Kim Nordvang har en bakgrunn som tømrer med mesterbrev, og bestemte seg etter noen år i yrket for å bygge på kompetansen med en takstmann-utdannelse. Ideen til Takst & Vindu Spesialisten fikk han da han jobbet hos et firma som drev med fasade og montering av dører og vinduer. Erfaringen gav mersmak, og Kim lærte seg masse i denne perioden, samtidig som han begynte å vurdere takstmann-yrket.
– Det var lærerikt, og da kom tanken om jeg kanskje skulle prøve å starte for meg selv, og i 2016 kjørte jeg i gang og startet det, forteller eier og daglig leder Kim Nordvang om hvordan Takst & Vindu Spesialisten ble født.
Favner bredt
Tanken bak navnet var ifølge Kim å kombinere taksttjenester med vinduer, men kompetansen til Takst & Vindu favner enda bredere enn vinduer.
– Vi er en typisk nisjebedrift som leverer og monterer mye dører, vinduer og snekkertjenester mot et nisjemarked, og så har vi takstbiten, som er alt fra tilstandsrapporter ved kjøp og salg av eneboliger, vedlikeholdsplaner og noen konsulenttjenester. Så det har vært en veldig god kombinasjon, spesielt i starten, sier Kim med et smil.
Ved å kombinere disse tingene, sikret Kim seg mange oppdrag i den kritiske oppstartsfasen, og fikk fort god kontakt med et knippe faste leverandører. Det første året jobbet Kim stort sett alene, og det andre året ansatte han Lukas og Thomas, som jobber her fortsatt.
– Og så begynte den ballen å rulle med jungeltelegrafen, så nå er vi 12 fast ansatte, i tillegg til en lærling, kan Kim stolt fortelle.
Tilknyttet Byggmesternes Takseringsforbund
Nedslagsfeltet til Takst & Vindu Spesialisten er hovedsakelig Oslo, men de tar også jobber utenfor Oslo – spesielt ved større oppdrag. De kan nemlig også være en totalentreprenør, og der har de allerede et godt rykte på seg for å levere et godt arbeid til konkurransedyktige priser.
I det siste har Takst & Vindu Spesialisten gått i dybden på hva den nye avhendingsloven går ut på, der de har fått god hjelp fra Byggmesternes Takseringsforbund.
– Vi er tilknyttet Byggmesternes Takseringsforbund, som har ordnet med godkjenninger i henhold til regelverket. Men det blir litt testing og feiling, og vi har nok lagt ned litt for mye arbeid i våre rapporter for å få kjøper til å forstå hva de faktisk kjøper. Vi skal ikke pynte på noe, understreker Kim.
Kim og Takst & Vindu Spesialisten, er opptatt av å ikke pynte på boligrapporten hvis tilstanden er som den er. Det gjelder for alle deres samarbeidspartnere.
En takstmann har som regel ikke lov til å vurdere det elektriske anlegget, men kan ved avvik kommentere og anbefale vurdering av en elektriker om anlegget bør utbedres eller utskiftes. Den nye avhendingsloven sier også at en takstmann ved tilstandene TG2 eller TG3 må komme med en kostnadsvurdering.
– Når man kommer til et oppdrag må man se hvilken type bolig det er, byggeår og om det er gjort mange oppgraderinger. Med den nye loven må vi være mye strengere, og det samme er eierskifte-forsikringsselskapene. Tidligere var det lettere å si at badet er gjort av en kompis og skrive det i egenerklæringsskjemaet, utdyper han.
Ett av Kims store satsingsområder på snekkerdelen, er gamle bygårder og fredede bygninger. Her har Kim og hans team opparbeidet seg en lang erfaring med å tilbakeføre vinduer og dører til sin opprinnelige utforming.
– Vi får mye bygårder! Det kan være restaurasjonsoppdrag med vinduer og dører som er originale fra byggeåret. Samt vinduer og dører som ble skiftet under byfornyelsen på 70- og 80-tallet, og som vi må tilbakeføre med replikaer.
– I tillegg til dette har vi tatt på oss totalentreprenør-jobber med de gamle murgårdene. I mange tilfeller når man skifter vinduer, så ønsker byggherren å ta fasaden, bytte tak, nye takrenner og nedløp, og annet elektrisk arbeid, forteller Kim.
– Vi er veldig nøye, raske og flinke
Ved å kombinere to ganske så forskjellige yrker, har Takt & Vindu Spesialisten gjort stor suksess, og i 2021 mottok Kim Gaselleprisen på grunn av den store veksten.
– Det har først og fremst vært hard jobbing! Det sier jeg til alle som vurderer å starte for seg selv. Det er ingen 8 til 16-jobb, for man er på jobb hele tiden, innrømmer han med et smil.
Nøkkelfaktoren har siden oppstarten i 2016 vært å finne dyktige folk, gi tillit til de ansatte og bygge dem opp med kurs og videreutdanning.
– Vi er veldig nøye, raske og flinke, og gutta er hyggelige. Er det noe, så er vi på ballen med en gang, forsikrer Kim.
Med en stor ordrereserve for 2022, ser Kim lyst på fremtiden for Takst & Vindu Spesialisten, samtidig som han vil unngå å vokse for fort.
– Det hjelper ikke å ha en masse folk på gulvet hvis vi ikke har de rette folkene. Det må være riktig person som passer inn hos oss og som vi kan stole på. Men jeg er veldig optimist for 2022 og hva fremtiden vil vise, smiler Kim avslutningsvis.