Daglig leder ved Bavaria Romerike, Espen Dalby Johansen, var utrolig spent da BMW i4 M50 ble lansert tidligere i år. Som et verdig tilsvar til andre sportsbiler, har sedanen i4 M50, 550 hester, og en sportsbil-ånd du både kan se og oppleve, til nesten halve prisen av tilsvarende sportsbiler i luksussegmentet!
– M-modellene er kjente for å være de morsomste og mest kjøreglade sportsbilene du kan få. Og så ble det ekstra spennende for dem som hadde sett for seg at den skulle koste mye mer; det å få en bil fra BMW, med en prestanda fra supersportsbil, til 600 000 ble for godt til å være sant for mange!
Espen forteller videre at Norge er på topplisten over antall solgte i4 på verdensbasis, og sportsbilen kan komme på lista over tidenes mest populære BMW-er.
– i4 er den bilen som jeg som veldig bilinteressert, har vært mest spent på. BMW har vært kjente for sporty biler veldig lenge, og selv om man kan si at iX3-en er sporty i sitt segment, kan en SUV aldri bli like sporty som en sportsbil, sier han med glimten i øyet.
Espen er sikker på at når folk finner ut at i4 kanskje er den beste som BMW noen gang har lagd, vil interessen for den spreke sportsbilen holde seg på samme nivå en god stund fremover.
Alene i sitt segment
En annen modell som har klart å beholde sin posisjon ganske lenge nå, er bestselgeren iX3.
– Den er i en egen klasse med tanke på forventet og oppgitt rekkevidde, og hva den faktisk kjørte! Den er imponerende effektiv. BMW har for så vidt alltid vært kjente for å ha veldig effektive bensinmotorer, så det er spennende at man viser til samme type tysk ingeniørkunst i forhold til hvor effektivt man klarer å få en så tung SUV til å flytte på seg, sier Espen muntert.
Den store elektriske X5-modellen til BMW, har også vært litt av et eventyr både for Bavaria Romerike og BMW. Ventetiden har dessverre vært svært lang, der de fleste har blitt nødt til å vente i opptil et år for å sikre seg den romslige bilen, som omtrent er alene i sitt segment – lang rekkevidde og romslig plass.
– Har du ikke lyst på en Tesla modell X, finnes det ingen andre alternativer om du har tre barn og en hund, og lang vei å kjøre til hytta. Da begrenser det seg fortsatt den dag i dag på elbil-utvalget, fastslår Espen.
Bavaria Romerike selger derimot svært få rene fossilbiler. Men hybriden x1, selger fortsatt godt i noen segmenter, og er en populær modell som muliggjør både elektrisk og fossil drift.
– X1 er en liten, trygg og god SUV. Vi har kunder som er veldig glad i den bilen, og det er kanskje en kundegruppe som er litt usikker på dette med elbiler, mener han.
Lang erfaring i bilbransjen
Espen hadde god erfaring med merket BMW, også før han ble daglig leder ved Bavaria Romerike for de to forhandlerne i Lillestrøm og på Gardermoen i januar i år. Han jobbet nemlig i BMW Norge i flere år, og hadde også med seg en verdifull erfaring fra Porsche før han kom hit.
– Jeg har erfaring fra hele bilreisen; bilfinansiering, import og nå forhandler – så jeg begynner å bli ganske bevandret i bilbransjen, smiler han.
Selv setter Espen pris på å gi kunden en fin opplevelse; en verdi som sammenfaller med Bavariakjedens kjerneverdier.
– Bavaria ønsker å skape unike kundeopplevelser, og de har i sitt DNA at de skal være merkbart annerledes. Vi har noen fine grunnverdier som jeg liker veldig godt: ydmykhet, respekt og ærlighet. Mitt fokus som daglig leder her på Romerike, har i første omgang gått på de ansattes tilfredshet, forteller Espen engasjert.
Teamfølelse skaper fellesskap
Bavaria Romerike er blant annet med i «great place to work», og Espens mål er at Bavaria Romerike skal være den aller beste, og ikke bare i Bavaria-gruppen på å ivareta de ansattes trivsel. Han har notert at de ansatte har en felles interesse for motorsport, og kom for ikke så lenge siden på en unik idé for å ivareta engasjementet og teamfølelsen blant sine medarbeidere.
– Vi har startet «Bavaria Racing Team»! Vi kjøpte en gammel bil, BMW 1-serie, som vi skal plukke fra hverandre, bygge opp og lakkere, og stille med på i GT4-klassen neste år og delta i NM. Det at vi er et team, har skapt et stort engasjement blant de ansatte forteller han.
– Jeg har en stor tro på at det blir veldig bra resultater om de ansatte koser seg på jobb. Det er sunn fornuft som jeg har vanskelig for å forstå hvorfor ikke andre gjør godt nok andre steder. Har man ansatte som er godt fornøyd, så blir det også en bedre opplevelse for kunden.