Naturlige økologiske produkter, har hatt en enorm vekst det siste tiåret. Som leverandør av økologiske produkter innen mat, kosttilskudd og hudpleie i over 40 år, er Vitalkost en av pionérene i bransjen. I dag omsetter bedriften mer enn noen gang.
– Vi er et veldig fremoverlent selskap som vil mye, innleder Totto Solvang, Vitalkosts daglige leder.
For å forklare Vitalkost i korte trekk, bruker han et sentralt sitat:
– Vi har et bredt utvalg av innovative, økologiske og naturlige produkter, med et stort salgspotensial i alle kanaler.
Nye eiere
Vitalkost har rukket å bli hele 44 år. Selskapet har kun hatt én eier frem til januar i år, da det børsnoterte svenske selskapet MedicaNatumin AB kjøpte Tønsbergbedriften.
– Oppkjøpet har gitt oss mange synergier både når det gjelder personell og produktportefølje, forteller Solvang.
– Så langt har dette gitt oss en stor omsetningsvekst, og vi er fortsatt bare i startfasen. Mulighetene til ytterligere vekst er nærmest uendelige med en så solid plattform av gode eiere og dyktige ansatte.
Selv er Totto Solvang en kjent profil i det norske næringslivet.
– Med bakgrunn i optikk, legemiddelindustrien og 10 år som markedsdirektør i Lifekjeden, har jeg jobbet med sterke merkevarer i snart en mannsalder. Fire år er allerede gått siden starten i Vitalkost og min tanke er å bli her i mange år fremover, sier en entusiastisk 55-åring.
Et vidt spenn av økologiske produkter
I dag har Vitalkost distribusjon av «ansvarlige kvalitetsprodukter til helsebevisste forbrukere» både på dagligvare, apotek, helsekost, netthandel, hotell og restaurant.
– Vi har et vidt spenn av bærekraftige produkter. Vi har naturlige kosttilskudd, snacks, drikke, sjokolade, nøtter, mel og pasta – alt mulig!
– Og så har vi ett av verdens flotteste merker; det naturlige vaskemiddelproduktet Ecover. Hadde du sett den fabrikken og hva de står for, så hadde du aldri kjøpt noe annet. Det vasker like bra - om ikke enda bedre - enn konvensjonelle vaskemidler, samtidig som det ivaretar miljøet på en måte som er uovertruffen i markedet, skryter Totto om det belgiske merket.
Shift-serien
Totto ønsker også å fremheve kosttilskuddene i Shift-serien, som er deres eget varemerke og inkluderer viktige vitaminer og mineraler. Shift har rukket å bli et sterkt varemerke på kort tid, og Shift Magnesium er faktisk det største magnesium-produktet i Norge per dags dato.
– SHIFT High End supplements er en bestselgende serie med potente, innovative og naturlige kosttilskudd. Vi ser at etterspørselen etter mer naturlige kosttilskudd er økende, og at serien har stort potensiale fremover, også med tanke på eksport.
Innovative helseprodukter
For dem som av ulike grunner ikke kan svelge tabletter og har vansker med å få i seg medisinen sin, fører Vitalkost det innovative produktet MedCoat. Det er en slags plastfilm med sitronsmak som du trer pillen gjennom – og vips, så blir den vonde smaken på pillen kamuflert og glir ned uten problem.
– Det har et unikt patent som ingen andre har, og er til og med på blå resept. Det eneste problemet er at ingen vet om det, ikke engang legene, humrer Totto.
– Her har vi en jobb å gjøre, og det er vi godt i gang med allerede.
Totto slår også et slag for produktet Dr. Bentsens Neseolje, som er utviklet av øre-, nese- halsspesialisten Dr. Paal Bentsen.
– Han så alle senskadene av dem som har brukt ulike typer nesespray og blitt avhengige av det, og baserte produktet sitt på oljer og urter. Det virker like godt som nesespray, samtidig som det er skånsomt for slimhinnene, forteller Totto.
Hittil har produktet kun vært å finne på helsekost og nettapoteket Farmasiet.no, men med en CE-merking endelig på plass, står apotekene og eksport til Norden og Europa for tur.
Går så det dundrer
Totto forteller at Korona-situasjonen ikke har påvirket Vitalkost og deres salgstall. Tvert imot rådet det nærmest en hamstring av deres varer den første tiden da korona ble kjent i Norge.
– Vi har en del produkter som har opplevd en sterk økning under Korona-epidemien. C-vitamintilskuddet Ester C har naturlig nok hatt et stort oppsving, men vi opplever også økning på matvarer og hudpleie. Vi har en salgsøkning som er helt fantastisk, og vi skal fortsette å øke. I år har vi en vekst på 37 prosent, og den skal vi mer enn doble til 2023. Det går så det dundrer, sier Totto og smiler.