Møbelringen Egersund tilbyr gjerne hjemmebesøk som en kompletterende service i tillegg til veiledningen kundene får i butikk. Da kommer Møbelringen Egersunds innredningsekspert, butikkansvarlig Bente Rasmussen, på besøk hjem til kundene for å hjelpe dem med valget av de uendelige mulighetene og løsningene som finnes; en service som bare blir viktigere og viktigere ettersom utvalget stadig øker i omfang.
– Nå er det så utrolig mange valg! Du kommer inn hit og ser en sofa, men du kan jo få den sofaen i mange forskjellige farger, så av og til kan det være litt vanskelig for kundene og komme inn uten å få ekstra veiledning, sier Bente.
Butikksjef Svein Taraldsvik, istemmer:
– Ja, kundene trenger veiledning i dag. I tillegg er de fleste sofaer modulbaserte, så du kan bygge den nesten akkurat som du vil. Fordelen hos oss, er at vi har den kompetansen. Vi kan hjelpe kundene med det meste egentlig, smiler Svein.
Svein har en lang fartstid i møbelbransjen, og startet i Møbelringen på Bryne i 1986. Der var han i 21 år, før reisen gikk videre til en møbelimportør. Etter å ha jobbet der i ni år, gikk han tilbake til butikkdrift igjen, da han for rundt to år siden ble spurt om han var interessert i å drive Møbelringen Egersund.
Klikk og hent
Bente og Svein forteller at Møbelringen-kjeden nå har begynt med konseptet «klikk og hent». Nå kan kundene gå inn på nettet, bestille varer som er på lager og hente bestillingen i butikken.
– Store møbler er derimot vanskeligere å ha på lager. Men vi har «melk og brød»-varer som vi prøver å ha på lager til enhver tid, utdyper de to.
Sittekomfort er blitt viktigere
Hos Møbelringen Egersund er det mye å velge i, av norskproduserte møbler som har sitt fokus på komfort – deriblant Ekornes, Stordalmøbler og Brunstad for å nevne noen.
– Hvilestoler og Stressless, er veldig populært. Folk vil ha gode stoler å sitte i, og folk flest har fått mer fokus på komfort. Kundene er mer bevisst i dag, det er det ingen tvil om, fastslår Bente.
– Det har også blitt mer fokus på sittekomfort i spisestolen. Der ser vi at trenden nå er at folk samles mer rundt spisebordet i sosiale sammenkomster, og da er det viktig at stolen er god å sitte i når man gjerne sitter der i flere timer, sier Svein.
På fargeskalaen har jordfarger nå kommet for fullt, noe som gjenspeiles i den delikate butikkinnredningen til Møbelringen Egersund.
– Det er veldig kjekt å være i butikken, og butikkutstillingen har fått mye skryt – sikkert mye på grunn av de flotte fargene vi har fått i butikken, sier Svein muntert.
– Ja, det er mer tiltrekkende når det er farger i butikken, tillegger Bente og smiler.
Fokuserer på kvalitet og service
Møbelringen Egersund er en viktig butikk for lokalbefolkningen, som vet å sette pris på kvalitet og god service når de handler møbler.
– Man får et forhold til kundene, spesielt i en liten by som dette. Og så er det mange som kjenner Bente og som aller helst vil handle hos henne, sier Svein og smiler mot kollegaen.
– Vi fokuserer på kvalitet og service, det er viktig. Vi skal være en faghandel som kan faget, og en kunde skal få hjelp på alle mulige måter innen det vi driver med. Fokusområdet vårt er god kunnskap, som vi skal videreformidle til kunden så han eller hun føler seg trygg, avslutter Svein.