Interiørarkitekten Jane May Dragvik brenner for interiør. Hun har jobbet med interiør og tekstil i 20 år, men gleder seg fortsatt like mye til hver dag hun skal gå på jobb. Den Kristiansandbaserte bedriften Gardin Studio, ble startet av Jane og tre andre medeiere i 1997. Da lå fokuset kun på prosjektmarkedet og anbudsregning, og de hadde få eller ingen private kunder.
– Flere og flere spurte om vi ikke reiste ut på hjembesøk. Jo, det kan vi vel gjøre, tenkte jeg da. Så i dag er det mer motsatt, nå jobber vi mye mer mot privatmarkedet - men vi er absolutt gode enda på anbud og prosjekt, fastslår Jane med et smil.
Salg og veiledning i valg av gardiner, tepper og tapet, er Gardin Studios spesialitet. Butikken fungerer mer som et showroom, der man kan ringe og bestille tid i forkant. Jane forklarer ivrig om den «typiske» kunden og hvordan Gardin Studio jobber.
– Enten kommer kunden innom eller ringer, og så avtaler vi helst et hjembesøk. Vi vil jo hjem å se, for det er da vår inspirasjon begynner!
Jane tar gjerne med seg noen produkter hjem til kunden, og får som regel frie tøyler. Ved å stille kunden et konkret og enkelt spørsmål som «hva er dine behov?», blir Jane og kunden som oftest enige om en velfungerende løsning.
– Jeg liker å ha en god dialog med kundene for å vite at det treffer riktig, forklarer hun.
Gardin Studio selger ikke produkter med standardmål. Gardiner og lysskjerming blir alltid skreddersydd av interiørkonsulenter som reiser ut til kunden og tar mål. Blant bedriftskunder er det plisségardiner og tepper som er bestselgerne. Den erfarne interiørkonsulenten reiser ofte på messer til utlandet for innkjøp og inspirasjon.
Gardin Studio fører det tyske kvalitetsmerket JAB, og selger i tillegg enklere produkter som gardinstenger, pynteputer og tapet i nettbutikken.
– Trender kommer ofte litt seinere til Norge. I dag er det tapet på alle fire vegger - og gjerne i taket også, som vi ser er populært.
De fem medarbeiderne Jane, Ragnhild, Nina, Mona og Turid, stortrives i hverandres selskap og har et engasjement og humør som smitter over på kundene. Jane forteller at Gardin Studio tilbyr en tilleggstjeneste der de går inn som konsulenter i forbindelse med for eksempel oppussing av et hus, og hjelper da til med valg av farger, tapet og tekstiler.
– Selv om vi er i Kristiansand kan vi hjelpe kunder på både Østlandet og Vestlandet med råd og veiledning. Vi er veldig fleksible, smiler Jane forsikrende.
Avslutningsvis poengterer Jane at Gardin Studio følger med i tiden og er oppdatert på solskjerming for de nyeste smarthus-løsningene.
– Du kan si «Google Home, lukk gardinene på soverommet», så gjør dem det, sier Jane, som akkurat har lært seg alt om dette på kurs med resten av gjengen i Gardin Studio.