I skjæringspunktet mellom Torshov og Grünerløkka, med Akerselva som nærmest nabo, finner man Totaltrykk i Sandakerveien 10A. Rundt det sjarmerende bedriftslokalet er det et yrende folkeliv som nyter sommersol og fuglekvitring. I snart 60 år har Totaltrykk hatt føttene godt plassert i lokalene. I løpet av den perioden har bedriften tatt fatt på mange spennende prosjekt innen sitt fagfelt.
– Som bedriftsnavnet tilsier er vi en totalleverandør av trykksaker. Vi leverer tradisjonelt offset-trykking og digitaltrykk på ark. Vi tilbyr i tillegg digitale løsninger gjennom effektive maskiner og programmer, forklarer daglig leder Jarle Skarseth.
Skarseth forteller at produksjon av etiketter er deres største og viktigeste fagområde, da dette er også det som skiller de ut fra andre i markedet.
– Vi har stor kompetanse innenfor produksjon av etiketter, og det er en viktig del av vårt arbeid. Da snakker vi etiketter både på rull og ark, tradisjonelt trykt med klisjéer eller digitalt.
Kunden kan også få levert produkter i storformat på papir, folie og banner, sier Skarseth.
Skarseth har selv utdanning som trykker. Han har jobbet på gulvet de første 20 årene i sin karriere, og har med tiden tilegnet seg praktisk innsikt og erfaring. Han har lederutdanning fra mesterutdanningen, mester i grafisk trykking og forsvaret. I Totaltrykk har han tolv ansatte fordelt på elleve årsverk.
Hvorfor skal man benytte seg av Totaltrykk?
– Fordelen vår er at all produksjon er på ett og samme sted. Vi har lang historie og mye kompetanse i veggene – både når det kommer til tradisjonelle og digitale løsninger. Vi leverer til hele Norge, og har en unik nærhet til markedet, presiserer daglig leder.
Skarseth har gjort seg kjent med at enkelte kunder velger utenlandske tjenesteytere i stedet for norske, på grunn av lavere pris.
– Fordelen med å bruke en norsk leverandør er nærheten til kunden. Vi gir en rask og god service. Dessuten er det ofte bare noen småkroner i forskjell, særlig med tanke på kvaliteten man får hos oss, begrunner Skarseth.
I fjor fikk Totaltrykk et nytt innskudd som effektiviserer produksjonen.
– Vi fikk en digital etikettmaskin som gjør det mer lønnsomt og rimelig å produsere etiketter i små serier. Dette er en stor fordel for kunden, dette gir oss også nye muligheter. Vi kan nå kjøre variable dataløsninger med bilder og tekst, og dermed tilby mer kundetilpassede løsninger. Dette er noe vi legger merke til at kunden etterspør, informerer han.
Hvem er kundene deres?
– Vi selger mest til bedrifter, og relativt få privatpersoner. Typiske kunder av oss er apoteker, sykehus eller industrikunder. Ellers er vi ofte en underleverandør for andre aktører, særlig når det gjelder produksjon av etiketter, bemerker daglig leder.
Skarseth anslår trykkonkurransen som tøff. Han nevner særlig to eller tre store konkurrenter, samt noen mellomstore bedrifter som Totaltrykk rivaliserer med.
– Selv er vi konkurransedyktige når det kommer til fagkunnskap. Det er vårt konkurransefortrinn, poengterer han.
– Vi liker å holde oss faglig oppdatert gjennom jevnt kontakt med leverandører og å delta på fagmesser, legger han til.
– Dessuten brenner vi for det vi gjør. Det som er mest spennende med vårt arbeid er at alle dager er forskjellige. Det dukker alltid opp en ny interessant utfordring som må takles underveis, og det syns jeg er veldig ålreit. Det er varierende og engasjerende kunder, og det er noe vi liker, forteller han.
Skarseth kan rapportere om at det er sjeldent de sier nei til kunder. Totaltrykk prøver som regel å finne en løsning på det meste.
– Hvis noe er litt utenfor det vi driver med til vanlig så har vi mange andre gode samarbeidspartnere som vi henter inn for å løse problemstillingen i samarbeid med.
Hvor er dere om fem år?
– Ennå mer digitalisert. Vi har flere løsninger i sammenheng med netthandel og har flere maskiner som effektiviserer arbeidet. Vi ser en tydelig forskjell i forbrukers atferd. Det er sjeldent kunder ringer lenger, de fleste kunder sender e-mail. Dette vil si at vi mister noe av den personlige kontakten med kunden, men kunder opplever dette som lettvint og det er greit. Når det er sagt er vi er opptatt av å følge med på digitale trender og endringer i forbrukeratferd, og ser for oss at vi fremdeles er opptatt av dette om fem år, sier Skarseth.