Elektroselskapet ELIT AS, ble startet i 1997 av to gründere, Magne Barli og Dag Rune Øverdal, som ønsket å utvikle smartere måleinstrumenter og jordingsmateriell med sine spesialkompetanser innen området. Frem til 2021 holdt selskapet til på Gjerdrum, og i dag er ELIT et børsnotert selskap med 17 ansatte, som holder til på Nannestad – frontet av administrerende direktør Daniel Sørensen. Daniel har jobbet som elektriker i over ti år, og har blant annet tatt etterutdanning på ingeniørskole og handelshøgskolen.
Dekker hele Skandinavia
Selv om Daniel er forholdsvis ung, var det hans mangeårige erfaring fra elektrobransjen i inn- og utland, i tillegg til hans innovative tankegang, som gjorde at han danket ut eldre kandidater da han for tre år siden ble tilbudt stillingen som administrerende direktør i ELIT.
– Etter at jeg startet her, har ELIT vært gjennom en ganske omfattende reise. Vi har blant annet blitt dobbelt så mange som vi var for tre år siden, og vi har startet selskaper i Sverige og Danmark – som jeg også drifter, forteller Daniel innledningsvis.
Med de nye avdelingene i Sverige og Danmark, har ELIT utvidet sitt nedslagsfelt og dekker hele Skandinavia. Daniels ambisjoner er at selskapet skal doble sin omsetning og totale resultat, og med en økning på 50 prosent ligger det innovative elektroselskapet godt i rute.
– Vi anser oss som litt uortodokse på mange måter, med innovative og nytenkende løsninger som utfordrer det tradisjonelle. Det er ikke så mange som driver med måleinstrumenter, jording og lynvern, men vi har ytterligere en stor fordel ved at vi har mye kompetanse. Forskjellen mellom oss og andre aktører er også at vi utvikler og produserer instrumentene våre selv her på huset, forklarer Daniel.
– «Alle» må ha det
ELITs kanskje aller største suksessfaktor, er at de bruker sin spesialkompetanse til å utvikle instrumenter og produkter som elektrikerne i Norge faktisk trenger.
– Da vi gikk inn i Sverige og Danmark, merket vi at vi kanskje hadde fokusert litt for mye på Norge, for produktene vi hadde passet ikke like godt til de andre nordiske landene, røper Daniel, som raskt bestemte seg for å utvikle produkter spesielt for Danmark og Sverige.
ELIT kjennetegnes enten for sin nisje innen måleinstrumenter, eller jordings- og lynvernsmateriell. Da de startet i 1997, var det måleinstrumenter som var hovedproduktet, mens jordings- og lynvernsmateriell etter hvert ble til som en konsekvens av det.
– Samtidig var det en rød tråd: Alle hus, bygninger og infrastruktur må jo ha en jordingsforbindelse, så det var et smart produkt å ha siden «alle» må ha det, smiler Daniel.
Etter hvert har man også fått en del andre segmenter, som gjennomføring, verktøy, varmekabler og norskprodusert festemateriell til solceller, som ELIT er unike på i Norge.
– Vi har også en serviceavdeling med eget serviceverksted der vi tar imot alt av utstyr som enten er defekt eller kan repareres, så resirkulerer vi det. Neste år skal vi lansere et miljøutsalg, hvor det er mulig å kjøpe andrehåndsprodukter som er kalibrerte og vasket, utdyper Daniel.
ELIT ønsker å forbedre seg kontinuerlig med flere tjenester og nye områder, samtidig som de er tro mot produktene som har vært fundamentet i bedriften i en årrekke.
Daniel forteller at de nå ser på en utlånsløsning for elektrobedrifter, som kan kjøpe et abonnement for en liten sum i måneden og låne instrumenter istedenfor å bruke masse penger på å kjøpe inn instrumenter til alle elektrikerne.
– Da slipper man den store investeringen slike instrument innebærer. Noen av instrumentene koster opptil 25 000 kroner per stykk, og det blir fort mye penger når alle ansatte skal ha hvert sitt instrument, poengterer Daniel.
Nyskapende teknologi: nå på TikTok
Samtidig som elektroselskapet fra Nannestad er langt foran når det kommer til nyskapende teknologi og smarte løsninger, har ELIT – med Ida Finngården i bresjen som markedsansvarlig - valgt å tenke litt ukonvensjonelt når det kommer til markedsføring. ELIT er nemlig å finne på sosiale medier-plattformer som TikTok, der administrerende direktør Daniel og salgsleder Martin Ranum har fått i oppgave å være ELITs ansikt utad og vise frem produktene.
– TikTok har vært kjempeeffektivt, og jeg er veldig glad for at vi fikk inn Ida som «holder oss litt i øra», og følger opp effekten av annonseringene. Vi er nødt til å følge med i tiden, selv om det innebærer at jeg må være med på noen videoer, smiler Daniel.
I 2024 kommer ELIT til å lansere en ny helt produktserie, som Daniel mener vil bli helt revolusjonerende. Kanskje havner også denne nyheten på TikTok etter hvert – men én ting er i hvert fall sikkert: når produktene blir lansert vil alle i elektrobransjen få vite om det.
– Vi jobber med Silicon Valley på utviklingen av en del produkter, og vi kommer nok til å være først ute med vår teknologi. Det er mange ting som elektrobransjen ikke vet om oss, hinter Daniel hemmelighetsfullt.