Apeland Maskinservice holder til i Haugesund og ble startet av Alexander Apeland i juni 2019. Det relativt nystartede firmaet driver hovedsakelig med salg, utleie, service og reparasjoner av maskiner til landbruks- og anleggsindustrien, og kan samtidig sertifisere anleggsmaskiner. Arbeidsområde er Haugalandet, Sunnhordaland, Ryfylke og deler av Hardanger.
Finner det billigste alternativet for kunden
Fra februar 2020, inngikk de en forhandleravtale med H&H Maskin AS i Moss, og kunne dermed også tilby maskiner og deler fra Yanmar og Kramer. Daglig leder Alexander Apeland, innrømmer at det ligger mye hard jobbing bak etableringen av Apeland Maskinservice – som i dag begynner å bli et kjent navn innen maskiner og utstyr til landbruk og industri på Haugalandet.
– 2020 var et tøft år, som nyetablert og med covidrestriksjoner var det tungt å bryte isen og komme seg skikkelig igang her på Haugalandet. Men etter å ha jobbet målrettet, har det løsnet mer og mer, forteller Alexander innledningsvis.
Av maskiner kan Apeland Maskinservice tilby Yanmar beltedumpere fra 800 kilo og opp til fem tonn, hjullastere fra fem til åtte tonn, og minigravere fra ett til tolv tonn. Kramers unike firehjulsstyrte hjullastere fra 2-10 tonn, er også i porteføljen. Maskinene kan enten kjøpes eller leies, og Alexander legger stor vekt på å finne det beste alternativet for kunden.
– Hvis en kunde bruker en maskin noen få ganger i året, er det helt klart mye billigere å leie enn å eie. Jeg har kunder som har kommet for å kjøpe en maskin, men så har vi kommet frem til at det er en bedre løsning for kunden å leie, sier Alexander.
Apeland Maskinservice kommer som regel alltid frem til en grei løsning sammen med kunden, og Alexander er nøye på å forstå behovet til kunden før han selger noe.
– Vi håper at vi kan spare penger for kundene våre, og i de fleste tilfeller vil vi være et rimeligere alternativ. Det er noe som heter rett arbeid til rett pris, og det er det som er fokuset vårt, smiler han.
Like godt som nytt
Alt i maskinparken er til salgs – til og med utleiemaskinene. Ifølge Alexander er det en fordel å kunne tilby brukte maskiner som et komplement til splitter nye maskiner, som et rimeligere alternativ.
– Mange er kanskje ikke interesserte i å kjøpe helt nytt. Når en maskin har vært en stund på utleie, går den ned i pris, og blir ofte mer interessant for enkelte kunder, utdyper han.
Fornøyde kunder er selvsagt viktig for maskinforhandleren på Haugalandet, og derfor har Alexander den samme tankegangen også når han utfører service og reparasjoner på maskiner og utstyr.
– Kostnad er alltid et spørsmål. Det er mye som kan repareres på en maskin, men det er opp til kunden å bestemme. For meg handler det om å komme med anbefalinger og ta det som er mest kritisk. Er det en gammel maskin, kan man fort spare kunden for 15 000 kroner ved å bruke en time på å sondere hvilke alternativer som finnes, poengterer han.
Om en del må byttes ut, betoner Alexander at det ikke alltid trenger å være en original utbyttet del, og at man kan spare halve prisen på å velge en del som er like bra, men av et annet merke.
Vil ekspandere
Per i dag består Apeland Maskinservice kun av Alexander, men siden det iblant topper seg med arbeid, har han planer om å ansette én eller to til i fremtiden.
– Det får gjerne være en mekaniker med en kremmer i magen, konstaterer Alexander om sin fremtidige kollega.
– Det er litt travelt å være alene, og når man er alene kan man bare være på ett sted om gangen. Det kan koke litt av og til, så jeg er nødt til å prioritere litt – blant annet ved å leie inn arbeidskraft når det er mye å gjøre.
Som en liten aktør har Apeland Maskinservice derimot fleksibiliteten som et større firma ofte mangler, og Alexander gjør alltid sitt beste for å tilpasse seg kunden.
– Jeg prøver å være fleksibel så langt det lar seg gjøre. Uansett om det er kveld eller helg; så lenge det passer, så stiller vi opp! Vi ønsker å tilpasse oss kunden istedenfor at kunden skal tilpasse seg oss, poengterer den serviceinnstilte daglige lederen.
Den unike fleksibiliteten til Apeland Maskinservice har utvilsomt bidratt til å gi dem et godt rykte i trakten, og Alexander ser lyst på fremtiden takket være den beste markedsføringen man kan få: fornøyde kunder.
– Når vi har fornøyde kunder er det lettere å anbefale oss videre, og jeg har fått mange telefoner om at vedkommende har blitt anbefalt av en kollega eller venn om å ta kontakt med meg, avslutter Alexander med et smil.