Hos Møbelringen Kristiansand, får kundene god hjelp og en personlig veiledning i forkant av møbelkjøpet. Gjennom en hyggelig samtale, blir ulike løsninger og forslag presentert og visualisert for kunden.
– Det er det som gjør kunden trygg. Kan du gi de en idé de kanskje ikke ser selv, blir de ofte veldig fornøyde og overrasket over hvor fint det ble! Spesielt når de syns det ble bedre enn de tenkte - det er utrolig gøy, smiler varehussjef Elin Corneliussen.
Lang erfaring
Elin har masse god kunnskap og erfaring med møbler etter 20 år som medarbeider i Møbelringen Kristiansand, og deler gjerne møbelkunnskapen videre til både medarbeidere og kunder. I dag er Elin kolleksjonsansvarlig for Møbelringen Kristiansand, da kommer det godt med å ha god og lang erfaring.
– Jeg syns jobben min er veldig interessant. Det skifter hele tiden, og du blir aldri lei siden det alltid er noe nytt, sier hun muntert.
Nå går Møbelringen Kristiansand mot et festlig 25-årsjubileum. Det 2 500 kvadratmeter store butikklokalet på to etasjer og et stort lager, har blitt utvidet flere ganger oppgjennom årene for å tilpasse seg kundenes etterspørsel etter lagerførte møbler.
– Det er jo en stor fordel med et lager, for de fleste har jo lyst til å ha med seg møblene hjem med en gang! Det vi kaller for «melk og brød»; standardvarer, prøver vi alltid å ha på lager, understreker Elin.
Store på skreddersøm
Hun forteller at møbelbransjen har endret seg veldig, fra «mainstream» til det mer personlige og unike. I dag ønsker mange å komponere farger, møbler, stoffer og tresorter, som blir skreddersydd etter smak og stil. Og akkurat skreddersøm, er Møbelringen Kristiansands spesialitet. De benytter seg av egne tegneprogrammer og medarbeidere som kan tegne for kunden, slik at de ser det for seg. Iblant hender det også at de drar ut til kunden.
– Vi kan skreddersy fra bunnen av til kunden. Da kan vi hjelpe de så de får den løsningen de ønsker seg, og kanskje mer enn de trodde de kunne få, siden vi hjelper de fra bunnen av. Vi kan også lage en løsning der vi kan komme og se på hytta eller huset. Det har vi gjort noen ganger for at de skal få en full pakke. Det blir et samarbeid med kunden der kunden føler seg verdsatt og vet hva de får, forteller varehussjefen.
Nå går det ifølge Elin mye i naturfarger der hav, fjell og skog er viktige stikkord. Grønt, brunt, beige, blått og grått, som går i hverandre og som passer godt sammen. De samarbeider med Fargerike, og viser opp både «årets farge» og trendfarger i butikken.
– Nå er folk litt mer vågale og tør heldigvis å bruke mer farger siden det er mer inn i tiden. Folk ser på Instagram og alle veier; det er mer grønne planter og fargespill!
Avdekker kundens behov
Møbelringen Kristiansand er store på hagemøbler, og under hagesesongen rett før påske, blir halve butikklokalet i underetasjen gjort om til hageavdeling.
– Det går fortsatt mye i rotting og fletting, og puter i et stoff man bruker i båtputer som kan stå ute i all slags vær, forteller Elin, og legger til at de selger både møbelvask og impregnering som forlenger levetiden til alle møbler. Stell og vedlikehold er viktig – uansett.
Hovedfokuset til Møbelringen Kristiansand ligger på møbler, så her finner du ikke så mye småvarer, men et stort utvalg av spisestuemøbler, hagemøbler, stuemøbler, hvilestoler og senger. Sistnevnte er ifølge Elin, kanskje det aller viktigste i forhold til veiledning.
– Det er viktig med en god natts søvn, for det er jo tross alt veldig mange timer man tilbringer i sengen! Vi må finne ut av hva kundene har råd og lyst til å betale for en seng, men det viktigste er å finne en seng som passer deg. Noen liker myke madrasser, mens andre liker harde. Vi bruker cirka en tredjedel av livet i senga.
Møbelringen-kjeden har et gjennomgående fokus på norske kvalitetsleverandører, og Elin trekker frem de kjente og kjære leverandørene Ekornes, Brunstad, Stordal og Hjellegjerde. De har ellers et godt samarbeid med agenter fra ulike merker og leverandører, og får ofte informasjon om kommende trender lenge før alle andre.
– Vi skal være tre til fire måneder foran de andre. Kommer det en kunde med et behov de ikke finner en løsning på, og de spør oss om vi har sett noe slikt og om vi vet noe, da kan vi si at om tre måneder, så kommer det inn!
Levert på døra
Det geografiske nedslagsfeltet er hovedsakelig fra Flekkefjord til Risør og hele Setesdalen. De kan også tilby levering helt hjem til kunden.
– Vi har egne sjåfører, og det er det ikke mange som har lengre. Sjåførene våre er vårt ansikt utad, og har kunnskapen og erfaringen til å kunne levere det på en ordentlig måte, forsikrer Elin.
Hun kan fortelle at de er en god gjeng på 16 medarbeidere som har jobbet sammen i mange år. Slikt blir det god stemning av.
– Hvis folk kommer inn til oss og ser at folk er blide, så blir jo stemningen god. Det er viktig, fastslår Elin og smiler.