Carlsen Fritzøe Larvik, har røtter som strekker seg tilbake til 1800-tallet. Lenge var de en tradisjonell aktør innen skogbruk og industri, men på 1970-tallet utvidet de med byggevareutsalg i Larvik.
Daglig leder Vidar Monsen, er tydelig stolt når han forteller om bakgrunnshistorien og den lange tradisjonen den gamle byggevarehandelen har i Larvik.
– Det kommer fremdeles kunder hit som sier de er på Treschow og handler. Det henger igjen. Én av våre kunder som er pensjonist nå, fortalte at han husker at han var med faren sin hit på 60-tallet og betalte kontant i luka, humrer Monsen.
– Carlsen ble etablert i 1905, så Fritzøe og Carlsen er to gamle selskaper som begge to i utgangspunktet har drevet med tømmer, forklarer han videre.
Etter at de flyttet inn i et tidligere sagbrukslokale på 70-tallet, ble de med tiden medlem i forskjellige kjeder, deriblant Byggmakker. Men etter at de fusjonerte med Carlsen i Sandefjord i 2007, gikk de etter hvert også ut av Byggmakker-kjeden.
Hos Carlsen Frtizøe Larvik er proffkunden i fokus, og kundene får rask hjelp av dyktige medarbeidere som vet hva håndverkeren trenger. Kundekretsen består for det meste av proffkunder, med en overvekt av byggmesterbedrifter og mindre, lokale håndverkerbedrifter.
– Vi er spesialister på trelast og byggevarer. Vi har en stor bredde i utvalg på alt av trelast og byggevarer, så der er vi veldig gode. Og så har vi et mindre utvalg av snøfresere, griller og sånt, men det er bare et tilleggssortiment. Vi har konsentrert oss om det man bruker i hus og hjem, forteller Monsen.
Med generøse åpningstider tilpasset håndverkere og ansatte med høy kompetanse, strekker de seg langt for å gi sine kunder en så hyggelig handelsopplevelse som overhodet mulig.
– Det kundene kan forvente seg er god service og at vi har varene på lager. I tillegg har vi ingeniører og andre ansatte som hjelper til med dimensjonering og kalkulasjon. Vi skal skaffe informasjonen han trenger, for en håndverker kan komme borti ting han ikke har kommet borti før. Da skal vi bistå og skaffe informasjon, forsikrer Monsen.
Med appen Proff-It fra samarbeidspartneren Holte, kan faste kunder dessuten få tilgang til smarte løsninger. Etter at appen er lastet ned, står kundene fri til å utvide og bruke appen etter egne ønsker.
Faste kunder kan fortelle at Carlsen Fritzøe Larvik er blide og imøtekommende. De løser eventuelle problemer som kan oppstå og som de selv ikke har svaret på. På de årlige kundeundersøkelsene, scorer de alltid høyt på service og kundebehandling.
– Målet vårt er at vi skal være blide, joviale og ålreite. Det skal være hyggelig å komme hit, og du skal ha et smil om munnen når du går herfra - selv om du har tømt lommeboka, smiler han.