Frode Heum jobbet med salg i 25 år, og hadde en drøm om å en dag starte for seg selv.
– Jeg har alltid vært fascinert av bobiler, camping og mobile løsninger, og satte igang med research og utvikling av det som nå har blitt til Nordic Caravan, en norsk spesialist på bygging av spesialbobiler. Spesialbygging og personlige tilpasninger er svært populært, forteller han.
Suksess med skreddersydde bobiler
I 2019 kjøpte han inn den første bobilen, og var med dette innkjøpet - utstyrt og klar for å starte opp for fullt med spesialbobiler i Norge gjennom navnet Nordic Caravan. Frode forteller at 2020 blir hans første driftsår innen bobiler med skreddersydd spesialutrustning.
– Jeg leita på nettet og kikket rundt på bobiler som ikke fantes i Norge og som jeg gjerne ville bli importør og forhandler for, og være bindeleddet i Norge, forteller han.
Mens andre bobil-leverandører i Norge tilbyr kjente merker, var Frode helst interessert i å gå sin egen vei.
– Jeg liker å være litt spesiell, sier han spøkefullt, og fortsetter:
– Så derfor fant jeg et merke som heter Nordic Husbilar, fra Kristinehamn i Sverige. De har 30 års erfaring med salg og produksjon og har hatt stor suksess i hjemlandet. De hadde prøvd seg i Norge en gang, men det ble for kostbart for dem å finne riktig forhandler med genuin interesse for deres produkt.
Nordic Husbilar har derfor vært et hittil ukjent merke her til lands, og de satte derfor stor pris på at Frode tok kontakt. I mai i fjor bestemte han seg for å reise ned og kjøpe en bobil – for å kunne satse for fullt på spesialbobiler. Frode forklarer hva han legger i ordet spesialbobil.
– Det er en helt vanlig bobil utseendemessig, men vi bygger alt som du vil og kan tenke deg innvendig, etter dine tegninger og ønsker.
Et helsevesen på hjul
Frode peker på en bobil som er spesialbygd for Helsevesenet, og viser oss rundt. Bobilen er blitt forvandlet til en slags klinikk på hjul, og har mottaksrom, arbeids-og undersøkelsesbenk. En slik spesialbygd bobil kan brukes i mange forskjellige sammenhenger, blant annet som blodbuss, rus- og psykiatri-mottak og i forbindelse med medisinske undersøkelser som for eksempel mammografi.
– I et prosjekt vi har for en kommune, har vi også snakket om å lage en bil som kan være en tannlege på hjul for dem som bor i storbyene. En annen kommune har «Helse på hjul»-prosjektet, der de reiser rundt, prater med mennesker og får folk innom. Stadig flere kommuner vil ha helsetjenester på hjul, med sykepleiere, leger og tannleger, konkluderer Frode om den økende mobiliteten til helsetjenesten.
Det er ikke bare helsetjenesten som har fått god nytte av en skreddersydd og spesialdesignet bobil. Stadig flere yrkesgrupper henger seg på; Politiet har per i dag tre biler, og en veterinærklinikk vurderer å gå til innkjøp av en bobil som kan fungere som et dyremottak på hjul.
– Den kan brukes til alt, sier Frode engasjert.
Møter kundene der de befinner seg
Også for detaljhandelen, har trenden med mobile spesialbobiler begynt å ta av. Optikerkjeden SmartEyes har faktisk laget en butikk på hjul, for å bli bedre rustet til å møte kundene der de befinner seg.
– Det er nå som nettbutikkene går så bra og de fysiske butikkene går så dårlig, at man har mulighet til å opprettholde kontakten med kundene og møte dem der de er!
Det er i bunn og grunn den samme utfordringen som Helsevesenet står overfor: Hvordan kan man hjelpe flere pasienter, uten at de trenger å reise til sykehuset for behandlinger som ellers kan utføres nærmest hvor som helst?
Samtidig er en spesialdesignet bobil en helt utmerket kontor-og butikkløsning! Nordic Caravan kan utstyre bobilen med alle bekvemmeligheter og fasiliteter, deriblant trådløst internett og solcellepaneler. Flere firmaer benytter en bobil som et portabelt verksted med kontor bakerst. For et firma som er mye på messer, kan en bobil fungere som en stand du tar med deg overalt.
22 pluss i 40 minus
Frode forteller at det snart lanseres en helt ny bobil-modell som er en ren handikapp-tilpasset bil, men poengterer at han også server privatpersoner med helt ordinære bobil-løsninger. Kunden står fritt til å velge løsninger ut ifra sitt budsjett og sine behov, og alt bygges for hånd.
– Vi får et tomt bilchassis ned, vi bygger vegger og tak, isolerer og legger inn vannbåren varme.
– Vi garanterer i hvert fall 22 pluss i 40 minus, hevder Frode, og forklarer at Nordic er kjent for å være vinterbobilen nummer én.
For å få lov til å kjøre en bobil på over 3.500 kilo, er man nødt til å ha C1-sertifikat – noe veldig mange ikke har. Men det er ingen hindring, for så lenge du kjøper en bobil gjennom Nordic Caravan, får du nemlig et C1-sertifikat på kjøpet! Nordic Caravan leverer bobiler inntil 3.500 kilo også.
Frode er godt fornøyd med de positive tilbakemeldingene han har rukket å få på den korte tiden han har vært i gang. Til høsten får Nordic Caravan to forhandlere i Norge, og med det splitter nye samarbeidet med Ferno Mobility, ser Frode frem til et spennende første driftsår som Nordic Caravan.