Plassjef Moritz-Andre C. Borg på Bilia Hønefoss Volvo, er godt bevandret i bilbransjen, med sammenlagt 8 år i Bilia, hvorav de siste to på Hønefoss. Han kan fortelle at Volvo lenge har vært en stor favoritt lokalt her i Hønefoss, og Moritz-Andre er stolt av å jobbe med et så stødig bilmerke som Volvo, på et sted der alle kjenner alle.
– Bilia Volvo har vært her i Asbjørnsensgate siden 2008, men Bilia har drevet Volvo i Hønefoss siden tidlig på 90-tallet. Med 15 ansatte er vi sikkert én av de mindre bilanleggene i Bilia-sammenheng. Alle som kommer inn hit kjenner man ofte, siden Hønefoss er et mindre sted, smiler Moritz-Andre innledningsvis.
Grønt skifte på bygda
Plassjefen forteller at de har levert veldig mange elbiler i Hønefoss, på et sted der mange lenge har tviholdt på fossile biler.
– Det er kjempemorsomt, og det blir ikke noe mindre morsomt fremover heller! Volvo satser jo veldig, og vi har ikke én eneste ren fossilbil lenger, vi har kun plug-in-hybrid eller elektrisk, og «standingen» vår på hybrid er veldig bra; nå har vi nye batterier som har en god rekkevidde, og elbiler med eller uten firehjulstrekk og god hengervekt, konstaterer Moritz-Andre om det grønne skiftet.
Selv om Bilia Hønefoss Volvo er ett av de mindre bilanleggene, så er Bilia én av de desidert største aktørene i Norge innen bilsalg. Moritz-Andre mener at seriøsiteten til Bilia sentralt, gir Bilia i Hønefoss en god ryggmarg.
– Volvo har en super «standing» i Norge. Det er jo premium biler, og vi har opplevd stor suksess – spesielt da XC90 kom i 2015-2016. Det har vært en veldig reise, ikke minst med de nye elbilene vi har nå, skryter plassjefen.
Elektrisk fokus fra Volvo
Da folk skulle ha biler til Norgesferien i 2020 og 2021, ble siste halvdel av 2020 og hele fjoråret et veldig solid år for Volvo-forhandleren i Hønefoss. Men Moritz-Andre tror at Volvo vil fortsette å appellere til nordmenn også i tiden som kommer, blant annet med de kommende lanseringene av helelektriske XC90 og XC60 mot sommeren neste år.
– Det blir kjempespennende! Den nye helelektriske XC90 er en Volvo som er bygget på en helt ny plattform og blir første bil ut. Ambisjonen til Volvo globalt, er at halvparten av bilene Volvo selger i 2025 er 50 prosent helelektrisk, og i Norge vil jeg anta det er 100 prosent, sier en entusiastisk plassjef.
Den nye C40, er Volvos første helelektriske bil uten fossile alternativer, med en rekkevidde tilsvarende XC40. Den kommer som to- og firehjulstrekk med god hengervekt – til en pris som mange har råd til.
– Det er en super bil som er tøff å se på, kanskje enda litt tøffere enn XC40! Det er en bil som har blitt tatt godt imot i markedet og som selger bra. Det er ikke bare vi som selger bilen som sier den er bra, ler han.
«Den folkelige premiumbilen»
Det største grepet Volvo har tatt software-messig på sine elektriske biler, er at du kan oppdatere bilen hjemme i garasjen din uten å besøke verkstedet. Og med et Google-basert system, der Google Maps er integrert i bilen, er Volvoen din dessuten alltid koblet på nett.
Men selv om Volvo har utviklet seg til å bli både hypermoderne og innovative, så lover Moritz-Andre at de nye modellene vil ha flere elementer som Volvo-fantasten kjenner igjen, som de karakteristiske høye baklyktene og det gjennomgående fokuset på sikkerhet. Det er ikke uten grunn at elbilene fra Volvo kalles for «den folkelige premiumbilen».
– Volvo globalt sett, er et lite merke som produserer 800 000 biler med store vekstambisjoner, men når du er mindre er det også lettere å snu på ting og gjøre noe eget. Derfor skal Volvo bygge på det skandinaviske, slik de alltid har gjort, fastslår Moritz-Andre.
I likhet med Volvo, er Bilia Volvo i Hønefoss små i den store sammenhengen. De har likevel mange kunder fra Valdres-traktene og mot Oslo og Sandvika, og får stadig nye kundeforhold nettopp på grunn av at de er små og personlige.
– Folk setter pris på at når du kommer hit på service, så kjenner du mekanikeren din. Det er én av de store fordelene vi har når vi er litt mindre, at det er lettere å knytte an til folk her. Bilia ligger veldig godt an på tilbakemeldinger fra kunder både på service og salg i forhold til Volvo, og vi har et stort fokus på at vi skal være bransjens beste bedrift på service, og det lever vi opp til, smiler Moritz-Andre avslutningsvis.