Daglig leder og båtmekaniker Kjell-Erik Østerbø gjør noe litt annerledes enn andre i hans rolle. Han og kona designer egne båter. Etter lang fartstid innen motor- og transportbransjen har han opparbeidet seg god kjennskap til hva som etterspørres blant forbrukere. Han trekker frem at finessen i helhetsuttrykket i inlineren er deres særpreg, sammenlignet med konkurrentene.
Mange båter har løse seter både foran og bak – men i hans båt er baksetet støpt fast i inlineren, noe som gir en hel sofagruppe bak. Det gjør at selv en 13 fots båt føles større, og barna kan sammenligne sin egen båt opp mot de som har større. Bensintanken, som kan romme 40 liter med drivstoff, er også støpt inn i skroget. Østerbø blåser liv i båtene ved å sprite de opp med spreke og livlige farger, i en båtbransje som i følge han, er preget av trauste og kjedelige farger.
– Vi ønsker at designet vårt skal bli lagt merke til, sier han og sikter til båtene som allerede har fattet interesse hos forhandlere. Det er også viktig at «ferske» båtførere blir lagt merke til når de ferdes på sjøen. Spreke farger gjør at man enklere kan se dem. Dette er bare starten, neste produksjon kommer i farger som lime grønn, signal gul og andre finesser.
Innen 2020 skal Østerbø sette opp et forhandlerplan slik at interesserte kan gjøre båtkjøp fra Sandefjord-bedriften.
Den nåværende eieren og drivkraften bak Strømøy Båtverksted mimrer tilbake til sine unge dager. Siden ungdomstiden har han vært mekanisk interessert, og etter videregående fikk han fagbrev som bilmekaniker, med personlig særinteresse for effekt og motor. Med årene bestemte han seg for å satse på drømmen om å skape sitt eget bilverksted, med et veldig spenstig navn: MotorViagra.
– Det råeste vi gjorde i MotorViagra var å gi en bil som opprinnelig hadde 171 hestekrefter, til å få 968 hestekrefter. På tidlig 2000 tallet var dette ekstremt, men nå nesten normalt på flere banebiler. Vi monterte turbo og ny innmat, og måtte bygge om hele motoren. Det var ganske morsomt, sier han nostalgisk.
Tiden gikk, og Østerbø kjente virkelig på vanskeligheten av å gjøre om guttedrømmen til levebrød. Dessuten ble han pappa for første gang, noe som krevde ekstra mye oppmerksomhet på hjemmebane. Det hjalp heller ikke at konkurransen ble hardere. Det å gjøre hobby om til levebrød er ikke å anbefale, det går dessverre bare en vei.
– Jeg måtte skrinlegge bedriften etterhvert. Det var dumt, men lærte mye av det.
På jakt etter en ny jobb, begynte Østerbø å se på sine muligheter i andre bransjer. Han endte til slutt opp med en jobb som båtmekaniker. Selv om omveltningen var stor fra bil til båt, var det også mange likhetstrekk både i faget og hos kundene. Bedriftseieren i den nye jobben hans, gjorde en helomvending i sin karriere, noe som førte til at Østerbø fikk et uventet spørsmål: Vil du kjøpe opp bedriften du jobber i?
– Jeg valgte å kjøpe etter mye frem og tilbake, men å skape mitt eget AS, som nå er Strømøy Båtverksted. En av de som jobbet i den opprinnelige båtbedriften ble med videre i det nye foretaket, og så ansatte jeg også en bekjent som jeg visste var dyktig. Vi fikk mye drahjelp fra venner og familie, noe som jeg setter stor pris på den dag i dag. De har vært med på å bygge opp firmaet, sier han varmt.
Dette var i 2012. I dag, i 2019 er det tre ansatte i bedriften, og nå er de på jakt etter to til: én lærling og én som kan være med på å avlaste det daglige ansvaret til Østerbø. Omsetningsmessig har det vært stigning hvert år siden start – noe daglig leder sier seg godt fornøyd med. Hans viktigeste fokus er å gjøre kundene fornøyde, derfor har han nå ansatt en person som skal ta seg av salg og oppfølgning av kundene.
– Å komme inn i båtbransjen var vanskelig. Sesongene her er veldig korte, mye skal skje på en gang, men vi gjør det beste ut av det. Vi har hovedsakelig fem effektive måneder der vi tjener største delen av inntekten vår, og den inntekten skal vi leve på resten av året. Det krever planlegging og struktur.
Sommeren 2018 kjente den daglige lederen, som også fungerer som båtmekaniker og selger, at han ble ordentlig tatt på senga av det tidlige sommerværet. Allerede i mai var det sprengsommer i Norge.
– Alle trodde været skulle vare i noen uker, men det varte frem til tidlig høst. Pågangen har vært ekstrem. Vi på verkstedet jobbet fra åtte på morgenen til tolv på kvelden. Det var fullt rush, ler han.
Selv om gasellebedriften Strømøy Båtverksted i Sandefjord får mange kunder, er de opptatte av å ikke være alt for alle. De har spesialisert seg på èn merkevare, Mercury, og det har vist seg å være lurt. Båtverkstedet er meget konkurransedyktige innenfor service, da de bruker mindre tid enn andre med mindre spesialkunnskap. De har også et stort reservelager av produktene til den amerikanske merkevaren.
– Vi vil heller være gode på noen få ting, enn litt i alt. Vi er derfor en ren Mercury forhandler, avslutter Østerbø.