– Vi har laget et system med nok funksjoner til at vi kan dekke alle de viktigste bransjene. Kundene våre er alt fra de som selger hardware som skruer, muttere og jekkestropper, til grossister som selger hundeleker, klær, kjemikalier og mat- og gourmetprodukter, forteller daglig leder Håkon Edland Egge i Storeshop.
Generasjonsskifte
En stor del av arbeidshverdagen til Egge dreier seg om salg og oppfølging av kunder og Egge veileder samtlige kunder til å finne riktig løsning for akkurat deres bedrift. Med seg på laget har han, blant annet, salgssjef Remi Eriksen og produktansvarlig CPO, Fabian Borch.
Ideen til en standardisert nettbutikkløsning for B2B-markedet dukket opp da en grossist tok kontakt med Fabian. Grossistene kunne meddele at de mistet mange kunder som heller gikk til større grossister med bedre innkjøpssystemer.
– Da vi undersøkte forholdene nærmere, viste det seg at det i mange tilfeller hadde skjedd et generasjonsskifte hos innkjøperen, utdyper Egge. Den nye generasjonen var mer vant til teknologi og systemer og ønsket ikke å gjøre innkjøp manuelt ved telefon og epost.
– Det er bare en fjerdedel av alle grossister som har en løsning for B2B nettbutikk, så vi mener selvsagt at alle bør ha en digital løsning i 2023. Vi erfarer at det er et marked som henger etter, sier Borch.
Forenkler og effektiviserer
Kunden bygger selv opp sin egen nettbutikk mot sine bedriftskunder gjennom Storeshop. Kunden kobler seg opp mot sine egne regnskap, ERP og logistikksystemer som de er vant med å bruke fra før og legger til relevant produktinformasjon og kan på kort tid lansere en ferdig B2B nettbutikk.
– Det vi ønsker å kommunisere til kundene, er at de – ved å bruke Storeshop – kan gi økt omsetning ved å la kundene handle på en måte de er vant med og skape tilgjengelighet døgnet rundt. Med vårt system kan den ansatte i stedet bruke tiden sin på produksjon eller produktutvikling. Dette er langt mer effektivt enn å bruke tid på manuelle prosesser i regnskapssystemene, forklarer Egge.
Vanlig praksis i B2B-markedet i dag er å registrere ordre manuelt i regnskapssystemet. Med Storeshop, blir ordene sømløst lagt til automatisk idet man kjøper varene. Egge forteller at én av Storeshop sine store fortrinn er hvor sømløst alt fungerer i integrasjonssiden.
– Forskjellen mellom en vanlig nettbutikk og Storeshop, er tilpasning til kjøp for bedriftkunder. I en vanlig nettbutikk har alle samme priser og betaler ofte gjennom en betalingsløsning med kort eller vipps, men i B2B-verden har hver kunde ofte ulike priser for de samme produktene, og standarden er at det faktureres i stedet for kredittkortbetaling.
Storeshop kobler seg opp mot kundens regnskaps-/ERP-system, hvor alt av relevant data blir importert. Når kunden oppdaterer et produktnavn, pris eller annen informasjon i regnskapssystemet oppdaterer produktet seg automatisk i nettbutikken ut mot kunden. Dette gjør at kunden slipper å gjøre alt dobbelt og kan jobbe i ett system med tilgang til de siste oppdateringene til enhver tid.
Transparente priser og utvidet tjenestetilbud
Med en standardisert løsning følger også standardiserte priser. Storeshop har ambisjon om å være så transparente som mulig når det gjelder pris, og har tre forskjellige pakkeløsninger som gir en stor grad av forutsigbarhet for kundene.
– Det finnes mange konsulentselskaper som jobber med å lage B2B nettbutikker, men problemet for små og mellomstore bedrifter, er at det ofte blir en kostnadsfyllt og tidkrevende prosess. I tillegg krever konsulentselskapene gjerne at man har en egen IT-ressurs – noe som våre kunder ofte ikke har, poengterer Egge.
Storeshop har som mål i løpet av året om å kunne bli en fullverdig tjenesteleverandør for B2B-kundene sine. Dette gjør at de kan forholde seg til en leverandør av tjenester som er tilpasset deres behov og har innsikt i bransjen.
– Vi ser at kundene våre ofte ikke har ressursene og de samme fordelene som de større bedriftene har tilgang på. Storeshop tilbyr derfor blant annet rimelige fraktavtaler og andre tjenester som markedsføring og logistikk til sine kunder, slik at kundene kan få alt på ett sted, forklarer Håkon Egge.