Frontline1Frontline2

Enestående kundesupport fra programleverandør med ekspertise på Adobe

Frontline er programvareleverandøren som distribuerer Adobes softwareprodukter til forhandlere. Med en personlig kundesupport som sikrer forhandlerne et godt produkt mot sine sluttkunder, har Frontline vært en overlegen Adobe-distributør i over 30 år.

Frontline AS ble etablert i Moss i 1990 som en landsdekkende hardware- og softwaredistributør. I 1992 ble man distributør av Adobes programvareløsninger hvor Frontline var én i mengden  i dag er Frontline den eneste offisielle distributøren i Norge. 

– Offisielt er vi de eneste, men markedsmessig merker vi at vi ikke er alene, sier Kenneth Brede, produktmanager i Frontline.  

– Adobe opererer med Platinumpartnere, som er store forhandlere av Adobe. De var historisk sett våre største kunder, men da de ble store nok ble de Platinumpartnere, hvilket betyr at de kan handle direkte fra Adobe med samme vilkår som oss, forklarer han videre.   


Størst på Adobe 
Frontline har mange forhandlere i Norge, og valgte for fem år siden å fortsette suksessen utenlands. I dag har programvareleverandøren mangfoldige kunder i Belgia, Nederland, Kroatia, Sverige, Danmark, Ungarn, Polen og Tyskland.  

– Programvareprodusentene krever at vi øker for å nå målet vårt, og i Norge kan man ikke selge flere millioner Adobepakker, så vi var nødt til å bevege oss utenfor landegrenseneVi har hatt en kraftig vekst de siste årene på grunn av progresjonen utenfor Norge, hvor vi omsetter for rundt 40 millioner kronerpoengterer Kenneth.  

Likevel kommer hele 60 prosent av omsetningen fra Norge, og 40 prosent utenfor Norge. Som en programvareleverandør kan Frontline også tilby software fra leverandører som Quark, ExtensisMarkzware, Corel, QuiteTechSmithClarisEnfocus og Retrospect  men sammenlignet med Adobe utgjør disse leverandørene kun fem prosent av den totale omsetningen.  

– Adobe er helt klart størst, og vi distribuerer stort sett alle Adobe-produktene bortsett fra noen skytjenester som vi handler direkte fra eksterne partnere, utdyper Kenneth.  

Små og fleksible  
Siden Frontline utelukkende selger til forhandlerelegges det stor vekt på support og møter med forhandlerkundene, slik at forhandlerne skal få et godt grunnlag for å lykkes med salg til sluttkundene. Mens andre programvaredistributører har 100 ansatte og en omsetning på flere milliarder, nyter Frontline godene av å være små og fleksible.  

– Vi er kun tre ansatte, og siden vi er så små er vi ikke like rigide, og kan snu oss rundt og forhandle på priserSlik blir våre forhandlere både konkurransedyktige og best mulig; det er årsaken til at vi har overlevd mot de store distributørene som ikke har mulighet til den samme oppfølgingen og supporten, påpeker Rainer Fosse, CEO i Frontline. 

Frontline briljerer dessuten på kundesupport dersom en kunde har tekniske problemer, og tilbyr support via Teams, e-post, chat eller telefon. Rainer og Kenneth forteller at den kostnadsfrie supporten settes stor pris på av både forhandlere og deres sluttkunder 

– Forhandlerne skal være «verdensmestere» i Adobe, Microsoft, Symantec og Office, og jeg skjønner at det kan være utfordrende. Er det tilfeller hvor forhandleren føler seg usikker, kan vi godt delta i et Teamsmøte hvor vi kan hjelpe dem med alle spørsmål, fastslår Rainer.  

Markedsansvarlig i Frontline; Irene F. Tausvik, har en viktig rolle i selskapet som i hovedsak gjelder kommunikasjon mot forhandlerne. Siden selskapet ikke kommuniserer direkte med sluttkunder, legges det spesielt vekt på jevnlig engasjement og videre oppbygging av tillit gjennom markedsføringen. I tillegg kan Frontline nå presentere en ny plattform der de inviterer sine kunder til plattformen, hvor de legger deres kunder under forhandlerens fane i plattformen.   

