Firmabiler og nyttekjøretøy, kjennetegnes ofte av store, robuste varebiler. Hos RøhneSelmer Kalbakken, har man solgt nyttekjøretøy fra Ford i en årrekke, og i fjor valgte Ford-forhandleren på Kalbakken å satse på Mach-e som et likeverdig, men samtidig litt utradisjonelt nyttekjøretøy. Og ifølge plassjef Hans-Petter Hellehaugen, har Mach-e blitt tatt svært godt imot.
– Vi får tilbakemeldinger fra flere reisende selgere som har store distrikter de skal besøke, og som sier at de rekker mye mer i løpet av en arbeidsdag. De er veldig godt fornøyde! Vi har såpass mange næringskunder som også vil ha den bilen, og vi hadde en stor kunde her i går som hentet ut den niende Mach-e til firmaet, forteller Hans-Petter entusiastisk.
Satser på gode kundeopplevelser
Med en lengre rekkevidde enn oppgitt, er det nemlig ikke rart at grombilen Mach-e har fått status som en fullverdig firmabil og vel så det.
– Mange bare smiler og sier at de ikke savner diesel-bilen sin når de har den rekkevidden der, gliser Hans-Petter.
– Ford legger hodet litt på blokka når de kaller en elektrisk bil Mustang. Det ligger det litt prestisje bak, og det var lite tilfeldigheter der, fortsetter han.
Forutsetningen for å satse på Mach-e sammen med de andre nyttekjøretøyene her på RøhneSelmer Kalbakken, var at det måtte gjøres ordentlig. Derfor bestemte Hans-Petter og resten av teamet seg for å satse stort på «sjokkerende gode» kundeopplevelser.
– Det spiller ingen rolle om det er en privatperson eller om det er et firma. Du skal huske at du har kjøpt en Mach-e på RøhneSelmer Kalbakken, og det skal du gjøre med et smil!
RøhneSelmer Kalbakken, ønsker videre å være en totalleverandør for dem som handler bil hos dem, og hjelper gjerne kunden med å bestille bil – som i dag ofte gjøres på nett.
– Det er mange som ikke er komfortable med å gjøre hele prosessen på nett, og derfor har vi en egen PC her til det, der vi kan hjelpe kunden, opplyser Hans-Petter.
Fords store styrke
Nå om dagen og litt fremover i tid, er det mye som skjer på den elektriske varebilfronten til Ford. Den store bredden det amerikanske merket har i segmentet, gjør at de kan tilby en yrkesbil for alle mulige behov, noe som har vært en styrke for Ford i alle år.
Eventyret fortsetter med en ny, helelektrisk Transit. Den kommer både som varebil og som chassis, der man kan bygge skapbiler ut ifra behov.
– Vi håper å være i gang med et «roadshow» sammen med Ford, med den første bilen i løpet av april, og vi begynner å levere til sommeren. Den har god rekkevidde, god kraft, god komfort og bra nyttelast. Alle våre sammenligninger i forhold til konkurrentene, gjør at vi kommer veldig godt ut med den bilen, og hvis de har klart å lage den samme gode kjørekomforten på den som de har gjort på de fossile bilene, så har vi en veldig god bil, fremholder Hans-Petter muntert.
Norges kuleste pickup
Andre nyheter på næringsbilfronten er nye Ranger og Ranger Raptor – som er først ut og blir leveringsklar det siste kvartalet av 2022.
– Ranger Raptor er helt rå! Det er Norges kuleste pickup i en egen klasse for seg, med en god kjørekomfort og som kan komme seg frem overalt, forteller Hans-Petter.
Hans-Petter har et stort ønske om å få Ford F-150 Lightning til Europa. Men hittil er det uvisst om de noen gang får bilen til Norge gjennom Ford Motor Norge.
– Om vi får bilen til Norge i 2022, har jeg lovet administrerende direktør i RøhneSelmer, Kjetil Hagestande, at jeg skal gå fra Oslo til Lillehammer hvis vi ikke selger 1000 sånne biler i Norge på ett år! Så stor tro har jeg på den bilen, sier Hans-Petter humoristisk.
Det skjer i tillegg mye annet spennende på yrkesbilfronten her hos nyttekjøretøyforhandleren på Kalbakken.
– Til sommeren forventer vi å få inn de første Broncoene våre, det blir moro! Og så skal det utvikles en elektrisk pickup som skal bygges på Rangeren. Med det utgangspunktet får man en fantastisk bil som har en mer riktig størrelse for norske forhold, så vi har et spennende år foran oss, smiler den positive plassjefen avslutningsvis.