Det er allerede blitt ti år siden Møbelringen slo opp dørene i Drammen. Her har man gode parkeringsmuligheter og en sentral beliggenhet. I nabolaget ligger derimot konkurrentene tett i tett.
– Fordelen er at folk finner oss; alle ligger jo her. Men ulempen er at det er veldig hard konkurranse, smiler Simon Pettersson, daglig leder ved Møbelringen Drammen.
Skiller seg ut på service
Selv har han vært en stolt del av Møbelringen siden 2015. Simon forteller at Møbelringen Drammen ble etablert av Terje Johan Mork, som tidligere jobbet med møbelprodusering ved Steinkjer Møbelfabrikk.
Salget av møbler gikk over all forventning, og med unntak av en liten nedgang i 2015, har Møbelringen Drammen hatt en utelukkende positiv utvikling hvert år.
Simon har en god forklaring til hvorfor folk flest velger Møbelringen:
– Lokalt og i landet skiller vi oss veldig ut på service. Vi vant årets kundebarometer, som blir gjort på alle bedrifter i Norge. Vi vant også for to år siden, så vi er best på service i Møbelringen, konstaterer han med et stort smil.
– Vi satser veldig mye på fagkunnskap. Og så er det rett og slett kvalitet på møblene; det vi selger er noe vi står for. Det skal være bra varer, fastslår Simon.
Norsk kvalitet
Møbelringen streber etter å være en fagspesialist på møbler. De har fokus på kortreiste, norske møbler, og selvsagt god kvalitet over hele linja.
– Vi har en fin portefølje med gode, norske leverandører. Norske møbler er gjerne dyrere, for det koster mer å produsere her til lands. Men da får man veldig god kvalitet, i tillegg til at det er kortreist og produsert etter alle normer, sier han.
Alle de 12 medarbeiderne i Møbelringen Drammen, er opplært i å gi kunden god service, og skreddersyr og tilpasser alt etter kundens behov. Målet er at møblene skal holde i lang tid.
– Her jobber vi mye med kundeservice, og tilpasser etter kundens ønsker. Alle selgere og medarbeidere kan tilpasse, bygge, ordne og fikse akkurat slik kunden vil ha det. Vi tilbyr også hjemmebesøk der vi tegner opp og lager plantegninger for kunden – noe vi selvfølgelig gjør gratis, forteller Simon.
Fra kaldt til varmt
I tillegg til å være daglig leder, jobber Simon også med i produktutvalget for hele Møbelringen-kjeden. Han forteller at de stadig presenterer nye møbler og moderne nyheter, og han mener trenden har snudd fra hjem med kalde toner, til naturpregede toner.
– Det har vært en periode med mye grått, blått og kalde toner, men nå blir det mye mer naturtoner, jordfarger og beige.
Oppussingsglede i korona-hverdagen
I skrivende stund er Møbelringen Drammen godt i gang med å pusse opp i andre etasje; en luksus de med rette kan unne seg etter en svært lønnsom sommer. De fire første ukene under lockdown i mars og april, var derimot en tøff affære for møbelforhandleren. Heldigvis snudde det fort, og oppussingsgleden innfant seg hos de fleste som måtte belage seg på en ferie hjemme i sommer.
– Når familier vanligvis bruker 40 000 – 60 000 kroner på en reise, som de ikke har kunnet gjort i år, så har de isteden pusset opp, bygget terrasser og kjøpt møbler. Så vi har hatt en veldig travel sommer, sier Simon og smiler.
Han ser derfor slettes ingen grunn til å bekymre seg for lønnsomheten i møbelbransjen i tiden fremover.
– Selv om det skulle åpne opp i januar, er det nok ikke så mange som gidder å reise til Thailand eller USA og ha på seg munnbind hele tiden. Folk vil spare opp penger og ha mer tilgjengelig, og da er vi en typisk bransje som tjener på det, avslutter en daglig leder som ser lyst på møbelbransjens fremtid.