Lost in Norway AS er et såkalt Destination Management Company (DMC), som skreddersyr opplevelser i Norge og fungerer som et usynlig mellomledd mellom tjenesteleverandørene og reiseagentene. Lost in Norway ble startet i 2016 av Mats Fredriksen – som er vokst opp i reiselivsbransjen.
– Min far driver et lignende selskap på Island og har gjort det i over 20 år. Jeg lærte bransjen og jobbet litt for ham før jeg flyttet til Bergen i 2013. Da jeg jobbet i hotellbransjen i Bergen fikk jeg med meg at det var mangel på slike typer selskaper i Norge – spesielt i Bergen, forteller Mats Fredriksen, gründer og daglig leder i Lost in Norway AS.
Mats tok initiativet til å starte opp DMC-selskapet Lost in Norway – med velsignelse fra sin far.
– Faren min eide navnet «Lost in Norway», så jeg måtte først spørre ham om jeg fikk bruke det navnet, innrømmer Mats med et smil.
En usynlig partner
Da Mats startet Lost in Norway, hadde han allerede en konkret plan på hvordan han ønsket å utvikle selskapet, og Visit Bergen ble en god samarbeidspartner fra dag én. Etter en gradvis oppbygging med inngående kunnskap om ulike destinasjoner og attraksjoner i Norge, har Lost in Norway i dag blitt en kjent reiselivsarrangør, blant både utenlandske og nasjonale aktører.
– Vi driver en type bedrift som handler om å ha mye destinasjonskunnskap, noe som tar tid å bygge opp. Det var viktig for oss å gjøre det ordentlig, ta oss god tid og bli godt kjent med menneskene og bedriftene vi samarbeider med, poengterer Mats.
Lost in Norway har spesialisert seg på destinasjonene Bergen, Oslo og Tromsø, men de jobber også i Stavanger, Lofoten og Bodø. Mats forklarer at de er en usynlig partner mellom leverandørleddet og reiseagenter. En reiseagent har som regel ikke kapasitet til å spesialisere seg på alle destinasjonene de tilbyr, og benytter seg derfor av en aktør som Lost in Norway.
– Når vi får en forespørsel fra reiseagenten, er det vi som setter sammen hele pakken. Vi har ingen direkte kontakt med sluttkunden før de er her, utdyper han.
Skreddersydde opplevelsespakker
Lost in Norway ønsker å gjøre gode opplevelser enkelt for kundene sine, og har ett kontaktpunkt og fakturamoment for hele turen, selv om destinasjonen inneholder flere aktiviteter fra ulike leverandører. Leverandørene er alt fra busselskaper til restauranter og ulike aktiviteter. Selv er Mats utrolig glad i dagsturpakken med togtur til Myrdal, zipline og båttur gjennom Nærøyfjorden – en spennende og uforglemmelig opplevelsespakke for dem som liker litt action.
– Ofte får vi litt diffuse forespørsler der vi må fiske litt etter hva kunden har gjort før og hvilke interesser de har, før vi prøver å skreddersy det til en pakke, forklarer Mats, som legger til at det er sjelden at de leverer to helt like tilbud.
Uansett om kunden ønsker en konferanse i stor skala, firmatur eller bare et restaurantbesøk, er ingenting for stort eller for lite for Lost in Norway. I fjor sommer, hadde Lost in Norway gleden av å sette sammen en pakke for en amerikansk kunde som var i Bergen på en forretningsreise. Kunden sjekket inn på hotell med konferanse og partnerprogram, og fikk oppleve høydepunkter som yoga og felleslunsj på Fløyen, «paint-and-sip», zipline-tur og middag på restauranten Cornelius.
– Det var en veldig fin tur som ble en stor suksess. Etterpå sa de at de skulle ønske vi fantes i hvert eneste land. Da ble vi helt målløse – en bedre tilbakemelding enn det, kan man nok ikke få, sier en ydmyk Mats og smiler.
De ansatte skaper magien
Lost in Norway har klare mål for fremtiden, og Mats skal snart ansette sin sjette medarbeider. Han uttrykker at trivsel og bedriftskultur er svært viktig, og at Lost in Norway er en reiselivsarrangør med hjertet på den rette siden.
– Mine kollegaer skaper magien i selskapet. Hjertet til Lost in Norway er de ansatte. Vi har en veldig bra kultur, og vi som jobber her er gode venner privat også. Man føler at man er på jobb med vennene sine, og det er en veldig grei følelse, smiler Mats.
– Jeg ansetter heller ingen som jeg ikke tror passer inn i vår kultur. Vi har det gøy på jobb, og de ansatte har en veldig variert og fleksibel arbeidsdag med gode bonusordninger og konkurransedyktig lønn, sier han videre.
Lost in Norway mottok nylig Gaselleprisen for 2024, og Mats uttrykker at det betyr svært mye både for han og selskapet å få den anerkjennelsen. Med både kortsiktige og langsiktige mål for tiden fremover, er Mats’ overordnede ønske å bli den aller beste reiselivsarrangøren.
– Vi har et mål om å være Norges største og beste Destination Management Company. Vi har satt et omsetningsmål i år og ønsker å forankre oss mer i de minste destinasjonene i Norge. Slik kan vi bli en helhetlig aktør og tilby de beste opplevelsene Norge rundt, avslutter han.