes inntektsforslag og arbeidsgiveravgiften blir mye lavere, og det utgjør veldig mye! Og så kan man godt si at det er skatten som betaler Autobok-abonnementet, som kun koster 240 kroner i måneden inkludert lån av boks, smiler Morten.   



Morten gir et eksempel fra Skatteetaten i 2022: «Arbeidsgiver velger ordningen med sjablongbeskatning. Du har et tjenstlig behov for å disponere en bil som har en listepris på 350 000 kr. Det skal trekkes fra et bunnfradrag på 50 prosent av listeprisen, men maks kr 150 000. Da blir regnestykket som følger: 


Listepris: 
kr 350 000 – kr 150 000 = kr 200 000 
Skattepliktig inntekt: 
kr 200 000 x 30 % = kr 60000» 


Om denne bilen brukes privat 1 tank i mnd = 6000 Km pr år, blir inntektspåslaget 6 000 x 3,40 = 20 400 kroner.

Den ansatte sparer da skatt av 60 000 - 20 400 = 39 600 kroner. Bedriften sparer arbeidsgiveravgift av de 39 600. 8sone 1 er i 2022 14,1% og gir i eksemplet over en besparelse på Kr 5583. 


Viktig dokumentering 
Det er også svært mange som har flest kjørte kilometer i jobben enn privat, og mange kunder setter derfor stor pris på at Kjøreboka hjelper dem med å dokumentere at mesteparten av bilbruken deres faktisk er yrkesrettet. Spesielt om man har en finere, grønnskiltet varebil som en Land Rover eller en stor pickup.  


– Og får man et bokettersyn, vil de alltid stille spørsmål om man virkelig har behov for en slik bil i jobben, opplyser Morten.  


Kjøreboka har også andre smarte bruksområder, som for eksempel å dokumentere stopptid på en adresse.  


– Tiden ute hos kunden, er ofte hovedinntekten for mange av kundene som for eksempel er ute og reparerer vaskemaskiner - ikke selve kjøretiden. Da vil det være viktig å kunne fremlegge på forespørsel dersom noen klager på en faktura, at: «jo, gutta mine kom klokka 8 og dro 15:15, og var ferdig til 16. Vi kom når vi skulle og dro når vi skulle». Da er det svart på hvitt, fastslår Morten.  


Morten kan fortelle at de skiller seg ut fra sine konkurrenter ved at Autoboka er en svært fleksibel løsning for enhver situasjon; enten du har en splittet bilpark, driver to selskap eller kanskje har flere arbeidsgivere, så er det alltid like enkelt å registrere og ha full kontroll på de separate delene.   


– Det vi får mest referansekunder på, er de kundene som har en splittet bilpark. Du har noen firmabiler og noen som kjører på regning, men likevel blir kjøreboka riktig i forhold til bilen!  


Liten boks med mange fordeler 
Når Autoboka setter opp utstyret for en ny kunde, så følger de alltid opp med en telefon til kunden etter to uker for å komme med tips om hvordan man kan redigere kjøreinformasjonen i ettertid dersom de har gjort en feil.  


– Den vanligste feilen folk gjør, er å glemme å sette boksen tilbake i jobb etter å ha kjørt privat i helgen, forteller Morten muntert.  


– Men med fokus på automatiserte rapporter, så er det ikke så veldig mye en kunde trenger å gå inn å redigere, for enten så er det jobb, eller så er det privat, understreker han.  


Målet i 2022 er å utvide med 10-15 prosent, og Morten har ambisjoner om å beholde sine eksisterende kunder samtidig som han selvfølgelig håper at enda flere skal oppdage Autoboks mange fordeler.  


– Det fungerer fint å gi en gratis prøveperiode slik at kundene vet hva de går til! Og på grunn av at produktet er så bra, så slipper vi å drive med råsalg. Vi har alltid plass til en kunde til, smiler Morten med glimt i øyet.  

Les mer...

2022-02-01 15.45

Transportbergen2

Lokalkjent aktør i transportbransjen dekker behovene til bygg- og anleggsbransjen med allsidige kranbiler

Artikkel Transportoppdrag Bergen AS er en pålitelig leverandør av transporttjenester, komplette kranbiloppdrag og korttidslagring av gods i Bergen og omegn.
intime4

Alt i ett system: Timeregistrering og bemanningsplanlegging har aldri vært enklere

Artikkel UKG Pro Workforce Management hever standarden for timeregistrering og bemanningsplanlegging med et brukervennlig program for retail, lager, og industriproduksjon – formidlet av InTime Nordic AS fra Tønsberg.
Til hjemmesiden

    Kontaktinformasjon

    93909511-f1e9-468e-bcc8-216c5ed2a48ehttps-__unsplash.com_photos_3XQI4AjG36c

    Hvem har ansvaret for brannsikkerheten i borettslag og sameier?

    Ansvaret for brannsikkerheten i et borettslag eller sameie er delt mellom eieren av bygget og styret. Men beboere har også et ansvar. Her kan du lese mer.

    sigmund-eTgMFFzroGc-unsplash

    Digitale møter: Tips for nybegynnere

    Sagt ja til å holde dine første digitale møter? Tips om hvilken plattform, tekniske problemer & møteagenda finner du her.

    national-cancer-institute-NFvdKIhxYlU-unsplash

    Å jobbe som vikar

    Å jobbe som vikar via et vikarbyrå i Norge har mange fordeler, men det kan også være svært gunstig for en bedrift å innleie fra bemanningsforetak.

    Arkiv