Glåmdalbilco2GlåmdalbilcoGlåmdalbilco1Glåmdalbilco3Glåmdalbilco4Glåmdalbilco5Glåmdalbilco6

Frittstående lastebilverksted konkurrerer med de store

Glåmdal Bilco AS i Kongsvinger, utfører rimelige og profesjonelle reparasjoner og service på lastebiler og tunge kjøretøy – med en personlig vri. Slik har de blitt en foretrukken leverandør av mekanikertjenester i Glåmdalsdistriktet.

Glåmdal Bilco AS, utfører service og reparasjoner på tyngre kjøretøy; fra lastebiler til kraner og hjullastere. I tillegg er de et merkeverksted for MAN, hvor de tar både garanti- reparasjons- og serviceavtalejobber. Glåmdal Bilco ble startet av Ole Magnus Flaen i 2022, som opprinnelig kommer fra personbilbransjen. 

– Jeg har jobbet i Møller Bil i over 20 år, så lastebiler var litt nytt for meg da jeg startet Glåmdal Bilco, medgir daglig leder Ole Magnus. Men jeg så at det var behov for et mer frittstående verksted her i Kongsvinger, for å konkurrere med de store, forklarer han 

Yter mer for kunden 
Ole Magnus og de fem mekanikerne ved lastebilverkstedet i Lerkevegen 50, tar på seg EU-kontroller av alle merker og biler – alt fra lastebiler til hengere og personbiler. Og selv om Glåmdal Bilco er lokalisert i nærheten av to store og sterke konkurrenter, har de mange fornøyde kunder som gjerne kommer tilbake på grunn av den hyggelige og personlige servicen de opplever ved det lille verkstedet i Glåmdal 

– Jeg føler vi har gjort det bra så langt, med kunder som kommer tilbake og flere nye kunder innimellom. Vi skal absolutt være på høyde med våre to konkurrenter her i distriktet, og det krever mer av oss enn andre, sier Ole Magnus og utdyper: Vi må yte mer for at kunden skal ha lyst til å komme tilbake, og vi gjør vårt beste for at kundene våre skal føle det er en fordel å velge oss.  

Kundene er nesten utelukkende bedriftskunder, og det geografiske nedslagsfeltet er hovedsakelig Glåmdalsdistriktet, med unntak av lastebileiere som stikker innom verkstedet på veien.   

– Lastebiler kjører ofte mye og langt, og det hender vi får kunder som kommer langveisfra. Vi har blant annet en kunde fra Alta, og jeg vil si vi har et stort nedslagsfelt med kunder fra både Oslo og Romerike, forteller Ole Magnus. 

Sikker drift i usikre tider 
Verkstedet har en jevn oppdragsmengde gjennom hele året, med jobber som ofte følger årstiden. På vinteren mekker man biler som fryser på grunn av kulde, mens på sommeren går det mye i reparasjon av aircondition som ikke virker som det skal. Og selv om det er usikre tider i mange bransjer nå om dagen, fremholder Ole Magnus at de på ingen måte har mindre å gjøre.  


– Mange av våre kunder har følt at de har litt mindre å gjøre, og det kan jo føre til at vi også får litt mindre å gjøreMen det virker faktisk som det holder seg noenlunde stabilt. Vhåper at vi er over kneika og at det blir bedre tider fremover, sier han.   

Glåmdal Bilco er et allsidig verksted som fikser det meste. Nå om dagen skrus det iherdig på bobiler og campingvogner; sesongbetonede oppdrag som de gjerne tar på seg så lenge de har tid.  

– Lastebiler vil alltid være hovedfokuset vårt, poengterer Ole Magnus. I lastebilverdenen er det vanlig med serviceavtaler, som blir tegnet i forskjellig omfang og lengde. De som har en serviceavtale med Scania, går jo ofte dit siden det er inkludert i prisen, men vi skrur like gjerne på nye biler og andre kjøretøy, påpeker han.  

Med en munter, positiv og kompetent mekanikergjeng med høy kompetanse, smitter det gode arbeidsmiljøet ofte over på kundene. Mange som jobber her ved verkstedet kan mye om mye: Her finnes det folk som er ekstra gode på Scania, Volvo og MAN, og som kan det meste om lastebiler.  

– Jeg føler vi stiller oss sterke på kompetansegraden, og vi får til det aller meste, smiler Ole Magnus. 

– Vi snur oss raskt 
For å stille seg enda sterkere i kampen mot konkurrentene, vil det fremtidige fokuset til Glåmdal Bilco ligge på service og pris. Ved å være litt rimeligere enn konkurrentene, følge med på indikatorer i markedet og tilby rask hjelp når behovet melder seg, tror Ole Magnus at Glåmdal Bilco er godt rustet til å ta markedsandeler i tiden som kommer.  

– Samtidig som pris er en viktig faktor, tror jeg en lastebileier verdsetter rask service mer enn lavere pris. Hovedsaken for oss er at vi klarer å hjelpe kunden så fort og så smidig som mulig. Det føler jeg vi klarerog at vi stiller ganske sterkt påVi snur oss raskt for å hjelpe kunden  en lastebil er tross alt verktøyet til kunden, og kundene våre er helt avhengig av å ha en fungerende lastebil, avslutter Ole Magnus Flaen. 


Les mer...

2024-08-01 08.10

spetalsverk2

Imponerer med norskutviklet vannkraftteknologi

Artikkel Med egenproduserte turbiner og in-house-kompetanse på produkter og tjenester for vannkraftverkbransjen, er Spetals Verk på Kongsvinger en solid leverandør på landsbasis.
motebooking4

Erfarne møtebookere skaper verdi med berikende salgsmøter

Artikkel Møtebooking Norge AS, er et rendyrket bookingselskap med høy kompetanse innen møtebooking B2B. – Vi sørger for at kundene får en jevn flyt av nye salgsprosesser inn i selskapet sitt, konstaterer daglig...
Til hjemmesiden

    Kontaktinformasjon

    93909511-f1e9-468e-bcc8-216c5ed2a48ehttps-__unsplash.com_photos_3XQI4AjG36c

    Hvem har ansvaret for brannsikkerheten i borettslag og sameier?

    Ansvaret for brannsikkerheten i et borettslag eller sameie er delt mellom eieren av bygget og styret. Men beboere har også et ansvar. Her kan du lese mer.

    vidaxl

    Fem måter å nyte mer tid utendørs

    Uansett hvor du bor, om det er i et hus med hage, en leilighet, eller en hybel, er det synd om du ikke utnytter sjansen til å tilbringe ekstra tid ute, spesielt i sommermånedene. Når solen er ute og temperaturen stiger, er det mange som liker å få litt frisk luft og naturlig D-vitamin. Men kanskje synes du det er vanskelig å forlate hjemmet av en eller annen grunn? Heldigvis er det ingen grunn til bekymring. Vi har samlet en liste over måter å lokke deg selv til å begi deg ut i den solfylte naturen.

    compare-fibre-e5sTz361Jzg-unsplash

    Farvel til tradisjonell leksehjelp?

    Da foreldregenerasjonen var ung og selv gikk på skolen, var det vanlig at far eller mor måtte hjelpe med leksene etter skoletid. Dette har fungert i flere tiår, men kan også føre til sosiale ulikheter.

    Arkiv