Bodø er byen der sykler som fremkomstmiddel er forventet å øke, i takt med byggingen av Bodøs nye infrastruktur. Nå skal det endelig bli både enklere og tryggere for syklister på veiene.
Vi har pratet med Bengt Jensen, innehaveren av sykkelforretningen Sykkelhuset Bodø AS, om sykkelens spennende og uvisse fremtid.
– Bodø er jo egentlig en sykkelby, innleder han med et varmt smil.
– Folk som kommer langveisfra til Bodø sier at dette nesten er verdens navle når det gjelder sykkelområder. Det er fantastisk utsikt fra stiveier, fine sykkelveier, og kommunen legger nå til rette for at sykkel skal bli fremtiden.
Selv har Jensen drevet med sykler i en mannsalder, og kan med all rett være stolt over sin sykkelforretning som snart bikker 20 år. Han forteller at han startet i det små med tråsykler på ettermiddag og kveldstid sammen med en kompanjong, på det som en gang het Sykkelkjelleren AS. Sykkelkjelleren gikk konkurs i 2000, og det ene førte til det andre. Ganske snart hadde Jensen sin helt egne sykkelforretning; Sykkelhuset Bodø AS.
– Jeg startet opp 10. mai 2000 – helt alene. Men etter hvert fikk jeg Samuel på verkstedet, og ti år etter det fikk jeg Jim i butikken. Vi har liksom vært radarparet på tre stykker her i Rønvika, smiler Jensen.
Sykkelhuset Bodø er områdets eneste spesialforretning som tilbyr gratis parkering til sine kunder. Kunden står nemlig alltid i fokus hos den serviceinnstilte sykkelforretningen, det gir Jensen sitt ord på.
– Vi hjelper kunden uansett. Du kan ringe oss når som helst – og vi stiller alltid opp slik vi alltid har gjort, fastslår han.
For rundt fem år siden tok el sykkel-salget av for alvor, og elsyklene ble et hverdagslig syn på Norges veier. Men ikke nødvendigvis i Bodø.
– Vi her i Nord er noen sidrumpa karer, utbryter Jensen med en latter.
– Vi ligger to-tre år etter Sør, og er litt mer skeptikere og tilbakeholdne i forhold til alt som er nytt.
Sykkelekspert Jensen ser forventningsfullt på det kommende året, som innebærer premieresalg av de nye el-mopedene. Han mener at ungdommen i dag er svært miljøbevisst og villig til å prøve noe nytt.
Hos Sykkelhuset Bodø AS testkjører de alltid nye el-sykler og motorer før de selges videre til deres kunder.
– Vi må alltid vite at det som står i brosjyren er 100 prosent sant, mener Jensen.
– Vi har vært ganske store på elsykler og tråsykler i flere år, og har satt oss inn i det meste. Vi har leverandører som har kurset oss, og vi har papirer på at vi alle har gjennomført kurs på el- sykkelmotorer. Så kompetansen skal ikke være noe problem, smiler han.
Han råder kunder som vil prøve seg på en el-sykkel, til å ikke nødvendigvis velge det billigste alternativet.
– Det er mange som prøver seg på en billig sykkel, men du får det som lommeboka tilsier. Større og kraftigere batteri er som en stor tank; du kommer lengre, mener han.
Etter en intensiv karriere som sykkelspesialist med døgnet rundt-service, betror Jensen til oss at han har planer om å trekke seg tilbake. Han ser nå etter noen som vil overta driften av hans livsverk, sammen med butikkmedarbeider Jim og verkstedarbeideren Samuel.
– Dette er en knallbra arbeidsplass om du er litt nevenyttig og kan gjøre noe selv, sier Jensen.
Han mener at en ung person har de rette forutsetningene for å ta Sykkelhuset Bodø til nye høyder ved å tenke nytt og innovativt.
I tillegg til sykler, tilbyr Sykkelhuset Bodø landsdelens største utvalg på originale sykkeldeler og sykkelklær til den vanlige og iherdige syklisten, og med deres lange erfaring i sykkelbransjen, samarbeider de naturlig nok med flere av Nordlands sykkelklubber.
– Vi har alltid gått ut med at «vi kan sykkel»,og vi burde skjemmes om det ikke var sant, sier Jensen med et lurt smil.