Det var allerede et år siden vi traff daglig leder og primus motor Arne Magnus Berge her på Folkeladerens hovedkvarter på Nøtterøy. Han kan fortelle at det er ganske mye som har skjedd siden sist.
– Det har vært veldig bra, og vi har vært nødt til å øke produksjonskapasiteten, fra 200 bokser i måneden til 400 - for å mette markedet, opplyser Arne Magnus.
Kunder fra hele Norge – suksess til tross for korona
Folkeladeren har solgt godt på tross av korona-situasjonen. Det har til tider vært en utfordring med inngående leveranser av komponenter fra utlandet, men teamet på Nøtterøy har stått på for å holde kundene fornøyd. Siden sommeren har det vært stor etterspørsel fra hele landet.
– Nå girer vi opp for å ha en buffer, for det har vi aldri hatt før, ler han med en hjertevarm latter.
Montering går også bra. Elektrikerne er flinke til å overholde koronatiltak ved befaring og montering, og folk flest har kanskje valgt å investere hjemme i stedet for utenlandsreiser.
Bevisstheten rundt å bruke ladestasjon fremfor å bruke stikkontakt, har økt betraktelig bare det siste året. Folkeladeren har derfor nå gleden av å ha kunder fra hele Norge. Firmaets selger, Poul Goldman, har tidligere dratt ut til installatører og presentert Folkeladeren. Nå for tiden er det også her hjemmekontor, og kundene følges opp per telefon og epost.
– Vi har kunder i Nord-Norge også! Det er hyggelig å se at elbil-bruken øker også nordpå, smiler Arne Magnus.
Kompatibel med hybrid
Han mener det er ideelt med flere ladestasjoner i Nord-Norge, som er en landsdel der man kjører både veldig lange og veldig korte strekninger. I tillegg har det blitt en markant nedgang i forurensning fra fossilbiler i storbyene; to av tre nye biler er nå elbil her.
Arne Magnus påpeker at Folkeladeren også kan brukes til ladbare hybrid-biler.
– Det er der du sparer på en hybrid-løsning; at du greier å lade ofte nok til at du får brukt de korte turene bare på strøm, mener han.
Produktutvikling fremover
Folkeladeren vil senere i 2021 lansere en helt ny boks. Spesifikasjonene er ikke spikret enda, men markedet etterspør 3-fase lading og høyere ladestrøm.
– Her ser vi også på muligheter for eksport til våre naboland. Vi har teknologipartnere i både EU og Kina i ryggen, og vil følge med markedet fremover, fastslår Arne Magnus.
I første omgang lanserer Folkeladeren en lader med fast kabel. Andre idéer er også på tegnebrettet: Mobile løsninger for byggeplasser og midlertidige ladepunkter, og det kan komme flere spennende nyvinninger.
Lade hjemme - bruk fornuften
En ladestasjon som Folkeladeren, leverer opptil to mil kjørerekkevidde i timen. Lader du bilen din på natta mens du sover, har du altså rundt 16 mil rekkevidde når du skal bruke bilen din om morgenen – noe for de fleste vanlige dagsturer.
– Vårt signal til forbrukerne, er at uansett om boksen har kapasitet for mer, så ikke legg opp mer enn du trenger. Det vil bli dyrere totalt sett med installasjon og trekking av kabler, lyder Arne Magnus’ råd.
Kjøpes gjennom elektrikere
Folkeladeren kan altså kjøpes gjennom elektroinstallatører, som er Folkeladerens primærmarked.
Forhåpningen i tiden som kommer, er at Folkeladeren klarer å holde tritt med de mange bestillingene. Målet er å sende leveransen senest dagen etter bestilling. Det kan knipe av og til, og da får kundene personlig oppfølging av Poul på telefon og epost.
Optimaliserer produksjonen
– Vi jobber med optimalisering av produksjonen og hvordan designet kan forbedres for å få en raskere produksjon – vi ser gjennom alle ledd.
Miljø og bærekraft er alltid i fokus fra A til Å i produksjonen. De benytter seg blant annet av resirkulert pappemballasje, og tenker miljøvennlig der de kan.
– Hos oss er "det grønne skiftet" ikke bare snakk - vi bidrar til det med hver ladeboks vi leverer. Folkeladeren er miljø i praksis, og det skal være enkelt og trygt for både forbrukeren og elektrikeren, avslutter Arne Magnus.