Kari Gravdal kommer fra en familiebedrift der både far, bror og onkel er tannleger. Selv er hun tannlegesekretær, og fra hun gikk ut av gymnaset jobbet hun hele 25 år i familiebedriften. Under denne perioden hadde hun observert en gruppe mennesker som hun ønsket å hjelpe. Gravdal startet opp en egen bedrift, Tannhelsereiser AS. Kari Gravdal tilbyr rimelig tannbehandling av høy kvalitet i Gdansk i Polen.
– Som tannlegesekretær så jeg at det var flere grupper pasienter som falt utenfor vårt vanlige behandlingsopplegg. Det er særlig folk med tannlegeskrekk, svært alvorlige tannproblemer og folk med periodontitt. Disse søkte seg ofte til utlandet og jeg følte det kunne vært utrygt for dem å finne klinikk på egenhånd. Jeg ønsket å hjelpe disse menneskene, forklarer Gravdal.
Tilrettelegger etter pasientens behov
Pasientene til Tannhelsereiser flyr til Gdansk, der de blir møtt av sjåfører som kjører mellom flyplass, tannklinikk og hotell gratis under hele oppholdet. Når pasientene ankommer tannklinikken får de konsultasjon med tannlege og tolk, og en behandlingsplan på norsk settes opp. Det kan være flere alternativer og prisklasser som er aktuelle for den enkelte pasient. Da kan man velge det som passer best. Alt tilrettelegges for at pasienten skal få et så behagelig opphold som mulig under behandlingstiden. På hotellet finnes det et luksuriøst velværebasseng og spa-fasiliteter. I god atmosfære kan pasientene nyte Gdansk-besøket, noe hun legger til er viktig dersom man har tannlegeskrekk.
– Det varierer hvor lenge pasientene blir værende i Gdansk, men tannlegene våre prioriterer alltid norske pasienter. Dette er fordi de vet at de har et stramt tidskjema å forholde seg til. I snitt blir pasientene i Gdansk i fire-fem dager, men dette avhenger av behandling. Implantat tar for eksempel bare én til to dager, men til gjengjeld krever det to til tre reiser. Hvis du skal ha broer og kroner, tar det noen dager. Vi intervjuer alle pasienter for å kartlegge deres behov, og da beregner vi reiseperioden deres.
Tannlegene som brukes hos Tannhelsereiser er høyt utdannet og holder seg tett oppdatert innenfor sitt fagfelt. De går på kurs kontinuerlig både i Polen, Tyskland, Spania og USA.
– Vår sjefstannlege holder også kurs for andre tannleger både i inn- og utland. Alle tannlegene våre har vært i Oslo på kurs hos HELFO og har de rette sertifikatene som gjør at de som har krav på refusjon fra HELFO, får det.
Kun det beste er godt nok
Tannlegene er helt unike. De forstår kundens behov. Dette er noe de har lært etter mange års erfaring med å behandle nordmenn. Klinikken tar imot i underkant av 2000 nordmenn hvert år, ellers har de også kjøpt inn alt av det nyeste utstyret til tannklinikkene.
– Vi vektlegger særlig godt, moderne utstyr. Vi tilbyr blant annet CT-scanning og narkoseleger. Jeg tror ikke du finner et mer helhetlig tilbud, smiler Gravdal.
– Min bakgrunn som tannlegesekretær gjør også at jeg stiller høye forventninger til tannlegene og kvalitetssikrer behandlingen kundene får, tilføyer hun.
Klinikkene er også ISO-sertifiserte, noe som beviser at de tilfredstiller EUs krav til kvalitet og hygiene.
– Vi bruker Astra implantat som også er vanlig å bruke blant norske tannleger. Pris på disse inkludert helkeramisk krone ligger på cirka 14 000 kr. Vi kan også tilby noe lavere pris på andre typer implantat, men kvalitet er viktigere for oss enn å være billigst på markedet.
– Vi har selvsagt teknikere utenfor og på huset, i tillegg til at vi har fysioterapeuter. Det er mange av pasientene med manglende tenner på den ene eller begge sidene som får problemer med hode, nakke og skuldre på grunn av feilbelastning. Stor etterspørsel har gjort at vi har begynt å tilby en helhetsbehandling for de med slike plager, forklarer hun.