– Vi skal være en leverandør som skal bidra positivt til miljøet, gi økt lønnsomhet og bidra til mindre vedlikeholdsutgifter, fastslår Frank Jørgensen, daglig leder i Payback Lubricants Norge.
Payback Lubricants Norge ble startet av Jørgensen i 2015. Den daværende mekaniske arbeideren hadde jobbet innen autobransjen i mange år, og hadde derfor god erfaring med smøremidler.
– Jeg fikk interesse for Paybacks produkter, så jeg leste mer om dem på nettet, men fant ingen som importerte det i Norge. Da kontaktet jeg hovedsenteret i Norden og reiste på besøk til dem i Sverige - det var da ballen begynte å rulle, smiler den blide Fauskeværingen.
I 2016 kom investorene Wenberg Invest og Wenberg Fiskeoppdrett på banen. De backet opp Jørgensen i oppstartsfasen.
– Det var en stor hjelp for vår utvikling, innrømmer han.
Spesiell produktlinje
Med tre nyansatte proffselgere som skal ta seg av distribueringen av Paybacks unike produkter mot bilforhandlere- og verksted, ser Jørgensen lyst på bedriftens fremtid. Han sitter tross alt på noen ganske spesielle produkter.
– Nesten alle produkter er produsert av USAs eldste oljeselskap; Schaefferoil. De sitter i dag på masse patenter på tilsetningsstoffer til olje som andre leverandærer må kjøpe av dem. Patentene gjør at en del andre leverandører ikke får blande forskjellige kjemikalier i et stoff som deres, forteller han. De såkalte nisjeproduktene til Payback Lubricants tåler svært høy belastning, er energi-og drivstoffsparende,og fører til mindre slitasje enn ved bruk av tilsvarende produkter. Sluttbrukeren er ofte enten en anleggsentreprenør, eller jobber innen havbruksnæringen, verkstedindustrien, bilverksted eller landbruk. For å nevne noen få.
– Vi leverer til litt av hvert, smiler Jørgensen.
Produktene henvender seg til alt fra de smaleste nisjeyrkene, til den helt vanlige privatpersonen som ønsker et sterkt og pålitelig lim. Smøremidler og tilsetningsstoffer går til industri- og landbruksdrift, mens industrielt lim blir hyppig brukt av fagpersoner i automatikkbransjen.
– Lim, tetning og fugemasse, leverer vi til alle næringer. Og vi utvikler produkter stadig vekk. I kategorien vask og rens har vi blant annet flere produkter til proff- og privatkunder. Produkter til avfetting, vaskemidler og aluminiumsrens, er veldig populære.
Jørgensen forteller om ett av de mest populære produktene; «Gel hammer». Det er faktisk et helt miljøvennlig alternativ til den utskjelte saltsyren, og kan fjerne seks millimeter betong på kun én time.
– Det skader hverken lakk, glass eller miljø. Det er et kjempeprodukt, skryter han.
En god kunde
Her hos forhandleren PK Strøm Auto i Saltdal kommune, er stemningen god. Bilverkstedet i Rognan har vært forhandler av Payback Lubricants’ unike produkter siden starten, og er strålende fornøyd med produktene.
– De brukte dem først selv, og nå selger de produktene videre. PK Strøm Auto har vært en god, viktig og solid kunde for oss. De så at produktene var veldig bra, så de bestemte seg for å også bruke dem på kundebilene når de er inne, og tilby kundene det samme slik at de også får en like god opplevelse, forteller han entusiastisk.
Ønsker forhandlere
Nå ønsker Jørgensen og hans salgsteam å ekspandere - hele Norge er målet. Fra nord til sør skal det finnes produkter fra Payback Lubricants langs vårt langstrakte land, og ambisjonen er å nå det hårete målet på et salgsteam med 15 selgere.
– Det er et passelig antall for å dekke hele landet. Payback Lubriants er jo lokalisert i hele Norden, og vi er i vekst i alle land - så det er spennende!
For å skape så gode forutsetninger for sine forhandlere som overhodet mulig, er Jørgensens visjon at antallet forhandlere skal begrenses, slik at de kun opererer med én forhandler i hvert område. For å få lov til å selge produktene, bør du ha adekvat bransjeerfaring og være villig til å eksponere og reklamere for merket. Bilforhandlere, verksted av ulike slag og kjemikaliebransjen generelt, er eksempler på bransjer som egner seg til å selge produktene.
Begrenser kjemikaliebruken
Selv om produktene Jørgensen selger har noen helt unike kvaliteter, råder det likevel hard konkurranse i bransjen. Ved å veilede kundene til å velge rett sortiment for akkurat deres behov, begrenser dette i tillegg den totale bruken av kjemikalier. Grundig opplæring i bruk av produktene til Payback Lubricants, inngår selvsagt alltid.
– Energibesparende nisjeprodukter som har innvirkning på miljøet, er veldig i vinden nå, avslutter Jørgensen med et forsiktig smil.