Håndverkeren Torry Nyborgs første møte med det engelske fugemasse- og konstruksjonslimproduktet CT1, var i 2009. Da lanserte selskapet han jobbet i markedets nyeste bygningsteknologi innenfor fugemasse og lim; CT1. Som tømrer og bygningstekniker, hadde Torry vært borti mye forskjellig når det kommer til kjemikalier og lim, men ingenting kunne måle seg med CT1.
– Noe av det første jeg la merke til, var at det ikke satt fast om man fikk det på hendene. Slike produkter har en tendens til å sitte hardt, være klissete og seigt, men dette kunne man bare tørke vekk med litt papir. Da forstod jeg at det var noe spesielt ved dette produktet, forteller Torry Nyborg, daglig leder i CT1 Norge AS.
Stort forhandlernett
Torry ønsket å satse på produktet, og startet CT1 Norge AS i 2017 – med enerett til å distribuere produktet til forhandlere i Norge. CT1 forenkler hverdagen for håndverkere siden produktet blant annet erstatter både akryl, malerakryler, silikoner, trelim, steinlim- og monteringslim mm. Med CT1 trenger en håndverker kun å ha ett produkt liggende, som kan brukes til 95-97 prosent av det man skal bruke en fugemasse og lim til.
CT1 fås kjøpt hos blant annet Byggmix, Gausdal Landhandleri, Megaflis, Monter, Obs Bygg, Optimera m/fler og listen over forhandlere og butikker som fører CT1-sortimentet øker stadig.
– Vi har vokst mye i omsetning og fått flere kunder i løpet av disse årene, fastslår Torry. Vi opplever at produktet og merkevaren er økende og blir mer kjent for hver dag fordi alle våre produkter kan brukes i utrolig mange bransjer. Det er allsidig og innovativt: Skal man fuge vinduet, soverommet, badet, dusjen, båten, bobilen eller kanskje lime veggplater, spileplater og betongmurer kan man bruke det samme produktet. Bruksområdene er så ekstremt store, sier han.
– CT1 er kanskje markedets mest helse og miljøvennlig produkt som også tilfredsstiller miljøkravene til BREEAM NOR v6, og har den strengeste Interiør Air Gold A+ sertifiseringen for inneklima. Vi har kanskje flest sertifiseringer og akkrediteringer i markedet, sier Torry.
Reduserer arbeidstiden og eliminerer reklamasjoner
Torry forteller videre at CT1 har blitt kontinuerlig forbedret med årene. Med en limstyrke på opptil 630 kilo på 20 kvadratcentimeter er produktet i dag markedsledende med sine unike kvaliteter.
– CT1 reduserer arbeidstiden med 50 prosent. Produktet er motstandsdyktig mot vibrasjoner og har en temperaturbestandighet på -40 til +120 grader. Produktet tåler dessuten frost, fastslår han og legger til at CT1 Norge også har utvidet sin portefølje med flere spenstige produkter med de samme egenskapene.
I sortimentet til CT1 Norge finnes blant annet BT1 fugemasse til baderom, og Multisolve rensespray. Men det er CT1 som er den soleklare bestselgeren.
– Med CT1 sparer man tid, penger og miljøet. En tube erstatter 7-8 produkter, og som håndverker er det fint å kun forholde seg til ett produkt, utdyper Torry.
Tilbakemeldingene fra forhandlere av produktet er at det er flott å ha CT1 i butikkhyllene siden det har så mange bruksområder, noe som gjør det er enkelt å anbefale til kundene. Med CT1 bruker butikkpersonalet dessuten mindre tid på opplæring av ekstrahjelper og sommervikarer.
– Kommer det noen som skal fuge og lime – gi dem CT1 for den dekker stort sett behovet, understreker Torry med glimt i øyet.
I England blir CT1 markedsført med reklameteksten «The Snag List Eliminator», noe som på norsk kan oversettes til at produktet eliminerer reklamasjoner.
– Én av våre første kunder kjøpte CT1 av oss allerede før produktlanseringen i 2009, og sa faktisk at «dette produktet reduserer reklamasjoner», forteller Torry.
CT1 Norge kjører jevnlig kurs for snekkere, ansatte, håndverkere og «gjør-det-selv»-snekkere i butikkene som fører deres produkter. Med et stort fokus på oppfølging og kunnskapsformidling reiser Tor Anders og Torry bokstavelig talt Norge rundt og besøker kundene sine. Ifølge Torry har kunder fra sør til nord fått besøk av en av dem, og de har et stort ønske om å følge opp kundene enda hyppigere med jevnlige kundebesøk i tiden fremover.
– Vi er også veldig opptatt av å vise ting på TikTok og Instagram på en artig og ekte måte. Vi legger ut videoer som viser bruksområder; hva som går an og hva som ikke går an med våre produkter, sier Torry.
Stort engasjement skaper stor vekst
Det er ikke vanskelig å forstå at selv de aller første kundene som ble forhandler av produktet da det ble lansert i Norge i 2009, fortsatt er trofaste kunder den dag i dag.
– Selv den første kunden vi fikk på «Bygg reis deg»-messa i 2009 er fortsatt en av våre trofaste partnere. Et annet eksempel er Skattkjær Skiferindustri, som har brukt CT1 til fuging av naturstein og kompositt i mer enn ti år. De har ikke hatt en eneste reklamasjon, kan Torry fortelle.
CT1 Norge vokser når andre i bransjen opplever nedgang. I helt nye lokaler på Reistadsenteret i Lier ønsker CT1 Norge nå å vokse videre. De har mange spennende ting på gang og allerede nå venter man distribusjon av CT1s revolusjonerende produkter til 8-900 avdelinger og 60-70 nye butikker i 2025.
Avslutningsvis forteller den joviale CT1-entusiasten at han strekker seg langt for å svare på henvendelser om produktet. På tuben til CT1 kan man nemlig finne Torrys eget telefonnummer.
– Det er nok ingen daglige ledere, fugemasseimportører- eller produsenter som har sitt private telefonnummer på tuben, medgir han med en latter. Det har jeg gjort bevisst; plutselig lurer du en kveld på om produktet kan brukes på baderomsspeilet. Da er det bare å ringe – jeg svarer når som helst, sier Torry Nyborg. Vi har noen helt spesielle og unike produkter som mange vil si er markedets beste, i tillegg har vi også en helt unik personlig kundeservice som svært få eller ingen kan matche.