ABC Gjenbruk AS, er selskapet bak den hurtigvoksende gjenbruksbedriften ABC Kontor. Butikken i Fyllingsdalen rommer hele 1 500 kvadratmeter gjenbruk med fokus på kontormøbler, og grunnet en svært rask vekst, flyttet butikken fra Nesttun til større lokaler i Fyllingsdalen.
– Vi startet ABC Kontor i 2015, men ble nødt til å flytte til et større lokale etter bare noen få måneder. Vi traff tydeligvis en bransje det virkelig var behov for, og vi har bare vokst og vokst, forteller daglig leder Leif Jårvik innledningsvis.
Helt rett i tiden
ABC Kontor er i dag en rendyrket kontormøbelbutikk med fokus på brukte kontormøbler, men startet som en generell gjenbruksbutikk med alt fra møbler til pyntegjenstander. I 2017 endret man fokus til brukte kontormøbler – og syv år etter kan Leif konstatere at de har truffet riktig i et marked som lenge har etterspurt brukte kontormøbler i det offentlige rom.
– I dag har vi store kunder vi aldri kunne drømt om å få på vår kundeliste; det er staten, kommuner, fylker og NAV. Vi har truffet noe med vår nisje, og det er ingen tvil om at bærekraft og gjenbruk er rett i tiden.
ABC Kontor er derimot mye mer enn bare en gjenbruksbutikk. Nylig lanserte de en helt ny designtjeneste; et helhetlig konsept frontet av butikksjef og designer Lizzie Brandt, som har jobbet i bedriften siden 2016.
Tegner kontorløsninger i 3D
– Vi kan designe og levere ferdige konsepter til bedrifter, og vi tegner blant annet kontorløsninger visuelt i 3D – der vi viser frem farger og møbler, forklarer Lizzie.
Lizzie er selv svært opptatt av gjenbruk og design, og føler hun både får utfordret og utfoldet seg i ABC Kontor, ved å omvandle gamle møbler til nye. Ideen til konseptet ble født når flere kunder trengte hjelp med å vurdere hvor mange kontormøbler som fikk plass i ett rom.
– Vi trengte den kompetansen, og investerte i en god PC med avansert tegneprogram og ansatte montører og designere. Vi bygde oss opp og lærte oss samtidig mer og mer om stoler, merker og kvaliteter, og ble stadig mer proffe, utdyper Leif om ABC Kontors reise.
Med disse grepene selger ikke ABC Kontor et produkt til en kunde, men en løsning. Stadig flere kunder overlater derfor design og planlegging av hele kontoret til gjenbruksaktøren, slik at farge- og interiørvalget passer inn på kontoret.
– Selv om en kunde har brukt 80 prosent av sine egne møbler, så ser det helt nytt ut! Kundene etterspør våre designtjenester. De trenger å se helheten, og de ønsker å se om de brukte møblene de har valgt passer inn på kontoret. Slike elementer gjør at man får en helt ny måte å tenke på, konstaterer Lizzie.
På brukte kontormøbler er ABC Kontor en aktør med et stort utvalg av ergonomiske kontorstoler, hev- og senkbare bord, møtebord, lyddemping og mye mer. En stor del av bedriftens virksomhet går ut på å kjøpe partier i større skala fra firmaer som enten skal legges ned, flytte eller som skal nedskalere. De brukte møblene kommer ofte fra profesjonelle, velkjente merker, som for eksempel Kinnarps. De blir deretter nøye rengjort og fornyet, før de til slutt selges til nye kunder i butikken på Spelhaugen i Fyllingsdalen.
– Kinnarps er en veldig stor og anerkjent leverandør av kontormøbler, og vi er uten tvil på det profesjonelle markedet; vi selger ikke møbler fra lavpriskjeder, og vi tester møblene nøye før vi trekker de om og selger de videre, presiserer Leif om forretningsideen til ABC Kontor.
Bedre for lommeboka
Det er ikke bare gjenbruk som lokker kundene til å kjøpe brukt. En helt ny kontorstol med ergonomisk profil kan fort koste rundt 10 000 kroner, men hos ABC Kontor sparer man opptil 70 prosent av denne prisen ved å velge gjenbruk.
– Da er stolen i tillegg renset og stelt før den går ut herfra, og har i hvert fall mellom fem til ti gode leveår igjen, sier Leif.
– Økonomien har veldig mye å si for mange av våre kunder. Mange mindre firmaer vil gjerne bruke mindre penger i en oppstartsfase, og da er brukte møbler et bedre alternativ for lommeboka, tillegger Lizzie.
Det meste kan dessuten tilpasses, noe ABC Kontor er helt unike på. Ønsker man for eksempel en annen farge på bordplaten, går det aller meste å ordnes, ifølge Leif.
– Vi bruker ofte det samme understellet på møblene, som vi kompletterer med nye plater. Da får kunden et nytt produkt, selv om 75 prosent av produktet fortsatt er brukt, poengterer han.
Grønt miljøregnskap
ABC Kontor har mottatt Gaselleprisen fire år på rad, noe de er storfornøyde med. Samtidig er de både en Miljøfyrtårnbedrift som gjør sitt ytterste for å minimere sin miljøpåvirkning, og har Grønt Punkt-merke. Til sommeren kommer ABC Kontor dessuten med en ny tjeneste for sine kunder; et grønt regnskap.
– Vi kan regne ut hvor mange kilo Co2 en kunde har spart på å velge brukt istedenfor nytt, og vi ser at mange av våre kunder etterspør dette for å kunne vise til sitt eget miljøregnskap. Vi er én av de første aktørene i vårt marked som tilbyr denne tjenesten, så det er veldig gøy, sier Leif.
ABC Kontor flyter godt på sitt gode rykte, og Leif og Lizzie røper at de ikke har trengt å bruke en krone på markedsføring, rett og slett fordi kundene blir så fornøyde med møblene sine at de forteller det videre til andre.
– Vi får ofte høre at det vi leverer ser ut som nytt! Jeg synes det er veldig morsomt med store prosjekter der vi får være med helt fra starten og tegne opp eksempler – og ekstra gøy er det når kunden vil ha så mye gjenbruk som mulig og minst mulig nytt, sier Lizzie engasjert.
– Den største utfordringen ligger i å finne nok like stoler, spesielt om en kunde skal ha 60 stoler, avslutter Leif, med en god latter.