– Vi kunne ha begynt med veldig mye, men vi har holdt oss til det vi er kjent for og det vi er gode på, smiler Geir Melum, eier av Garage15 i Telemark.
Sammen med medeier Per Fredrik Meen, startet han med egendesignet garasjeinnredning i 2007 på grunnlag av en delt lidenskap for biler. Men Garage15 er så mye mer enn bare en butikk for dem som liker å tilbringe mye tid i garasjen. Garage15 setter nemlig sine kunder i høysetet, og strekker seg langt for å imøtekomme kundenes ulike behov og ønsker.
Det hele begynte med et verktøyskap, som Geir syntes var i det dyreste laget.
– Vi er jo notorisk bilinteresserte, og hadde lyst på et verktøyskap selv. Den gang kostet det 10 000 kroner, og det var bare noen få aktører på markedet som tilbød det. Vi tenkte at dette må det gå an å få billigere!
Ideen om å tilby gode produkter til en hyggelig pris – uten å spare på hverken kvalitet eller holdbarhet, skulle vise seg å bli en suksessfull forretningsmodell for det nystartede firmaet. Garage15 har hatt flere samarbeidspartnere opp gjennom. Geir nevner blant annet samarbeid i ulike grener motorsport, i tillegg til et knippe produkttestere.
– Da får vi erfaringer vi kan stole på. Vi bruker produkttestere fordi vi er veldig opptatt av at ting skal funke! Vi tenker på produktutvikling hele tiden og hvordan vi kan gjøre produktet enda bedre, sier Geir.
Den siste tiden har Garage15 begynt å fokusere mer på næringskunder etter å ha gjort stor suksess på privatmarkedet.
– Vi er blitt en ganske stor aktør på markedet, og vi har særdeles bra priser ut mot næringskunder, fastslår han.
Næringskundene kan nemlig nyte godt av fordeler som skreddersydde produkter, hyggelige priser, uhorvelig raske leveranser og et stort lager der alt skal finnes på lager til enhver tid.
– Vi er kanskje revisorens aller største skrekk siden vi har alt på lager, sier Geir lattermildt.
Garage15 er både nettbutikk og fysisk butikk med demorom. For Geir og medarbeiderne på Garage15 er det personlige møtet med kunden spesielt viktig.
– Vi er unike på å tilrettelegge og tilpasse, og vi setter sammen produktene til det som er ditt behov, sier han og forklarer nærmere:
– Plutselig står skilandslaget her og skal ha smøreboder! Vi har også levert til verftsindustrien, Nordsjøen, kystverket, brannstasjoner og all slags innredning innen motorsport. Det må ikke nødvendigvis være til en garasje, påpeker han.
Geir forsikrer at kundene får mye for pengene når de handler verkstedinnredning hos dem. Produktene de tilbyr er alltid et resultat av nøye gjennomtenkt design på bakgrunn av reelle problemstillinger og ulike behov. Det har gått såpass bra at Garage15 kan leve på sitt renommé.
– Fornøyde kunder er vår beste reklame, avslutter Geir med et forsiktig smil.