SITECH ble startet i 2011 på bakgrunn av at Trimble søkte forhandlere over hele verden, hvor man ønsket å effektivisere bygg- og anleggsbransjen med høyteknologiske løsninger.
SITECH som brand er eid av Trimble, og i dag er det totalt 110 SITECH-forhandlere på verdensbasis. Det gode samarbeidet mellom maskinprodusenter og Trimble har bevist at de i dag er en foretrukken leverandør av kostnadsbesparende og innovative løsninger i forhold til integrasjon til automatikk og maskiner, men som er enkelt i bruk for operatørene.
– Nyskapende teknologi er sårt trengt i anleggsbransjen for å få effektivitet og økonomi i prosjektene. Derfor henvendte Trimble seg til verdens største maskinleverandør Caterpillar og tilbød deres forhandlere rundt omkring i verden å starte som Trimble forhandler, hvor de skulle få lov til å starte opp selskapet med SITECH-merket. SITECH Norway AS er i dag 100% eid av PON Holding, forteller Lasse Sørensen, daglig leder i SITECH Norway AS.
Trimble var den første aktøren i verden som fant opp maskinstyring, og ble fort store innen maskinautomatikk på for eksempel dosere og veihøvler. SITECH kan levere mer eller mindre alt innenfor anleggsvirksomhet; maskinstyring, stikningsutstyr, skanning, visualisering, robot, flåtestyring, skyløsningstjenester, utstyr for å måle produktivitet med droneflyvning, og software som måler produksjonen.
– Vi har alt entreprenøren har behov for, konstaterer Sørensen. Vi kan levere til mer eller mindre alle type maskiner, uansett merke og modell, og vi har nok den bredeste porteføljen i bransjen, sier han videre.
Med gode software- og hardwareløsninger, bidrar det til at kundene får et samlet system som er enkelt å forholde seg til.
– Mange entreprenører handler litt her og litt der, men handler man hos oss kan vi levere komplette løsninger, presiserer Sørensen.
Anleggsbransjens digitale revolusjon
SITECHs løsninger er ekstremt besparende for en entreprenør, og kan blant annet spare inn på material- og personalkostnader. Det er dessuten et viktig oppfølgingsverktøy for entreprenøren, for å vite at man leverer på tidsfrister.
– Å levere på tidsfrist er helt essensielt for å skape sunn forretning. Vi ser at anleggsbransjen har blitt en mer digital bransje, som er veldig opptatt av teknologi som kan hjelpe dem med å fullføre prosjekter fortere, med mer presisjon og bedre økonomi, utdyper Sørensen.
Norge er kjent for å være et foregangsland som er flinke til å ta i bruk ny teknologi. Men ifølge Sørensen finnes det flere utfordringer med ny teknologi i bygg- og anleggsbransjen, spesielt den lave markedsprisen på grunn av et tøft marked og ulønnsom valuta.
– Det gjør at det er utfordrende for oss å realisere gode marginer på produktene våre. SITECHs tidligere ledelse gjorde likevel en formidabel jobb med å introdusere Trimble inn i markedet, og vi tok raskt store markedsandeler, sier Sørensen.
Sørensen kan fortelle at SITECH i disse dager jobber tett med sin leverandør for å utvikle funksjoner og plattformer som er bedre tilpasset den norske arbeidsmetodikken – med produkter som er i samsvar med det norske markedet. Ifølge Sørensen blir det kommende året 2025, et vekstår for SITECH, som kommer til å lansere flere løsninger tilpasset det nordiske markedet.
– Disse løsningene er rett rundt hjørnet, opplyser Sørensen. Vi har alltid vært ekstremt sterke på overflatemaskiner; altså valser, dosere, høvler og spesialmaskiner. På gravemaskiner har vi aldri blitt markedsledende, men nå får vi produkter som kommer til å passe entreprenørene – og det blir det desidert største vekstområdet vårt i tiden fremover, røper han.
Høy kompetanse
Anleggsteknologiske løsninger må tåle harde påkjenninger, og SITECH har fått mange gode tilbakemeldinger på at deres utstyr tåler vær og vind, samtidig som entreprenørene setter stor pris på at utstyret både er stabilt og pålitelig.
– Automatikken er lynrask og presis, og skiller seg ut fra andre i markedet når det gjelder presisjon, fastslår Sørensen.
SITECH har stort fokus på kompetanse, service og support, og SITECH Norway vokser. SITECH har nylig ansatt folk i service og i disse dager rekrutteres nye selgere i teamet for å sikre en god posisjon i markedet fremover. Ved å ha ansatte som forstår bransjen og snakker det samme språket som entreprenørene, ønsker de å være en rådgiver for kunden samtidig som kunden får god hjelp av support -og serviceteamet.
– Alle som jobber med support er tidligere landmålere som kommer fra anleggsbransjen og forstår kundenes behov. Vår visjon er ikke bare å være en leverandør, men vi skal være kundens partner og løsningsleverandør i deres prosjekter, avslutter Lasse Sørensen.