Bilbransjen fikk seg en plutselig opptur da Koronapandemien skapte et nytt behov for biler, i en tid der mange måtte belage seg på å feriere i hjemlandet. Brukt- og nybilenes oppsving, gikk heller ikke ubemerket hen hos Bertel O. Steen Drammen, som huser merkene Mercedes-Benz, Peugeot, Kia og Citroën.
– Jeg har bare ett ord å si, og det er fantastisk, smiler salgs- og markedssjef Nils Tangen.
Stor kjøpelyst
Salgs- og markedssjefen ser at kjøpelysten fortsatt er til stede hos kundene, til tross for at pandemien sakte, men sikkert dabber av. Dette skal EQ-modellene til Mercedes Benz få en del av æren for. Allerede i 2019 tok den første EQ-modellen EQC, nordmenn med storm, samtidig som Mercedes Benz tok et stort skritt frem mot det grønne skiftet. Og i dag er det EQS som er det store trekkplasteret ved Bertel O. Steen Drammen.
– Nå har vi endelig fått EQS, som vi begynner å levere nå. Det er veldig spennende! Det siste tilskuddet i EQ-stammen er lillebroren til EQS; den elektriske sedanen EQE, og mot årsskiftet kommer EQS som en SUV, forteller Nils om det nye som skjer på EQ-fronten.
EQ-modellene til Mercedes Benz, er kjente for sin generøse rekkevidde. På EQS-en, som for øvrig er EQ-modellen med lavest luftmotstand, er rekkevidden utrolige 773 kilometer!
– Jeg opplever at rekkevidden har blitt mer og mer akseptert blant folk nå. Alle må ikke ha en rekkevidde på 1000 kilometer, selv om alle så klart ønsker seg en så lang rekkevidde, smiler han og fortsetter:
– Med dagens takt og utbygging av ladenettverket, tror jeg det går fint om du har en rekkevidde på 40-50 mil. Det er tross alt ikke ofte man kjører så langt i én strekk.
Null ladeangst
EQ-modellene EQA og EQB, har også blitt svært godt mottatt av publikum, ikke minst av teknologientusiaster som stiller harde krav til teknologien i bilene.
– De har omfavnet et annet publikum enn vi har hatt før, og kjøperne er langt yngre, mer innovative og teknologidrevne. Mange av kundene har vært Tesla-kunder, som ofte kjøper mer teknologi enn bil, forteller salgs- og markedssjefen.
Elbiler med en lang rekkevidde som ikke gir deg ladeangst, er heller ikke noe problem for Peugeot, som nylig slapp sin oppdaterte e-208, med en tre mil lengre rekkevidde.
– Peugeot 208 ble kåret til «Årets bil» i 2020, og modellene 208 og 2008 er hovedmotorene i personbilsalget. Det er biler som treffer markedet veldig godt, fastslår Nils.
I tillegg venter Bertel O. Steen Drammen spent på Peugeots plugin hybrid 308, som kommer nå rett før sommeren.
Kia står seg godt på elbilmarkedet, de også, med biler som tar deg lengre enn langt. Kia slo på stortromma med «Årets bil» i 2022; EV6, og selv er Nils i fyr og flamme over den innovative bilen som tiltrekker seg en helt ny kjøpegruppe.
– Alt er nytt; ny plattform, nytt design, nye designere, og en helt annen kjøpegruppe enn det vi har hatt før. Det er dritgøy, for å si det rett ut, gliser han.
Med et batteri på 77,4 kilowatt har EV6 en rekkevidde på 50 mil pluss, og i NAFs store elbiltest overlevde den rekkevidden sin og vel så det – selv på vinteren!
– Den klarte seg veldig bra sammen med søsknene sine Niro og Soul, som overpresterte i forhold til WLTP-tall. Det er en fantastisk bil, og det er rett og slett et nytt tankesett å lage en Kia på.
Helt forskjellige kundegrupper
På samme plattform som EV6, kommer det nye modeller på løpende bånd fra Kia. Neste bil ut er EV9, som blir en langt større bil enn sin forgjenger.
– Det er ikke ofte vi kan stå her på en lørdag å vise frem en bil på storskjerm, og det står fem kunder rundt PC-en for å se hvordan bilen ser ut. Så mottakelsen har enkelt og greit vært kjempebra, konstaterer Nils muntert.
Det nyeste tilskuddet i modellrepertoaret til Bertel O. Steen Drammen, er «underdog»-merket Citroën, som er en del av Stellantis. Til fordel for en dedikert Citroën-avdeling her, har bruktbilavdelingen med tilhørende verksted flyttet ut til Åssiden. Endringen har ifølge Nils blitt en stor suksess, ved at de nå har enda et bilmerke som henvender seg til en helt annen kundegruppe enn deres andre merker.
– Citroën har en helt annen kundegruppe, selv om volumselgeren e-C4 er lik 2008-modellen til Peugeot. De to kundegruppene er helt forskjellige, og det er helt ulike biler på mange måter, mener Nils.
Bertel O. Steen Drammen, selger flere elbiler i 2022 enn de noen gang hadde drømt om. Nils utdyper at kundeservice i dag er blitt stadig viktigere for dagens bilkjøpere, og dette er noe de tar på stort alvor ved å tilby sine kunder en eksepsjonell kundeservice.
– Det er kundeanbefalinger vi lever av. Vi kan annonsere oss blakke, men det hjelper ikke hvis vi ikke har fornøyde kunder. Det er en kjepphest som alltid kommer til å være viktig, uansett hva vi driver med. «Top notch» kundeservice trumfer alt, avslutter Nils og smiler.