marcoelsafadi2marcoelsafadi1marcoelsafadi3marcoelsafadi4marcoelsafadi5marcoelsafadi6

Nøkkelen til å bli en bedre leder

Foredragsholderen Marco Elsafadi, er selvutnevnt relasjonshøvding og en menneskekjenner på dypet. Marco har flere gode råd til norske bedriftsledere som vil få sine ansatte til å «skinne».

Foruten å være en anerkjent foredragsholder med spesialkompetanse på relasjoner, er «relasjonshøvdingen» Marco Elsafadi tidligere toppidrettsutøver innen basketball og et kjent fjes fra TV2-programmene Hvem bryr seg og De bortførte barnaI 2014 vant han også Mesternes Mester på NRKMed sitt rolige vesen, lune smil og store engasjement for mellommenneskelige relasjoner, har Marcos tiltrukket seg utallige bedriftsledere, helsefagarbeidere, lærere, foreldre og barnehagepedagoger på foredrag som omhandler det kanskje aller viktigste vi har: relasjonene til hverandre.

– Jeg har alltid vært opptatt av barn og ungeJeg jobbet som lærervikar ved en skole i Kristiansand for nesten 30 år siden, mens jeg spilte basketDer ble jeg oppfordret av en pappa som syntes jeg var så flink med barn, til å hjelpe noen gutter i tiende klasse som hadde aggresjonsproblemer, forteller Marco innledningsvis.

Unik kommunikasjonsevne
Guttene han skulle hjelpe, hadde store utfordringer med å tilpasse seg livet i Norge etter å ha opplevd krig i Balkan. Det var gutter som andre lærere både fryktet og kanskje hadde gitt opp – men som sårt trengte en mannlig rollemodell. Marco, som selv kom fra Palestina, kommuniserte godt med guttene og brukte basket som en isbryterDe fikk en lærer som  dem og viste dem respekt.

– Det gav meg også mer pondus i timene som matte- og norskvikar, og jeg fikk etter hvert mer ansvar for guttene. Det var der karrieren min som ungdomsarbeider begynte, sier Marco.

Marco hadde tydelig teft for å snakke med ungdommer. Etter å ha bygget opp en god relasjon med guttene fra Balkan over tid, kunne han til slutt forstå hvor aggresjonen kom fra. Dette formidlet han videre til de andre lærerne, og det endte med at han fikk en kjempereferanse fra skolen på bakgrunn av hans unike kommunikasjonsevne.

Da Marco flyttet til Bergen i 1998, ble han anbefalt å søke jobb på en skole. Derfra gikk det slag i slag for den unge relasjonshøvdingen, som i 2000 ble involvert i prosjektet New Page på oppdrag fra kommunen. I 2002 etablerte han New Page som en stiftelse, og jobbet med vanskeligstilt ungdom på oppdrag fra barnevernet i flere storbyer i Norge.

– I løpet av noen år hadde jeg over 60 ansatte, hvor jeg som basketspiller skulle drifte en stiftelse med mange millioner i omsetning. Veien ble til mens jeg gikk, røper Marco med et smil.

Livsviktig lagspill
En dag fikk han en henvendelse om en skoleungdom som ble holdt utenfor av klassen sin. Da spurte Marco klasselæreren om han fikk komme inn og snakke med klassen. Med tillatelse fra den berørte eleven og hans mor, snakket han åpenhjertig om problematikken som foregikk i klassen.

– Jeg sa at jeg ønsket å hjelpe eleven, men at han trengte klassen sin for å lykkes. Jeg fortalte om hvor viktig det var at klassen spiller sammen som et lag. Læreren merket fort stor forskjell etter jeg hadde vært der, gutten blomstret og klassen ble flinkere til å ta vare på hverandre, forteller Marco om suksesshistorien fra et klasserom i Norge.

Etter det rullet ballen videre, og Marco ble oppfordret av læreren til å holde foredrag for andre lærere om hva han sa til ungdommene. Deretter gikk det fort fra lærerforedrag til foreldreforedrag, og Marco ble et kjent ansikt med sitt ektefølte budskap.

Marco holdt rundt 50 foredrag i året - helt gratis, men begynte etter hvert å livnære seg på foredrag på vegne av New Page. Da New Page ble lagt ned i 2011, stiftet Marco et enkeltmannsforetaksom etter kort tid ble omgjort til Marco Elsafadi AS.

I forbindelse med opprettelsen av sitt eget foretak, ble firmaer og bedriftsledere Marcos nye satsningsområde. Han forteller at budskapet han formidler til norske bedriftsledere både er svært enkelt og veldig vanskelig på en gang.

