Plexon AS, har alltid sagt ja til spesielle utfordringer og de litt vanskeligere oppdragene. Gründer og daglig leder Nils Stensvold, har drevet med plexiglass-løsninger og LED-belysning gjennom Plexon siden 1996. Han ser stort sett alt som gjennomførbart, og løser det aller meste.
Da han startet, var det mange som drev med det samme. I dag er Plexon nærmest alene om tjenestene de tilbyr.
– Vi er desidert størst på plexiglass, og vi har gått andre veier enn andre. Vi har sagt ja til litt vanskeligere ting; spesielle utfordringer som firmaer kom med. Og gjerne de litt større tinga som er vanskelig å lage i utlandet, forteller Nils.
Slutter aldri med produktutvikling
De kan sette sammen materialer som tre, stål og glass, til et helt nytt totalprodukt. De har lysprodukter av ymse slag, og leverer alt fra visittkort i plexiglass, til store installasjoner til TV-studioer. Gjengen i Plexon slutter aldri med produktutvikling, og har mange ganger vært først ute med sine ideer.
Gjennom nettbutikken Plexibutikken.no, henvender de seg til både bedrifter og privatpersoner med sitt imponerende store produktrepertoar.
– Det er verdens største nettbutikk på plexiglass og smittevern, og vi har masse forskjellig. Er det noe du ikke finner der – så ringer du til Plexon, og så løser vi det! Der er det få begrensninger, smiler Nils forsikrende.
Økt etterspørsel etter smittevernutstyr
På smittevernutstyr, utmerker Plexon seg med sine skreddersydde og unike løsninger. Nils forteller at han satt hjemme med et brukket bein da koronaen ble en stor del av nyhetsbildet. Han satte umiddelbart i gang med å tegne forskjellige smittevernprodukter, leide inn illustratører som illustrerte produktene, og brukte masse penger på markedsføring. Det harde arbeidet gav fort resultater, for nå trengte plutselig butikker, treningssentre, sykehus og restauranter, smittevernutstyr - og det fort.
– Vi ga full gass alle sammen, det var helt vilt egentlig!
De ringte til kunder, og kundene ringte til dem. Store, kjente selskap som Elkjøp, McDonalds og Kiwi, i tillegg til statlige aktører som Biltilsynet og NAV, ble faste kunder hos Plexon.
– De fleste bransjer trenger ting fra oss, fastslår Nils om den økte etterspørselen etter smittevernutstyr.
Han håper at flere kommuner og møterom også vil få øynene opp for smittevernløsninger av plexiglass.
– De kan slutte å sitte hjemme, og de kan ha møter som vanlig. Vi kan lage komplette møteromsløsninger, og det er dønn sikkert å ha de møtene, forsikrer Nils.
Ekstremt god kvalitet
Tilbakemeldingene de får på sine smittevernløsninger er blant annet at det er blitt mye behageligere å jobbe. Mange spør til og med om de kan fortsette å ha løsningene selv etter at koronapandemien er over.
Plexon utmerker seg når det kommer til kvalitet. Nils forteller at de kun bruker originalmaterialet Plexiglas, til motsetning fra flere aktører som bruker PVC – et «fy-fy»-materiale etter Nils’ egne utsagn.
– Originalmaterialet Plexiglas, er kvalitet og et rent materiale. De har 30 års garanti på utendørsprodukter – det er like strøkent!
– Vi leverer ordentlige ting, kjøper originalvarer og har bra kvalitet til rett pris. Vi liker å ha orden og system i sysakene. Vi har de dyreste folka - og sikkert det dyreste lokalet i hele verden, så vi må være flinke og tenke litt smart. Det er kjempeviktig, mener Nils.
Hard jobbing gav uttelling
Den gode innsatsen og arbeidsviljen de ansatte har oppvist, gir utslag i bonuser til alle ansatte mot årets slutt. Plexon har doblet omsetningen og vel så det, og satser friskt med nye selgere, nytt datasystem og spennende fremtidsplaner frem mot 2021.
– Vi har jobbet mye. Alle har jobbet med produktutvikling og tenkt på sine kunder, og laget forskjellige type skjermer. Og hele tiden dukker det opp nye forespørsler og bransjer, smiler Nils avslutningsvis.