Å ha en arbeidshverdag som består i å trøste, støtte og hjelpe andre, krever mennesker litt utenom det vanlige. For Lisbeth Markussen Tømmerås, Svein Tømmerås og Trine Elle i Bergs Begravelsesbyrå i Bodø, er det den gode og personlige kontakten med pårørende som er det viktigste.
Sorg og relasjoner
– Når man får inn en samtale og det kommer pårørende, må man se an situasjonen. Det kan være alt fra brå, trasige dødsfall til forventede dødsfall med eldre mennesker. Men forventende dødsfall kan selvsagt også oppleves som veldig vonde, for sorg bygger på de relasjonene som er mellom mennesker, sier gravferdskonsulent og daglig leder i Bergs Begravelsesbyrå, Lisbeth Markussen Tømmerås.
Det handler om å møte de pårørende der de er, forsøke å se dem og imøtekomme ønskene deres på alle plan. Lisbeth og kollegene tilbyr alltid de pårørende å komme på hjemmebesøk.
– Respekt, verdighet, taushetsplikt og omsorg er fire ord vårt byrå legger veldig stor vekt på, forteller Lisbeth.
– En viktig ting, synes jeg, er å tidlig i samtalen gjøre seg litt kjent med den avdøde via de pårørende. Det synes vi er kjempeviktig for å kunne gjøre en best og mest mulig personlig jobb. Da går det på hva de pårørende forteller og trekker frem.
En som fikk oppleve Bergs Begravelsesbyrås varme og omtanke i en tung tid, er Randi Stemland. Randi mistet moren sin tidligere i år, og valgte Bergs Begravelsesbyrå. Hun priser Lisbeth for den gode servicen og den genuine omtanken hun gav Randi og hennes pårørende i en tid som var vond og trist.
– Det var veldig, veldig fint. Lisbeth tok så godt imot oss. Her opplevde jeg at det nærmest var åpent hus, og man kunne komme å prate når man følte for det, forteller Randi.
Lisbeth har selv opplevd å miste sin mor, og stod i likhet med Randi, svært nær sin mor. Lisbeth gav av seg selv i møte med Randi, forstod og trøstet henne i sorgen. Dette bidro til at Randi til tross for en tung tid – likevel satt igjen med gode minner fra tiden etter at moren gikk bort.
– Det var kjempeflott. Alt var sånn som vi ville ha det, rett og slett. Det der med at du kan slappe av og stole på at begravelsen blir slik du hadde tenkt – det er deilig å slippe å tenke på sånt når man står midt i sorgen, sier Randi.
Alt på ett sted
Trine, Lisbeth og Svein overtok begravelsesbyrået i mars 2016. Byrået ble etablert i 1987 av Pål Berg Sr, som drev firmaet fram til 2016. Han påtok seg likevel å være mentor for de nye eierne for å bidra med driften av byrået inntil de stod på egne ben. Dessverre døde han brått og uventet rett etter overtagelsen.
Lisbeth og Trine er også begge utdannet blomsterdekoratører, hvilket gjør at de i Bergs Begravelsesbyrå har alt under ett tak - fra selve gravferden til gravsteiner og blomster. Mange kunder setter stor pris på å kunne få hjelp med alt på ett sted.
Etter et dødsfall har man ikke lang tid på seg til å ordne med det praktiske, men Bergs Begravelsesbyrå ordner med alt; fra tidspunktet for begravelsen eller bisettelsen til dødsannonse, minnesamvær, solosang/instrumental solo, og innmelding av alle nødvendige offentlige papirer.
– Vi streber etter at kundene skal føle seg godt ivaretatt, og vi prøver å være så tilgjengelig som mulig på telefon. Dette er ingen åtte-til-fire-jobb, så vi forteller dem at terskelen for å ringe er lav, uansett tid på døgnet. Det er bare å ta kontakt, understreker Trine.