Nordisk 3D Service har et unikt tjenestespekter innen 3D-skanning, 3D-printing og 3D-modellering, der bare fantasien setter grenser for hva man kan oppnå. De befinner seg på skjæringspunktet mellom det fysiske og det digitale, hvor 3D-skanning gjør det mulig å ta et fysisk objekt inn i den digitale verden.
– Ett av områdene er det industrielle, for eksempel om en kunde har produsert noe som skal kontrolleres. Der kan man gjøre veldig mange spesifikke operasjoner; vi skanner produktet og tar det inn i den riktige programvaren, som vi kjører opp mot en CAD-modell og gjør avviksanalyser, forklarer Robert Ingebretsen, daglig leder i Nordisk 3D Service.
Har sine bruksområder
Nordisk 3D Service jobber også mye med kontrollavvik og kontrollmåling for å overvåke slitasje av deler for industrinæringen. Siden Nordisk 3D Service favner utrolig bredt, er det heller ikke uvanlig at de får være en del av prosjekter i alle type sammenhenger og bransjer. Det er mange innfallsvinkler og fag som er involvert til enhver tid, og med en bred kunnskap og lang erfaring innen 3D, jobber de ofte sammen med kundene om metodikk.
Utviklingssjef Justyna Ingebretsen påpeker derimot at de ikke liker å se på 3D-printing som en løsning, men et verktøy.
– Det er mange tilfeller hvor det er meningsløst å benytte 3D-printing, der man isteden kan produsere det mer kostnads- og miljøeffektivt ved å benytte seg av tradisjonelle metoder. Derfor handler det om å velge rett metodikk til formålet, og vi kjenner at markedet er blitt mer bevisst på at 3D-printing kan være et fantastisk verktøy, som har sine bruksområder, understreker hun.
3D-løsningene kommer helt til sin rett også i kunstbransjen.
– Det er fantastisk at en kunstner kan produsere sitt verk ved å lage en miniversjon av sin skulptur, og med et verktøy som 3D-skanning, kan man produsere den i stor skala etterpå. For mange kunstnere betyr det at de får en mulighet til å produsere skulpturen sin, som ellers ikke ville vært mulig hvis de skulle jobbet i sluttskalaen fra begynnelsen av, forklarer hun.
Der det fysiske møter det digitale
Et annet godt eksempel på hvordan det fysiske møter det digitale, er Nordisk 3D Service’ samarbeid med Det Norske Myntverket. Da skanner de inn gipsmodeller som er laget av kunstnere, som deretter blir produsert fysisk, i form av mynter og medaljonger. På samme måte kan man starte å jobbe med en form fysisk, for deretter å bruke 3D skanning; en metodikk som er spesielt nyttig innen design og arkitektur der man kan videreutvikle formen som først ble skapt med hendene.
– Mye av det vi gjør er enten i den ene eller andre enden av prosessen, og det er ganske ofte at det enten begynner eller slutter med håndverk, påpeker Robert.
Robert og Justyna forteller at de har flere faste samarbeid med ortopeder, som blant annet benytter seg av 3D-skanning for produksjon og tilpasning av ortopediske produkter. En omorganisasjon i bedriften har også åpnet en dør for salg av 3D-skannere til ortopeder og andre aktører - et vekstområde som de har stor tro på.
– Vi ser at vi har hatt en stor utvikling innen salg av hardware, og vi selger ganske mange 3D-skannere. Siden utstyret er såpass kostbart blir vi alltid godt kjent med kundene våre i forhold til behovsanalyser, der vi tilpasser riktig type løsning til den aktuelle virksomheten, sier Robert.
Stor vekst med 3D-tjenester for fremtiden
Nordisk 3D Service har store vekstambisjoner og mange spennende planer for fremtiden; planer som blant annet inkluderer bevaring av kunstverk og verdensarv. Etter syv år i drift opplever den innovative 3D-aktøren en kontinuerlig vekst, og Robert må nesten trekke litt på smilebåndet når han tenker tilbake på Nordisk 3D Service’ unnfangelse, som skjedde ved en ren tilfeldighet.
– Jeg drev et annet selskap innen distribusjon av elektronikk, og i den forbindelse ble vi kjent med et selskap som produserte og solgte 3D-skannere, så da begynte vi litt med det. Vi solgte ikke så mange 3D-scannere i begynnelsen, men vi fikk mange spørsmål om tjenester rundt det hele. Det ble såpass mye å gjøre, og de som jobbet med det den gangen startet et eget selskap innen 3D-tjenester, med fokus på 3D-scanning, forteller han.
Til tross for en bratt læringskurve, besitter Robert i dag en uvurderlig kunnskap innen feltet.
– Vi har en bærekraftig forretning som vokser og utvikler seg, og med årene har vi fått mer kunnskap og bedre relasjoner til andre samarbeidspartnere og relaterte bedrifter – og ikke minst en strategi, sier Robert. Og så vil jeg jo kalle det et frynsegode at vi blir kjent med så mange type virksomheter og prosjekter, som man ikke aner eksisterer en gang, smiler han muntert.