Opel- og Nissanforhandleren Mobile Drammen, ble en del av Mobile-kjeden i 2018, men er for mange i Drammensområdet best kjent som Automobile-Kompaniet. Med ett av Norges største bilkonsern i ryggen, er Mobile Drammen sterkere enn noen gang, selv om daglig leder Magne Fossum innrømmer at han fortsatt synes det er litt uvant.
– Selve driften er den samme, forsikrer han og fortsetter:
– Det er som jeg pleier å si: Vi er de samme fine folka, med de samme gode produktene, men vi heter nå Mobile, smiler Fossum.
Slo salgsrekord
Og Fossum har god grunn til å smile. 2018 ble nemlig et rekordår for bilforhandleren, mye takket være det helelektriske vidunderet Nissan Leaf. Mobile Drammen ble virkelig satt på prøve med 332 solgte biler, men taklet den enorme økningen veldig bra, ifølge Fossum.
– Vi hadde tegnet 100 kontrakter i løpet av den første måneden den ble lansert, og vi landet altså på 332 solgte, sier han om salgsrekorden.
– Men selv om Nissan kommer med Leaf og 62 kilowatt og Opel Corsa blir lansert som ren elektrisk bil, kommer dette såpass seint i år, så dette blir et slags vakuumår. 2019 blir et jobbeår, vi har våre planer og budsjetter, men det blir nok vanskelig å matche 2018. Det er et lite ror på en stor båt, men det gir enorme resultat, så skipper’n må se langt frem, sier han metaforisk og smiler lurt.
Har tro på Opel
Om vi går 35 år tilbake i tid, var det Opel og Ford som nordmenn flest ville kjøre. Men etter Opels glansdager dalte populariteten, og Opel ble raskt et utdatert bilmerke for den eldre generasjonen.
– Frem til nå har ikke Opel hatt produkter som har matchet systemet. Opels fremtid i Norge er lys, og jeg har tro på Opel og Bertel O. Steen som importør. Opel som merke har behov for Bertel O. Steen.
Fossum prater engasjert videre om den tyske og franske kulturen som skal slås sammen på fabrikkene når de nye elbilene til Opel skal produseres. Han spøker om at en slik sammenslåing ikke vil gå helt friksjonsfritt.
Med Opel Corsa i en elektrisk og innovativ versjon snart på trappene, vil 2020 mest sannsynlig bli året da Opel for alvor tar revansj på sine konkurrenter. Med storfavoritten Nissan Leaf friskt i minne, kan konkurransen likevel bli hard.
– Nissan har fått lov til å være med på en reise som startet litt tidligere, fordi de var mer på det elektriske. Nissan produserte elektriske varebiler allerede under andre verdenskrig, forteller Fossum.
– Jeg tror Opel kommer sterkt tilbake. Har du en bil som markedet skriker etter, så gjør det noe med merkevaren og interessen rundt merket. Opel trenger en sånn bil!
En feilfri bil
Fossum er trofast de begge bilmerkene han selger gjennom Mobile Drammen, og skryter stort av bestselgeren Nissan Leaf. Etter en liten design-makeover og en rekke tekniske forbedringer, dekker Leaf nå enda flere behov med økt rekkevidde og en større batteripakke, og med det skapte Nissan det som i manges øyne var den perfekte bilen.
– Leaf har vært en bil som har solgt generelt mye - den er feilfri. Det er en meget godt gjennomført bil som det har vært lite tull med fra dag én, egentlig. Den er så gjennomgående bra!
Viktig bilpolitikk
Nå er Fossums forhåpninger i tiden som kommer at Norges politikere fortsetter å støtte elbiler på Norges veier gjennom de rause insentivene. Men dersom insentivene fjernes og avgifter blir pålagt, kan dette bli en spikermatte på veien for elbilene. Fossum mener nemlig at nordmenn flest kjøper elbil utelukkende på grunn av alle fordelene. Fjerner man da alle fordelene, blir det plutselig ikke så attraktivt å ha elbil lengre.
– Avgiftssystemet vi har i dag kan endre seg. Vi er overlatt til at stortinget og Regjeringen fortsetter med denne bilpolitikken. Om de innfører vektavgift og moms på elbil, så har du mista 60 prosent av kjøperne.
– Men Norge som en liten nasjon, har en sterk stemme, avslutter han med et håpefullt smil.