Albjerk Bil Lier, har vært forhandler for Volkswagen siden Wenche Albjerk tok over driften av bilforhandleren i 2003. Lars-Gunnar Martinsen er daglig leder i Albjerk Bil-konsernet, mens Alexander Holm Andersen er daglig leder for Albjerk Bil her i Lier.
Bransjemagasinet fikk en spennende bilprat med dem begge, og det er ingen tvil om at Volkswagen leder showet – med elbil-vidunderet ID.3, som nå er ute på veiene med både prøvekjøring og levering. De to kan også avsløre at Albjerk Bil Lier i disse tider allerede har begynt å selge ID.4 – en ny spennende SUV modell.
– Mottakelsen av ID.3 var bra, veldig mange kunder har vært interessert i denne bilen i lang tid. Vi hadde en førpremiere for rundt åtte måneder siden, der man fikk se og føle litt på bilen. Vi var heldige der med tanke på at det var i god tid før koronaen, forteller Alexander, som understreker at salget av ID.3 har gått så det suser til tross for koronasituasjonen.
Stor romfølelse og moderne løsninger
ID.3 er en bil i kompaktklassen, med et utvendig mål som kan sammenlignes med en Golf. Romfølelsen oppleves derimot som en stor stasjonsvogn, med enda bedre oppbevaringsmuligheter enn en kompaktbil normalt sett kan tilby. Med det aller nyeste av digitale og trådløse løsninger, er ID.3 en revolusjonerende, ultramoderne elbil.
– Innvendig får du en helt annen romfølelse enn du ville fått i en kompaktbil som er bygd på en gammel plattform. ID.-en er utviklet med en helt annen plattform som heter MEB, som er en elbilplattform som Volkswagen begynte med i 2016 som første utkast til å utvikle elbilene på en egen linje, for å tilrettelegge de på best mulig måte, utdyper Lars-Gunnar.
Lars-Gunnar og Alexander forteller videre at ID.3 også henvender seg til proffmarkedet, der den framstår som en verdig konkurrent til andre firmabiler med sin rekkevidde på hele 420 kilometer.
– Det er en stor bil som bærer preg av kvalitet og god kjørefølelse. De som har kjøpt den har vært veldig fornøyde, sier Lars-Gunnar.
Fordelene med hybrid
En annen stor, og svært etterlengtet nyhet, er at de har åpnet igjen for bestilling av Golf hybrid.
– Den har vært savnet i markedet. Og for en del kunder som har Golf hybrid selv og som ikke er modne for å ta steget til el, kan det være et bra tilskudd å få på plass GTE-en også, sier Lars-Gunnar med et smil.
Han mener at avgiftssystemet i Norge er bra på hybrid, og at leasing gir en hyggelig månedspris for hybridkundene.
– Man kan fylle drivstoff en gang iblant – for til rett bruk og ved rett behov, dekker en hybrid veldig mye!
– Og Volkswagen kan jo lage Golf, det har de alltid klart, fastslår Lars-Gunnar muntert.
Mye å glede seg til
Vi er nysgjerrige på om Volkswagen muligens har noen flere ess i ermet i tiden som kommer.
– Tiguan kommer som en plug-in hybrid, der man sitter litt høyere, opplyser Alexander, mens Lars-Gunnar ramser opp flere spennende nyheter.
– Touareg hybrid! Hvis den priser seg riktig i forhold til de andre konkurrentene i det samme segmentet, kan det bli en bil som mange vil velge.
Det vil også komme en helelektrisk stasjonsvogn, i tillegg til ID. Buzz, begge med ukjent lanseringsdato. På yrkesbilfronten finnes det ifølge Alexander og Lars-Gunnar, en hel del å glede seg til.
– Volkswagen har en markedsandel på nesten 30 prosent i år også, og hele 35% her i Drammen. Det vil komme en ny Transporter og ny Caddy, der det neste steget skjer parallelt med ID. Buzz. Som varebil kommer den til å hete ID.Cargo, og den er vi veldig spent på, smiler de.
Den personlige bilforhandleren
De 58 ansatte i Albjerk Bil Lier er gode på å gi sine kunder en personlig service. Likevel innrømmer Lars-Gunnar og Alexander at presset fra de mange konkurrentene i storbyen, er til å ta og føle på.
– Det er to minutter til nærmeste konkurrent, så det er en spesiell setting å drive bilforretning i Drammen, sier Lars-Gunnar med glimt i øyet.
Alexander kan fortelle at det er nærheten i hvert eneste ledd av organisasjonen, som de får mest skryt for. I 2019 tok de stolt imot prisen «Årets Volkswagen forhandler», som et resultat av denne ideologien.
– Nesten alle som kjøper nye biler har et personlig forhold til hver og en av selgerne hos oss. Og flere av dem som har bilen inne på service har et personlig forhold til kundemottaket og føler seg nok veldig velkomne. Vi jobber kontinuerlig med at kundene skal føle seg velkomne når de kommer hit, fastslår han.