Kontormøbel-kjempen AS, ble startet av to gründere som så potensialet i brukte kontormøbler allerede for 30 år siden. Janick Wilhelmsen, jobbet deretter i Scandinavian Office i seks år før han på nytt startet firma med Kontormøbel-kjempen her på Billingstad. Han har lang erfaring med brukte kontormøbler i forskjellige firmaer oppgjennom.
– Kontormøbel-kjempen var et godt navn og har vært det i mange år, og i 2018 bestemte vi oss for å starte Kontormøbel-kjempen opp igjen, forteller Janick innledningsvis.
Kontormøbel-kjempen har i dag én ansatt, men har planer om å ekspandere med en ny avdeling i Follo – mye takket være den stadig økende interessen for brukte kontormøbler. Dette i en tid der mange jobber hjemmefra og trenger komfortable stoler og ergonomiske bord til hjemmekontoret.
– Det tok virkelig av rundt august i fjor! Det gikk veldig mye i hev- og senkbare skrivebord og kontorstoler til hjemmekontoret, forteller Janick.
De kan også tilby spesielle avtaler for firmaer, der medarbeidere med behov for kontormøbler til hjemmekontoret, får avskrevet en del av totalbeløpet.
Tar inn det meste!
Møblene som Kontormøbel-kjempen selger og videreformidler til nye eiere, har ofte levd et liv i det offentlige rom; på skoler, i kommuner og ulike bedrifter. De har faktisk akkurat hentet omtrent hele UDIs avdeling i Hausmannsgate i Oslo. Totalt 1 500 konferansestoler og 1 000 kontorstoler ble hentet, og noe av det ble gitt til samarbeidspartnere som sender alt videre til Ghana og Polen.
– Vi har også hentet mye vederlagsfritt, da slipper folk å bruke penger på å kaste det. Da tar vi det inn og selger det som er brukbart. Vi selger stort sett alt som er fint uansett hvor gammelt det er, det er alltid noen som trenger noe av det vi har inne.
Kontormøbel-kjempen har et stort fokus på bærekraft, noe som gjennomsyrer hele bedriften. I utgangspunktet har de kun brukte møbler, men Janick røper at de har planer på å begynne å selge en miljøvennlig nullutslipp-stol.
De prøver å si ja til alle som ønsker å avhende kontormøbler, det blir tatt en vurdering på hva som kan selges. Det som ikke lenger er brukbart, videreformidles til andre land via gode samarbeidspartnere. Eller så sorteres og demonteres kontormøblene på en miljøstasjon på lageret.
– Vi pleier å si at du kan kjøpe bærekraftig, og spare penger på å gjøre det! Vi spør alltid kunden hvor lenge du skal sitte på kontorstolen. Er det et par timer, trenger du ikke en så avansert stol, men skal du sitte en hel arbeidsdag er det greit å bruke litt penger på det. Da får du en nesten ny kontorstol til en ganske rimelig penge. Du sparer vanligvis 40 til 70 prosent; to tredjedeler av nypris, anslår Janick.
– Når vi tar inn brukte kontorstoler, utfører vi en liten service, der vi smører opp alle bevegelige deler og liften, og renser alt. Kundene er veldig fornøyde med at mye av det vi selger ser nytt ut! Typiske kommentarer vi får, er at de syns det er flott at vi har åpnet og at man kan kjøpe rimelige produkter her, smiler han.
Variert sortiment
I tillegg til kontorstoler, finner du alt fra skrivebord i forskjellige utførelser, til reoler, hylle- og skuffeseksjoner, krakker, sofaer, skjermvegger og diverse utstyr som elektronikk og belysning i Kontormøbel-kjempens varierte sortiment. På Kontormøbel-kjempens hjemmeside kan du alltid finne en oppdatert oversikt over produktene de har inne, og mye kan også sendes.
Planen videre for Kontormøbel-kjempen, er å fortsette i samme spor med fokus på salg av brukte kontormøbler til hjemmekontoret. Og for å gjøre det enda lettere for kundene, har de nå begynt med en såkalt «hjemmekontor-pakke», i tre forskjellige prisklasser og med ulike mål på skrivebordene.
– Vi har så mye forskjellig inne på lageret av kontormøbler og stoler! Og alle har forskjellig smak i kontorstoler, det er alltid like gøy, avslutter Janick med et smil.