verdimat3verdimat1verdimat2verdimat4

Vi kaster flere tonn mat i året: Plateful gjør svinn om til vinn

Den nytenkende aktøren Plateful AS, setter matsvinn på agendaen og ønsker å utgjøre en forskjell i et land som på et år kaster hele 84,7 kilo spiselig mat per innbygger.

Det har allerede gått tre år siden sist vi pratet med Lars-Kristian Leiro. I 2019 var han daglig leder i Verdimat AS – et firma som gjorde det mulig for alle å redde mat samtidig som man sparte penger på det. I dag har Verdimat blitt Plateful AS etter et strategiskifte for å tydeliggjøre deres satsning, samt gjøre seg klare for internasjonal vekst.


– Før lå vi kanskje litt lavt i terrenget, men nå har vi fått mer selvtillit i alt vi gjør. Vi har bevist oss gjennom Verdimat, men med Plateful har vi fått spisset budskapet på en bedre måte, forklarer Lars-Kristian Leiro, daglig leder og grunnlegger av Plateful AS.



Mer enn en grossist
Siden sist har det kommet en tilvekst av medeiere, og da de nye eierne ble med på laget, ble Lars-Kristians fremtidsvisjon samtidig en virkelighet: å bygge opp en elektronisk varestrøm der innkjøp og salg skjer elektronisk.


– Vi er ferdig med første fase av innkjøpsportalen, og har akkurat startet med salgsportalen. Det er veldig spennende, og vi går nesten over til å bli et tech-selskap mer enn bare en grossist. Vi ønsker etter hvert også å internasjonaliseres, og da ble det jo tydelig at en navneendring måtte til, forteller Lars-Kristian om den store endringen.


Da Norge ble lamslått av Koronapandemien i mars 2020, som stakk kjepper i hjulene for svært mange bedrifter, valgte Plateful å snu seg om for å hjelpe andre bedrifter samtidig som de sikret sine egne inntekter.


– Vi hadde budsjettert 100 millioner i 2020, og i januar og februar var vi i rute og alt så veldig bra ut. Men så smalt det i mars, og vi mistet 84 prosent av kundene våre. Da måtte vi tenke ut nye alternativer, så vi snudde oss og jobbet med de kanalene som fortsatt var åpne, og benyttet muligheten til å hjelpe de som hadde stengte dører og som ikke nådde sine kanaler, sier Lars-Kristian.



Til tross for pandemien, klarte Plateful til og med å vokse, og økte samtidig omsetningen.


– Vi var veldig fornøyde med den snuoperasjonen vi klarte der, og vi vedlikeholdte veksten også i 2021. Det var en god og iherdig innsats av alle kollegaene, skryter han.


Lanserte egne merkevarer
De valgte også å jobbe mer mot dagligvarehandelen, og hadde en enda tettere dialog med sine leverandører, som slet med utfordringer knyttet til råvareoverskudd. Plateful avdekket nemlig at mange produsenter sitter med et stort overskudd av råvarer, noe som gav Lars-Kristian ideen om å produsere egne merkevarer basert på produsentenes råvareoverskudd.


– Nå har Plateful kommet med en egen produktserie som vi sakte men sikkert har lansert for storhusholdningsmarkedet, og som vi til å begynne med prøvde ut i dagligvarehandelen. Nå som markedet har åpnet igjen, jobber vi med å bygge plattformen tilbake igjen til storhusholdningsmarkedet, og det har vi klart veldig bra, forteller han.



I dag kommer cirka 80 prosent av omsetningen til Plateful fra storhusholdning, mens resten er fra dagligvarehandelen. Plateful har også en fysisk butikk i nabolokalene her i Moss, som de deler med en importør av Østeuropeiske og Søreuropeiske varer.


– Jeg spurte dem om de kunne tenke seg å åpne en butikk sammen med oss fordi vi trengte en ventil for å tømme lageret vårt, så vi ble enige om å åpne en liten butikk på 200 kvadratmeter. Det var full fart fra dag én, og butikken har en årlig omsetning på 18-19 millioner kroner i året, smiler Lars-Kristian.


Sammen om å minske matsvinnet
Fremtiden ser alt annet enn mørk ut for den fremoverlente aktøren i Moss som har et soleklart mål om å redde mest mulig mat fra å havne i søppelbøtta. Plateful har mange spennende planer for fremtiden, og er nylig blitt sponsor for Matprisen, samtidig som de er i dialog med en av de større hotellkjedene om et langsiktig samarbeid.


– Vi får veldig mange positive tilbakemeldinger fra leverandører som er fornøyd med kundeservicen og hvordan de blir håndtert av sjåførene, og kunder som liker å finne disse «skattene» hos oss. Det er vi veldig glade for! Det er viktig å ta vare på de ressursene vi har, så på godt og vondt er det hyggelig at vi kan være her og jobbe med det, avslutter Lars-Kristian med et smil.


(I 2021 reddet Plateful 2 600 tonn mat gjennom sine kanaler).

Les mer...

2022-08-03 17.45

Vsbygg1

Erfaringsrik betongelementaktør satser stort på stålbygg

Artikkel VS Element AS, prosjekterer, produserer og monterer betongelementer – med mangeårig erfaring og profesjonell dyktighet. Nå satser betongelementprodusenten fra Våle i Vestfold stort på stålbygg, med eget...
portmann11

Lokal gitterprodusent overrasker med egenproduksjon av gittersystemer

Artikkel Portmann AS i Bergen, er en port- og gitterprodusent som leverer alt av porter og gitter til privat- og proffmarkedet. Nå har den lokale aktøren fått stor suksess med flere nye produkter – som lover lang...
Til hjemmesiden

    Kontaktinformasjon

    vidaxl

    Fem måter å nyte mer tid utendørs

    Uansett hvor du bor, om det er i et hus med hage, en leilighet, eller en hybel, er det synd om du ikke utnytter sjansen til å tilbringe ekstra tid ute, spesielt i sommermånedene. Når solen er ute og temperaturen stiger, er det mange som liker å få litt frisk luft og naturlig D-vitamin. Men kanskje synes du det er vanskelig å forlate hjemmet av en eller annen grunn? Heldigvis er det ingen grunn til bekymring. Vi har samlet en liste over måter å lokke deg selv til å begi deg ut i den solfylte naturen.

    article1

    Beste stedene å campe i Norge

    Norge er et campingparadis, med sitt dramatiske landskap og overflod av campingmuligheter. Enten du leter etter en avsidesliggende campingplass ved sjøen eller på fjellet, har vi dekket deg.

    sigmund-eTgMFFzroGc-unsplash

    Digitale møter: Tips for nybegynnere

    Sagt ja til å holde dine første digitale møter? Tips om hvilken plattform, tekniske problemer & møteagenda finner du her.

    Arkiv