– En sjåfør bør være løsningsorientert, selvstendig, utadvendt, rolig, ærlig og kundevennlig.
Grødem Transport AS på Jæren, eies og drives av daglig leder Erling Grødem, sammen med kona Beate Grødem som har det overordnede ansvaret for fakturering.
– Jeg bestemte lenge før jeg ble ferdig på skolen at jeg skulle bli sjåfør, og oppveksten var preget av lastebiler. 18 års-dagen var ikke så veldig viktig, men 20-årsdagen da du kunne få sertifikat på storbil – det var viktig, sier Erling med glimt i øyet.
Erling startet det første egne firmaet i 1992, da startet han alene med egen bil og kjørte hovedsakelig langtransport. Satsingsområdet har alltid vært å følge markedet og gå etter kundenes ønsker.
– De siste seks årene har vi drevet Grødem Transport AS og har spesialisert oss mot anlegg og landbruk og mer spesielle ting som å løse kompliserte oppgaver. Vi gjør ting uten mellomledd; det som er vanskelig, det skal vi gjøre enkelt, sier Erling.
Kundekretsen til transportfirmaet er for det meste forhandlere og produsenter av landbruks- og anleggsmaskiner, bønder og entreprenører, i tillegg til en del privatpersoner som ringer og bestiller frakt gjennom Facebook.
Erling er klar på at det er en stor fordel å være en liten bedrift. Det gir dem mulighet til å være svært fleksible, gode på kundebehandling, og at sjåførene kjenner kundene godt. Transportselskapet på Jæren jobber stort sett i andre deler av landet, med å transportere blant annet gjødsel, betongvarer og hjullastere, og de kjører etter hvor kundene har solgt varene sine.
– Vi flytter det meste som ikke passer på en vanlig bil, og vi flytter det i hele Norge og Norden, sier Erling, som alltid prøver å ligge ett skritt foran i utviklingen gjennom å besøke landbruksmesser og studere maskiner for å finne ut av hvordan han kan transportere de store maskinene på best mulig måte.
– Han er lidenskapelig opptatt av landbruksmaskiner, bekrefter kona Beate med et smil.
Grødem Transport AS er en av få i bransjen som tilbyr langkjøring med stor kran, med en kapasitet på løfting av hele seks tonn.
– Maskinene koster en liten formue, ler han og fortsetter:
– Men vi er norske. Med norske priser og norske sjåfører på norske lønninger. Det er veldig usunt at den norske stat eier den største transportøren i Norge, der en sjåfør bare får rundt 600-700 euro i måneden, forteller Erling oppgitt.
– Men konkurranse på like vilkår, det er helt greit. Å gjøre en bra jobb og levere et bra produkt slik at kunden kommer tilbake igjen.