Den ydmyke og superengasjerte daglige lederen Henrik Schanche, har brukt mye av seg selv og sine verdier siden han tok over som daglig leder for Bilia Økern for noen år siden. Samtidig innførte han det slagkraftige sloganet «Din lokale Volvo-forhandler i Oslo». Han brenner for å gi Bilia Økerns kunder, en så nær og hyggelig opplevelse som mulig – selv om det gigantiske anlegget med 100 ansatte her på Økern, ligger midt i storbyen!
God plass til kundene
– Vi har god plass til kundene, og selv om vi ligger midt i Oslo, kan du istedenfor å komme til et stort industrisystem, komme inn til den lokale «landhandelen» for en god prat og få en opplevelse av at du blir sett og ivaretatt. Du skal bli sett med en gang du kommer inn, og vi skal i så stor grad som mulig få deg til å føle deg som en gjest, forteller Henrik. Han har til og med gjort det til en vanesak å følge kundene ut døra når de går.
Anlegget her på Bilia Økern sto ferdig allerede i 1981. Fra å ha vært et topp moderne anlegg på 80-tallet, må de ansatte i dag være løsningsorienterte for å kunne utnytte bygget på best mulig måte i forhold til nåtidens bilanlegg. Det som var unikt for sin tid for 40 år siden, er i dag ikke like oppdatert på alle områder.
– I 1981 var dette bygget så unikt for en bilforhandler å være – at da ble man i en artikkel i Aftenposten dratt fram som én av tre severdigheter i Oslo sammen med Tusenfryd og Holmenkollen! Så det er en bauta i norsk bilhandel, gliser Henrik.
Effektivisering og nye konsepter
Henrik fremholder at de utnytter anlegget etter beste evne, ut ifra de fasilitetene de har, særlig med tanke på at bygget er av eldre årgang. I fremtiden er blikket rettet mot et nytt bygg, der kundene kan få oppleve et sømløst og transparent system – spesielt for samarbeidet mellom salg og verksted- og servicekunder.
– Vi har vært heldige det siste halvannet året, og har gjennom effektivisering av driften vår kunnet innføre nye forretningsmodeller. I tillegg til å tilby nye og brukte Volvoer har vi flere nye konsepter som Care By Volvo, Bilia Outlet, som har fremmedmerker og eldre Volvoer. Og så har vi Polestar, som leier lokaler hos oss, forklarer Henrik.
Da det endelig var tid for lansering av den etterlengtede Volvo XC40 Pure Electric, kom pandemien som en stor, svart skygge over hele bilindustrien. Pandemien førte med seg både gode og dårlige konsekvenser for Bilia Økern, som var nødt til å snu seg rundt og finne andre måter å jobbe på.
– Vi trives best når vi kan åpne dørene og ønske alle velkommen, selv om dette ikke har vært mulig i lengre perioder! Noe av arbeidssettet vi lærte oss under pandemien, kommer vi til å ta med oss videre. Det å være proaktive og jobbe som vi har gjort, er helt klart noe vi har blitt enda bedre på. Vi har også en fantastisk bruktbil-gjeng som sto i situasjonen, og til slutt sleit vi med å få tak i nok bruktbiler. Det var helt unntakstilstand! Men det har bedret seg nå, og vi kan igjen lokke med et bredt utvalg av varer på lager, fastslår den engasjerte daglige lederen med et smil.
En storselger i pandemien
Heldigvis er Volvo som merke, privilegerte å ha både ambassadører og lojale kunder – som alltid står først i køen når en ny lansering står på trappene. XC40, solgte som bare det, til tross for pandemien og usikre tider. Oslo regnes jo for å være verdens elbilhovedstad, og med Bilia Økern strategisk plassert midt i storbyen, lå alt til rette for en langvarig salgsbølge.
– Når man åpner for salg av en sånn bil, er det alltid en lojal skare som vil komme og bestille. Men det som var overraskende, var at den første bølgen varte! Brukerne som er opptatt av bil og vil ha en ordentlig bil, lander her – for XC40 er en real bil. Den er godt skrudd sammen og har de typisk norske tingene som god høyde, firehjulstrekk, mulighet til henger og romslighet. Mot konkurrentene våre oppleves den som kompakt utvendig, men stor innvendig, så den står seg godt, understreker Henrik.
I begynnelsen av juni kom C40; lillebroren til XC40 – basert på helt samme plattform.
Volvos modeller, har dog vært igjennom et flertall endringer de siste årene. Det er endringer av drivlinjer, eierskapsmodeller og førersystem som har stått i høysetet, for den svenske bilprodusenten, som nekter å stå stille i tiden.
– Man kan ikke gjøre en endring om kunden ikke er klar for at endringen kommer, men nå begynner vi å finne veien med kunden i sentrum, avslutter Henrik.