Bransjemagasinet har hatt gleden av å intervjue og besøke Cars Software AS hele to ganger – i 2013, da avtalen med BilXtra fortsatt var rykende fersk, og i 2015, i forbindelse med utviklingen av den nytenkende appen Cars CRM. Fire år etter siste intervju med det Lier-baserte selskapet, er det fortsatt full fart fremover.
Smarte systemer og ny teknologi
Grunntanken bak Cars Software, er å utvikle og drifte smarte systemer for bilbransjen. Nå vil de få forbrukeren til å skjønne at du ikke nødvendigvis behøver å oppsøke originalforhandleren når det kommer til garantiærender. Mer om det litt senere. Først gir vi ordet til Sten Roger Mellum; en engasjert daglig leder med beina godt plantet på jorda og en stor pasjon for det han driver med.
– Vi har utviklet både system og nyere teknologi, og satser også på å utvide oss nærmere andre bransjer, avslører han.
Digitalt servicehefte
Cars Software lanserer nå om dagen et digitalt servicehefte for BilXtra, på bakgrunn av manglende historikk ute blant bilforhandlere og serviceverksteder. Ved å samle bildata fra forhandlerne til BilXtra, skal det nå endelig bli enkelt og oversiktlig å finne fullt oppdatert og fullstendig historikk over alt som er blitt gjort med bilen din, kun ved å taste inn registreringsnummeret. Informasjonen legges ut på digitalservicehefte.no, og er hovedsakelig oppdelt i tre deler: generelt, teknisk og historikk.
Mellum skryter stort av samarbeidspartneren BilXtra. De har vært en fast avtalepartner i en årrekke, og samarbeidet fungerer svært godt den dag i dag.
– De ser fremover og planlegger veien videre i stedet for å stagnere. Det er spennende å få jobbe med dem, sier Mellum med et godt smil.
Cars Web forenkler dialogen
Med kommunikasjonssystemet Cars Web,våget Cars Software seg ut på et ytterligere nytt terreng, som Mellum kunne avsløre for oss allerede i 2015. I dag kan han fortelle at kommunikasjonssystemet og Cars Web-appen har blitt en stor suksess for både verksted og sluttkunden.
Det hele fungerer slik at om du har bilen din på verksted og mekanikeren ønsker å utføre noe på bilen din, så kommuniserer mekanikeren dette til kunden gjennom appen, når kunden svarer ender dette direkte inn i Cars Systemet hos verkstedet.
– Vi vokser stadig på skade-siden. Vi har løsningen med integrasjon til deres takstsystem, og det er ganske unikt i forhold til materiell og egenandeler.
Innkallelse og påminnelse i posten
Når det kommer til å utvikle nye verktøy som skal gjøre hverdagen lettere for bileiere, forhandlere- og verksted, gjør Cars Software sitt ytterste for å imøtekomme og dekke behovene som finnes. Etter at de nye reglene for EU-kontroll ble et faktum, satte Mellum og hans kolleger seg i tenkeboksen, og dette ble resultatet:
– Vi har laget et opplegg der vi kan kalle inn til service og EU-kontroll på vegne av kundene våre, innleder Mellum engasjert.
Cars Software søkte om å få tilgang til kjøretøybasen i Norge, og fikk ja. Det muliggjorde at de kunne sende ut viktig informasjon i posten om kommende EU-kontroll, reparasjon og service til bileiere.
– Og selv om du ikke er kunde av det bilverkstedet, men tilhører det samme området, vil du få et slikt kort i posten. Treffprosenten er enormt stor, samtidig som det er vinn-vinn – bilverkstedet får en omsetning og kunden får en påminnelse!
Men tiltross for de mange ballene i lufta, har Mellum begge føttene godt plantet på jorda.
– Det som er viktig er at man må stoppe opp og få landet det nye før man drar i gang det neste nye, avslutter han jordnært, med et forsiktig hint om at nye ideer og løsninger bare vil fortsette å komme i tiden fremover.
Vi kan ikke annet enn å glede oss!