De har spesialisert seg på kokkeklær siden Jan Erik Karlsen startet opp i 1976. I dag drives spesialistforretningen i Barkåker av andre generasjon Karlsen, og fremdeles utmerker de seg stort innen segmentet kokke- og arbeidstøy. Men etter at Sportex for et par år siden valgte å bli forhandler av de japanske superknivene fra Tamahagane, er den lille familiebedriften blitt nærmest komplett.
– Vi ønsker ikke å drive med alt mulig og selge kopper og kar. Men siden vi selger kokkejakker er det helt naturlig for oss å selge kokkesko også - så hvorfor ikke kniver?
Geir Karlsen snakker med stor entusiasme om de japanske kokkeknivene som har tatt både mesterkokkene og amatørkokkene med storm, og viser frem de sylskarpe og utrolig vakre knivene. Karlsen forteller at det er litt krevende å selge knivene, som tar et halvt år fra de blir produsert i Japan til de dukker opp for salg i butikken. I tillegg har de hele 110 ulike knivmodeller i sortimentet.
– Men det er kanskje det artigste produktet å selge! En kokkekniv for en kokk er jo veldig personlig, sier Karlsen.
En kniv fra Tamahagane koster mellom 1 000 til 6 000 kroner, men til gjengjeld kan du ha kniven hele livet om du behandler den riktig. Ifølge Karlsen kommer det stadig flere privatpersoner innom og kjøper seg en skikkelig kniv.
– Fordelene er at den er håndlaget. Vekta, balansen og slipingen er perfekt. Vi selger mest av kniven som har tre lag stål, som består av to myke lag på utsiden og et hardt lag inni. Den tåler mye og er lett å slipe.
– Før kjøpte man ofte en knivkoffert med ti kniver, men det trenger du jo ikke. Du trenger maks tre kniver; en god kokkekniv, en liten skallkniv og en filetkniv, poengterer den erfarne selgeren.
Knivene selges dessuten ofte som profilering i form av firmagaver. Da kan Sportex lasergravere logo og navn på knivene - raskt og billig. Det gir et personlig preg, og det er ikke minst svært praktisk å kjøpe en kniv og få den inngravert samtidig.
– Vi er veldig dyktig på service og levering, for vi har alt «in-house» og et stort varelager.
Ved å ha alt samlet på en plass, er effektiviteten med andre ord alltid på topp hos Sportex.
– Ting skal skje fort i dag, dessverre, og der skjemmer vi bort kundene, sier Karlsen med glimt i øyet.
Yrkesbekledning, profilering og verneutstyr, er Sportex’ hovedområder, og spesielt kokkeklær av det svenske kvalitetsmerket Segers. I 2003 skrev de en avtale med Kokkelandslaget og Norske kokkers landsforening, og startet med å bygge et forhandlernettverk med agenter.
I løpet av årene har den lille utsalgsbutikken fått mye å by på, og de yter alltid god service til sine kunder. Brodering av kokkejakker er i tillegg til inngravering, en tjeneste de alltid tilbyr gjennom to ansatte som har broderi som sitt hovedområde.
– Ingen kan slå oss! Vi kan brodere på dagen, og sitter ved varelageret. Det er god markedsføring, smiler han.