Den blide håndverkerduoen Hogne Takle og Odd Brommeland fra Stavanger, utfører både små og store oppdrag i privatmarkedet. Det hele begynte med at kontorarbeideren Odd, tok på seg småjobber på hobbybasis i 2016.
– Jeg syntes det var stas å få holde på med noe fysisk. En dag fikk jeg en ganske stor jobb som jeg ikke kunne utføre helt selv. Da spurte jeg Hogne Takle, som likte å holde på med håndverkerjobber, om han kunne tenke seg å bli med, forteller Odd Brommeland, daglig leder og medeier i Fiksemannen AS.
Stor lidenskap for håndverkeryrket
Oppdraget involverte nesten 90 kvadratmeter med parkett, og de to hadde mye å gjøre. Samtidig hadde Odd og Hogne det veldig kjekt, og oppdaget både at de jobbet godt sammen og at de trivdes godt i håndverkeryrket. Odd valgte å bytte ut kontorstolen med hammer og spiker for godt i 2018, da Hogne og Odd opprettet Fiksemannen AS.
– Vi tar på oss små og store oppdrag for privatpersoner. Det er veldig variert; alt fra rehabilitering innendørs til oppføring av terrasser og pergolaer i hagen, sier medeier og styreleder Hogne Takle. Vi gjør det meste – utenom maling og montering av drivhus. Det vi ikke utfører har vi gode samarbeidspartnere på, utdyper han.
Det er med andre ord småjobbmarkedet som er Fiksemannens nisje, og Hogne presiserer at de ikke jobber med dette fordi de må, men fordi de har lyst.
– Vi har ikke lyst til å jobbe oss i hjel, selv om vi sikkert kunne ha jobbet med dette til sent på kveld og i helger. Men det gjør vi ikke, fordi vi har lyst til å fortsatt kjenne på den følelsen av at «dette er gøy!», poengterer Hogne.
Transparens skaper pålitelighet
Siden den formelle oppstarten i 2018, har duoen opplevd en jevn vekst. Hogne og Odd forteller at de hverken har fast kontor eller andre ansatte – men trives svært godt med å ha null i gjeld.
– Vi har det vi trenger av utstyr slik at vi kan jobbe effektivt. Vi har også alt som er pålagt i forhold til HMS, og vi er opptatte av at alt skal være skikkelig, presiserer Odd.
Hogne legger til:
– Vi har et prosjektverktøy som er navet i alt vi gjør. Der registrerer vi alle kunder og tar bilder av jobbene vi gjør, som vi deretter legger inn på de ulike kundene. Vi er veldig transparente i alt vi gjør siden vi bruker GPS og stempler inn på timer. Med elektronisk kjørebok i bilene våre, kan kundene våre også se hvor vi har kjørt, opplyser han.
Med transparens og orden i høysetet, gir Fiksemannen alltid et skriftlig tilbud på forhånd, slik at kunden ikke får en overraskelse. Fiksemannens aller største styrke, er at kundene kun trenger å forholde seg til den joviale duoen – ingen andre.
– Det er vi som kommer på befaring, priser og utfører jobben. Vi ønsker å være punktlige og presise, og avtaler vi klokken 09:00, så er vi der helst fem minutter før, understreker Hogne, som selv er utdannet rørlegger og vet hvor viktig det er å holde tidsfrister.
Fiksemannen har et kunderegister på litt over 500 kunder. Hogne og Odd har hatt gleden av å besøke noen av kundene flere ganger, og de får ofte høre at de er profesjonelle, jordnære og flinke til å kommunisere.
– Et dårlig rykte sprer seg veldig fort, og vi vet veldig godt at vi lever av ryktet vårt. Å bytte et vindu eller en ny dør skal være en hyggelig opplevelse. Om kunden trenger en ny dør og denne blir forsinket fra leverandøren, gir vi alltid beskjed om det på forhånd. Det skal være en god opplevelse å ha en håndverker hjemme, mener Odd og Hogne.
Fikser alt
Håndverkerduoen er heller ikke redde for å by på seg selv. Fiksemannens Facebookside gir et morsomt innblikk i hverdagen til to håndverkere som ønsker å ha en morsom arbeidshverdag og spre glede når de er ute på oppdrag.
– Vi ønsker at kundene våre skal synes det er hyggelig å ha oss på besøk. De skal kunne stole på oss og at resultatet blir bra og skikkelig utført. Vi er ikke opptatte av å tjene mest; det viktigste er å ha en stabil arbeidsplass hvor man trives, sier Odd.
Odd og Hogne streber alltid etter å finne nye og bedre måter å jobbe på. Mange ganger løser håndverkerduoen et problem ved å være litt ekstra kreative – som den gangen de kjørte land og strand rundt for å redde en sprukken teakdør.
– Vi ønsker helst å reparere fremfor å bytte ut. For en tid tilbake var vi hos en kunde som hadde en gammel teakdør som hadde gått i oppløsning. Kunden var veldig lei seg og ønsket selvfølgelig å beholde døren. Da reiste vi rundt til forskjellige bedrifter som er gode på rehabilitering, men alle sa at det bare var å kaste døren. Det endte opp med at vi tok tak i det selv, og fikset døren for kunden – som ble utrolig glad, forteller Odd med et stort smil.
Avslutningsvis oppfordrer Odd og Hogne til å ta kontakt med dem hvis noe skal fikses.
– Når noe i huset ikke virker, vet man ofte ikke hvem man skal ringe til. Da er vi en god løsning. Med gode samarbeidspartnere, fikser vi alt, avslutter Hogne Takle og Odd Brommeland.