I Lierstranda 77 ligger finner man Drammen Laserklinikk i en nærmest herskapelig bygning med grønne planter rundt seg. Bygningen er stor og hvit, symmetrisk, med smårutede vinduer og halvvalmet svart tak. På innsiden møtes vi av hvite og rene vegger, smilende mennesker og en hyggelig prat.
Drude Elisabeth Kilen er styreleder i Drammen Laserklinikk.
Drammen Laserklinikk har høstet mange positive tilbakemeldinger opp igjennom årene, og Kilen forteller at spisskompetansen og utstyrssatsingen er noe av det kundene setter mest pris på. Kilen har jobbet med laserarbeid på hud og vev siden 1992, og er vant med både store og små utfordringer. I 1992 bestod arbeidsdagen hennes av å behandle dyr, særlig hester, med biostimulerende laser. I januar 2007 startet hun opp Drammen Laserklinikk, og begynte å jobbe med mennesker. Den gang hadde hun null kunder. Nå kan hun telle totalt 8900 kunder på de tolv årene som gründer. I 2018 var det 6 nye kunder i snitt, hver dag. Det går oppover for klinikken – i galopperende fart.
– Vi har jobbet hardt, veldig hardt, helt siden begynnelsen, konstaterer gründeren.
På klinikken jobber det syv ansatte i fast stilling, pluss to leger som har omtrent en halv stilling til sammen. Den ene jobber med hud, fjerning av pigment- og føflekker, mens den andre fjerner åreknuter og sprengte blodkar på operasjonsrommet til klinikken. Her benyttes de mest moderne og skånsomme metoder - dette blir utført av erfarne karkirurgen Dr. Eirik Øvensen.
– Det vi kan gjøre for kunden er blant annet å fjerne sprengte blodkar, føflekker, uønsket hår, åreknuter og tatoveringer. Vi kan også forbedre hud og vev og sette inn fillers. Det som er unikt med oss er at vi kun bruker laser, ikke andre lyskilder som ledlys, IPL eller annet.
Kilen forteller at når hun begynte med privat praksis så var hun bekymret over hvorvidt kosmetiske behandlinger ble gjort med et overfladisk grunnlag. Etter å ha møtt mange kunder som deler sine historier er hun overbevist om det motsatte.
– Det er ofte et medisinsk grunnlag for kosmetiske behandlinger, da mange opplever redusert livskvalitet og selvtillit på grunn av problemet sitt. Det kom en kvinne til oss som aldri gikk med korte bukser eller skjørt på grunn av kraftig hårvekst på lår og legger. Hun sa hun aldri tok av seg buksene, ikke en gang i solsteken midt på sommeren.
– Snakker vi da om en medisinsk eller kosmetisk bakgrunn for behandlingen? spør Kilen.
Noen av kundene til klinikken gjennomgår et kjønnsskifte, fra mann til kvinne, og ønsker å kvitte seg eller redusere med hårvekst i ansikt og på kroppen. Kilen forteller også at det er mange kunder som har sjenerende tatoveringer, og ikke har turt å gå i bar overkropp på titalls år på grunn av dem.
– For kundene føles det ekstremt befriende å finne en løsning på et problem de følte var evig varende, sier hun empatisk.
Hun forteller at klinikken investerer tungt i toppmoderne laserutstyr. Hun mener selv at de ligger i forkant innenfor bransjen og på toppen innenfor den beste og nyeste laserteknologien.
– Vi gjør hele tiden endringer som ikke synes, forteller Kilen. – Vi har en sivilingeniør på huset som har som hovedansvar at alle maskiner og utstyr er i tipp topp stand. Vi bruker store ressurser på å holde alt utstyr i perfekt stand.
Å gjøre både små og store endringer og vedlikeholdsarbeid på maskiner koster mye, dette vet Kilen alt om.
– Kunden kan ikke se en forskjell på om vi har nettopp gjort en service for 100 000 kroner på en maskin, eller om vi kjøper inn maskiner for 10 000 kroner eller 1.2 millioner kroner. Vi har maskiner i sistnevnt kategori, og det setter de ansatte pris på. Det er dette som trengs for å kunne tilby det beste av det beste. Kundene legger også merke til kvaliteten på utstyret vårt. De kan kanskje ikke se forskjellen på maskinene, men på resultatet.
De ansatte på Drammen Laserklinikk kurses ofte, for å vedlikeholde kompetanse, holde tritt med teknologien og utvikle seg. I vår skal Drude Elisabeth Kilen til Manchester i England for å møte et selskap som utvikler laserutstyr, og i april skal fire av de ansatte til Monaco på en bransjemesse, hvor de har planlagt å møte aktuelle leverandører for å diskutere samarbeidsmuligheter.
– Vi velger å bruke vesentlige ressurser på videreutdanning og det beste utstyret fordi vi vet det vil gi både våre kunder den trygghet de trenger for å ha full tillit til oss samt den tryggheten vi trenger for å markedsføre våre produkter som gir det aller beste resultatet, avslutter Kilen.