Jørgen Ellingsen og Simen Eira kjenner hverandre fra ungdomsårene og jobbet allerede da så smått med å utvikle nettsider sammen. Etter flere år på hver sin kant av IT-bransjen – Jørgen med master i informasjonssikkerhet og Simen innen interaksjonsdesign og brukeropplevelse, kom de sammen igjen i 2018 og startet Ellera AS.
IT-firmaet har som formål å levere egne software-produkter på abonnementsbasis for bedrifter, som ivaretar sikkerhet og er brukervennlig for alle.
– Med programvaren forenkler og sikrer vi hvordan du deler og håndterer sensitiv informasjon innad i en bedrift, men også med andre bedrifter, sier Eira.
– I tillegg har du tilgangsstyring med løpende oversikt og kan enkelt fjerne tilganger om nødvendig, for eksempel om et samarbeid opphører.
Webutvikleren jobber med brukeropplevelsen av produktet. Han forteller at brukerforståelse er viktig, og er selv lidenskapelig opptatt av at opplevelsen skal være enkel og god.
Ellingsen er sikkerhetsansvarlig for produktet og forteller at han vil få bedrifter til å unngå bruk av Post-it lapper, Excel-ark med passord eller lette passord som er enkle å gjette – som gjerne er et kjæledyrnavn med årstall bak.
– Det er der vi mener vi har vår unike kompetanse – vi har både brukeropplevelsen og sikkerhetsbiten i perfekt harmoni.
Veldig ofte er de sikre systemene krevende og kompliserte å bruke, men er det noe som er enkelt å bruke, så er det gjerne ikke så sikkert igjen. Vi har kombinert de to på en god måte, sier Ellingsen.
De er nå på utkikk etter flere bedrifter som ønsker å være med å teste og forme produktet videre i en utviklingsfase. Duoen har også utviklet en nettsideplattform som tilbyr rimeligere nettsider for de som ikke trenger femhundretusen-kroners nettside.
Kundene deler grunnoppsettet, men har sin egen profil, logo og innhold de selv administrerer på nettsiden.
– Nettsideløsningen er svært brukervennlig og sikker – vi overvåker plattformen kontinuerlig, sier Ellingsen.
Ellera AS tilbyr også konsulenttjenester der de hjelper bedrifter med nettsider og drift.
– Vi gjør dette for å finansiere utviklingen av produktene til de står på egne ben, og så bruker vi halvparten av tiden vår på innovasjon, smiler de.