– Mitt budskap har hele tiden vært å ta vare på hverandre og spille hverandre gode. Forskning viser at resultatene alltid blir bedre ved å spille på lag. Det handler om å tilgodese hvert enkelt ansattes behov, sier Marco og utdyper:

– Det blir en synergieffekt som skaper vekst; bedriften vil gå bedre siden alle vinner på det. Det er mitt budskap i alle foredragat relasjoner og fundamenter vi bygger i felleskap er helt avgjørende i forhold til hvor bra vi har det.

Får folk til å «skinne»
Marco Elsafadi holder foredrag for alle som jobber med mennesker og har med mennesker å gjøre, enten det er barnehagepedagoger som ønsker å forstå barns atferd, til høyt oppsatte ledere og tannleger som ønsker å redusere tannlegeskrekk hos sine pasienter. Budskapet er alltid det samme, for livet handler tross alt om samarbeid.

– Jeg har tre enkle prinsipper når det gjelder kommunikasjonDet første er at mennesker lytter bedre til mennesker de liker. Det andre er at man aldri kan stille høyere krav til relasjonen, enn det relasjonen tillater. For å kunne stille krav, må man være i en posisjon til å gjøre detforklarer han. Det tredje er at man ikke kan forandre andre - det er de nødt til å gjøre selv. Men vi kan tilrettelegge for endringer, heie på, hjelpe og innimellom stille krav, poengterer den ydmyke foredragsholderen.

Foredragene mot bedriftsledere har høstet svært gode tilbakemeldinger fra bedrifter som har forbedret sin interne arbeidskultur ved hjelp av transparens og konkrete tilbakemeldinger. Ifølge Marco er det aller viktigste en leder kan gjøre, å bli kjent med «laget» sitt.

– Jo mer du vet om den enkelte, desto bedre ledelse kan du utøve. Da kan man lettere justere, tilrettelegge og vite hva du kan kreve av dine ansatte. Folk er forskjellige og foretrekker forskjellige kommunikasjonsformer.

Marco fremholder at man som leder bør tenke at deres overordnede jobb er å få folk til å «skinne».

– Mange ledere går i fellen ved at de ansatte skal innfinne seg eller justere seg etter deres lederstil. En god leder bør isteden bruke tid med sine ansatte og skape gode relasjoner som gir rom for justeringer og hensyn. Ledere bør - og skal - kunne stille krav til sine ansatte, men de kravene kan løftes høyere hvis du har vært der for demutdyper han.

Marco jobber også etter en fin raushetssetning som kom fra hans da tolv år gamle datter. «Vær snill litt til», går ut på å være snill mot folk som ikke nødvendigvis har oppvist samme vennlighet.

– Raushet er å gjøre det lille ekstra, og møte personer med varme slik at de blir smittet – selv om det av og til kan gjøre vondt å være raus, medgir Marco Elsafadi med et varmt smil.

Les mer...

2025-03-01 10.00

enovate1

Norsk programvareselskap gjør det enkelt å dokumentere ferdigheter og kompetanse i bedriften

Artikkel Enovate AS tilbyr brukervennlige, skybaserte løsninger for opplæring, sertifisering og kompetanseoversikt. Dette sikrer et høyt kompetansenivå i bedriften. – Vi kan hjelpe mange små, mellomstore og store...
sansenforsmak6

Cateringsuksessen fra Trondheim fokuserer på smak, kvalitet og kundetilfredshet

Artikkel Cateringselskapet Sansen for Smak i Trondheim, drives av de blide søstrene Kristin og Grethe Brå Johansen, som serverer varmretter, snitter, tapas og kaker med verdiene smak, kvalitet og kundetilfredshet.
Til hjemmesiden

    Kontaktinformasjon

    national-cancer-institute-NFvdKIhxYlU-unsplash

    Å jobbe som vikar

    Å jobbe som vikar via et vikarbyrå i Norge har mange fordeler, men det kan også være svært gunstig for en bedrift å innleie fra bemanningsforetak.

    sigmund-eTgMFFzroGc-unsplash

    Digitale møter: Tips for nybegynnere

    Sagt ja til å holde dine første digitale møter? Tips om hvilken plattform, tekniske problemer & møteagenda finner du her.

    article1

    Beste stedene å campe i Norge

    Norge er et campingparadis, med sitt dramatiske landskap og overflod av campingmuligheter. Enten du leter etter en avsidesliggende campingplass ved sjøen eller på fjellet, har vi dekket deg.

    Arkiv