– Forhandleren får da en egen nettside med sin egen logo, og når sluttkunden går inn på den siden ser det ut som det er forhandlerens egne nettside, forklarer Kenneth 

Fra fysiske lisenser til Marketplace  
Adobes produkter har vært gjennom en stor endring i løpet av de siste 20 årene; fra fysiske bokser med lisenser, til årlige abonnement. Nå står enda en stor forandring på trappene ettersom Adobe skal fase ut sin abonnementsordning til fordel for applikasjonsbutikken Marketplace.  

– På Marketplace kan man huke av for automatisk fornyelse, og det er ingen manuell prosess som det var tidligere hvor man selv måtte gå inn og fornye abonnementet. Vi er nå midt i en overgang hvor kundene skal flyttes fra det tradisjonelle ordresystemet til Marketplace, og det hele skal være klart senest januar 2025, sier Kenneth. 

For Frontline er alle kunder like viktige, enten de er små eller store. Rainer kan fortelle at den første ordren til en offentlig kunde i Nederland hadde en prislapp på svimlende 11 millioner kroner, men han presiserer at ordreprosessen tar like lang tid for en kunde som bestiller software til 5 000 kroner – og alle forhandlere får selvfølgelig alltid den samme, gode servicen.  

– Grunnen til at vi har lykkes så godt er at vi har disse tette relasjonene med forhandlerne våre. Gasellepriser og slike utmerkelser er så klart også veldig morsomt og motiverende, men vi ønsker alltid å bli bedre. Vi er særdeles gode på support og tilgjengelighet i forhold til de store aktørene, og fremover ønsker vi å ha fokus på Norge og kapre nye forhandlere, avslutter Rainer Fosse.

Les mer...

2024-07-01 08.30

hultit2

IT-driftspartner med lang erfaring stiller sterkt på sikkerhet

Artikkel Hult IT har kjernekompetanse på driftssystem- og tjenester. Med tjenester som sikkerhet, drift, programvare, nettverk, skyløsninger og konsulenttjenester, er IT-driftspartneren fra Bergen en verdifull...
motebooking4

Erfarne møtebookere skaper verdi med berikende salgsmøter

Artikkel Møtebooking Norge AS, er et rendyrket bookingselskap med høy kompetanse innen møtebooking B2B. – Vi sørger for at kundene får en jevn flyt av nye salgsprosesser inn i selskapet sitt, konstaterer daglig...
Til hjemmesiden

    Kontaktinformasjon

    vidaxl

    Fem måter å nyte mer tid utendørs

    Uansett hvor du bor, om det er i et hus med hage, en leilighet, eller en hybel, er det synd om du ikke utnytter sjansen til å tilbringe ekstra tid ute, spesielt i sommermånedene. Når solen er ute og temperaturen stiger, er det mange som liker å få litt frisk luft og naturlig D-vitamin. Men kanskje synes du det er vanskelig å forlate hjemmet av en eller annen grunn? Heldigvis er det ingen grunn til bekymring. Vi har samlet en liste over måter å lokke deg selv til å begi deg ut i den solfylte naturen.

    93909511-f1e9-468e-bcc8-216c5ed2a48ehttps-__unsplash.com_photos_3XQI4AjG36c

    Hvem har ansvaret for brannsikkerheten i borettslag og sameier?

    Ansvaret for brannsikkerheten i et borettslag eller sameie er delt mellom eieren av bygget og styret. Men beboere har også et ansvar. Her kan du lese mer.

    compare-fibre-e5sTz361Jzg-unsplash

    Farvel til tradisjonell leksehjelp?

    Da foreldregenerasjonen var ung og selv gikk på skolen, var det vanlig at far eller mor måtte hjelpe med leksene etter skoletid. Dette har fungert i flere tiår, men kan også føre til sosiale ulikheter.

    Arkiv