Marina Elisabeth Engervik vet hva det vil si å slite med hudproblemer. Hun ble født med atopisk eksem, som i perioder var så ille at hun måtte legges inn på sykehus. Marina ble bedre av behandlingen hun fikk på sykehuset, men eksem har alltid vært et tilbakevendende problem som manglet en langsiktig løsning.
– Da jeg var liten fant faren min ut at nattlysolje ble brukt som medisin mot atopisk eksem i USA og kjøpte det til meg. Da jeg begynte å bruke det, ble huden min mye, mye bedre, og jeg er helt avhengig av det i dag! Det fungerer veldig bra, for det smører huden fra innsiden siden det inneholder et stoff som huden til atopikere ikke har selv, forteller Marina, eier og gründer av Marina Miracle.
Prøvde alt
Da hun som tenåring ble interessert i kosmetikk og sminke, slo det uheldig ut på huden hennes. Produktene hun brukte fikk huden til Marina å reagere, og eksemet kom tilbake med full kraft.
– Jeg gikk til flere hudpleieterapeuter, og det ble som å ta en Paracet; du fikk det bort litt, men når du sluttet med det kom det tilbake igjen. Etter flere år med en hud i bare kaos, så tenkte jeg at: dette må jeg fikse selv, det er ingen andre som kan hjelpe meg, sier en åpenhjertig Marina.
Det ble et stort vendepunkt for Marina, som begynte å sondere terrenget og prøvde ut ulike ingredienser som kunne få huden hennes i balanse igjen. Da det ikke fantes noen produkter på markedet med de spesielle ingrediensene hun trengte, fant hun i stedet ut hvor hun kunne kjøpe ingrediensene for å lage hudpleieproduktene hun trengte – helt selv.
– Jeg leste meg opp på hvordan jeg skulle formulere ansiktsolje, og det var da jeg utviklet det første produktet vårt som heter Herbal Face Oil. Det er en urte- og oljeblanding som er 100 prosent naturlig, ren og økologisk. Jeg brukte den på huden min i to måneder, og huden min ble helt fin!
– Folk spurte meg om hva jeg har gjort og hvilket produkt jeg brukte. Da jeg sa at jeg hadde laget det selv, ville de også ha, smiler Marina.
– Folk ringte meg og spurte etter «mirakeloljen»
Alle tider Marina ikke var på jobben sin som selger, stod hun ved kjøkkenbenken og formulerte sin egen mirakelkur mot vanlig forekommende hudsykdommer som eksem, psoriasis og akne, som er vanskelig å behandle. Hun drømte om å starte for seg selv, og syntes det hadde vært kult å ha et eget produkt som hun virkelig brant for og som var både bærekraftig, effektivt og laget i Norge.
– Da jeg stod og blandet og sendte ut oljen på flaske til familie og venner rundt omkring i Norge, så slo det meg at: jeg har jo et produkt her!
Da hun tenkte denne tanken for omtrent syv år siden, fantes det nemlig bare to ansiktsoljer tilgjengelig i hudpleiesalonger i Norge. Hun bestemte seg for å starte Marina Miracle, og utfordret samtidig mange forutinntatte meninger om at olje ikke skulle smøres i ansiktet, og at naturlig hudpleie ikke kan være luksuriøst.
– Folk ringte meg og spurte etter «mirakeloljen». For det hjalp på eksem, psoriasis og akne, og fungerte på så mange hudtyper. Det er en stor bevissthet rundt naturlig hudpleie, men vi nordmenn henger litt etter. Naturlig hudpleie kan være luksus og fin hudpleie, og trenger ikke komme på en kjip hvit flaske, sier Marina, med et tydelig brennende engasjement for hudens velbefinnende og naturlige hudpleieprodukter.
Prisbelønte produkter som virkelig fungerer
Hudpleiesalongene var derimot noe tilbakeholdne med å ta inn hennes produkter siden hun bare hadde noen få produkter og ikke en full serie. Men hun ble fort lagt merke til av en norsk produsent, som ønsket å jobbe tett med Marina. Samarbeidet tok Marina Miracle til nye høyder, og i dag består hudpleieserien deres av 14 produkter som eksporteres til 12 land i Europa.
– Det er viktig at hudpleieprodukter er effektive og at de fungerer, men det viktigste som gjør at en kunde skal få lyst til å kjøpe et hudpleieprodukt, er når de med sansene sine ser et produkt de vil prøve; lukter på det og kjenner på det. Har du scoret på alle de tre, da kjøper de det - og synes de produktet er bra, så har du en fast kunde, smiler Marina.
Marina Miracle har opplevd et økt salg av sine hudpleieprodukter under Korona, og Marina har mange spennende planer for firmaet sitt fremover, som blant annet inkluderer nye produktlanseringer og samarbeidsprosjekter. Den unike posisjonen de har fått på markedet, åpner nemlig den ene muligheten etter den andre, og Marina er ydmyk over hvor langt de har rukket å komme siden hun stod hjemme på kjøkkenet og eksperimenterte med ingredienser for bare noen år siden.
– Vi har vunnet 50 priser internasjonalt, så det er veldig artig! Vi har også vunnet prisen for «beste skandinaviske, økologiske og naturlige hudpleiemerke» i The Beauty Shortlist Awards to år på rad, som er en veldig stor pris å motta. Vi vant tross alt over flere av de største aktørene , og det er bare utrolig morsomt, avslutter Marina med et stort smil.