Glåmdal Bilco AS, utfører service og reparasjoner på tyngre kjøretøy; fra lastebiler til kraner og hjullastere. I tillegg er de et merkeverksted for MAN, hvor de tar både garanti- reparasjons- og serviceavtalejobber. Glåmdal Bilco ble startet av Ole Magnus Flaen i 2022, som opprinnelig kommer fra personbilbransjen.
– Jeg har jobbet i Møller Bil i over 20 år, så lastebiler var litt nytt for meg da jeg startet Glåmdal Bilco, medgir daglig leder Ole Magnus. Men jeg så at det var behov for et mer frittstående verksted her i Kongsvinger, for å konkurrere med de store, forklarer han.
Yter mer for kunden
Ole Magnus og de fem mekanikerne ved lastebilverkstedet i Lerkevegen 50, tar på seg EU-kontroller av alle merker og biler – alt fra lastebiler til hengere og personbiler. Og selv om Glåmdal Bilco er lokalisert i nærheten av to store og sterke konkurrenter, har de mange fornøyde kunder som gjerne kommer tilbake på grunn av den hyggelige og personlige servicen de opplever ved det lille verkstedet i Glåmdal.
– Jeg føler vi har gjort det bra så langt, med kunder som kommer tilbake og flere nye kunder innimellom. Vi skal absolutt være på høyde med våre to konkurrenter her i distriktet, og det krever mer av oss enn andre, sier Ole Magnus og utdyper: Vi må yte mer for at kunden skal ha lyst til å komme tilbake, og vi gjør vårt beste for at kundene våre skal føle det er en fordel å velge oss.
Kundene er nesten utelukkende bedriftskunder, og det geografiske nedslagsfeltet er hovedsakelig Glåmdalsdistriktet, med unntak av lastebileiere som stikker innom verkstedet på veien.
– Lastebiler kjører ofte mye og langt, og det hender vi får kunder som kommer langveisfra. Vi har blant annet en kunde fra Alta, og jeg vil si vi har et stort nedslagsfelt med kunder fra både Oslo og Romerike, forteller Ole Magnus.
Sikker drift i usikre tiderVerkstedet har en jevn oppdragsmengde gjennom hele året, med jobber som ofte følger årstiden. På vinteren mekker man biler som fryser på grunn av kulde, mens på sommeren går det mye i reparasjon av aircondition som ikke virker som det skal. Og selv om det er usikre tider i mange bransjer nå om dagen, fremholder Ole Magnus at de på ingen måte har mindre å gjøre.
– Mange av våre kunder har følt at de har litt mindre å gjøre, og det kan jo føre til at vi også får litt mindre å gjøre. Men det virker faktisk som det holder seg noenlunde stabilt. Vi håper at vi er over kneika og at det blir bedre tider fremover, sier han.
Glåmdal Bilco er et allsidig verksted som fikser det meste. Nå om dagen skrus det iherdig på bobiler og campingvogner; sesongbetonede oppdrag som de gjerne tar på seg så lenge de har tid.
– Lastebiler vil alltid være hovedfokuset vårt, poengterer Ole Magnus. I lastebilverdenen er det vanlig med serviceavtaler, som blir tegnet i forskjellig omfang og lengde. De som har en serviceavtale med Scania, går jo ofte dit siden det er inkludert i prisen, men vi skrur like gjerne på nye biler og andre kjøretøy, påpeker han.
Med en munter, positiv og kompetent mekanikergjeng med høy kompetanse, smitter det gode arbeidsmiljøet ofte over på kundene. Mange som jobber her ved verkstedet kan mye om mye: Her finnes det folk som er ekstra gode på Scania, Volvo og MAN, og som kan det meste om lastebiler.
– Jeg føler vi stiller oss sterke på kompetansegraden, og vi får til det aller meste, smiler Ole Magnus.
– Vi snur oss raskt
For å stille seg enda sterkere i kampen mot konkurrentene, vil det fremtidige fokuset til Glåmdal Bilco ligge på service og pris. Ved å være litt rimeligere enn konkurrentene, følge med på indikatorer i markedet og tilby rask hjelp når behovet melder seg, tror Ole Magnus at Glåmdal Bilco er godt rustet til å ta markedsandeler i tiden som kommer.
– Samtidig som pris er en viktig faktor, tror jeg en lastebileier verdsetter rask service mer enn lavere pris. Hovedsaken for oss er at vi klarer å hjelpe kunden så fort og så smidig som mulig. Det føler jeg vi klarer, og at vi stiller ganske sterkt på. Vi snur oss raskt for å hjelpe kunden – en lastebil er tross alt verktøyet til kunden, og kundene våre er helt avhengig av å ha en fungerende lastebil, avslutter Ole Magnus Flaen.