Bennett er Norges eldste reisebyrå, med aner helt tilbake fra 1850-talet. Med avdelinger i Asker, Trondheim, Elverum, Sandefjord, Fredrikstad, Grimstad, Hønefoss, Haugesund, Kristiansand, Måløy og Molde, er Bennett dessuten et reisebyrå som dekker hele landet. Bennett er en del av verdens største reisebyråkjede; Amex GBT, og drives som uavhengige franchiseavdelinger.
Spesialister på ulike reisetyper
Bennett Asker er et fullservice reisebyrå med spesialkompetanse på gruppe- og forretningsreiser, med tre avdelinger som er spesialister innen sine fagområder. Ifølge Anders Hedemann, daglig leder ved Bennett Asker, er det en stor trygghet å stå på tre forskjellige bein.
– Feriereiser, forretningskunder og gruppemarkedet utfyller hverandre på en veldig bra måte, konstaterer Anders, og forteller om de tre forskjellige avdelingene:
– Vår gruppeavdeling server cirka 300 grupper i året, mens vi tilbyr både tradisjonelle og online-løsninger for bedriftskundene. Vi valgte å organisere oss slik for å være best på de ulike reisetypene. Vi har også feriereiser hvor vi kun selger egenpakketerte reiser, med destinasjoner, opplevelser og hoteller som vi har besøkt selv og som vi vet holder en god standard, utdyper han.
Selv om Bennett Asker er en del av et stort reisebyrå, nyter de godene av å være en liten franchisebedrift som har kapasitet til å tilpasse og skreddersy løsninger til sine kunder. Selv har Anders en lang og imponerende karriere i reiselivsbransjen. Han begynte som reiselivskonsulent i Oslo i 1993, og gikk videre til Bennett Asker i 1996. Asker-kontoret skulle derimot legges ned noen år senere, og Anders ble da tilbudt muligheten til å overta driften av reisebyråavdelingen i Asker som en franchise.
– Vi startet Bennett Asker med tre personer i 2006. Selv om jeg hadde jobbet med reiseliv i mange år, måtte jeg lære meg enormt mye nytt – både markedsføring og administrasjon. Men vi bygget avdelingen stein for stein, og har gjort det bra i alle år, konstaterer Anders med et smil.
Døgnåpen tjeneste
I 2011 solgte Anders bedriften og fortsatte som daglig leder; en rolle han stortrives i. I tillegg til det overordnede ansvaret for åtte ansatte, er Anders også ansvarlig for forretningskundene.
– Vi er med kunden fra de henvender seg til oss, helt til de er kommet hjem. Vi er med hele veien – også under reisen om det skulle være noe. For forretnings- og gruppekunder har vi dessuten en døgnåpen tjeneste, noe som er en stor trygghet for kundene våre, poengterer Anders.
Med solide, kvalitetssikrede systemer, kan Bennett Askers kunder føle seg helt trygge på at de har en pålitelig aktør i ryggen hvis noe skulle oppstå. Anders understreker at de er svært opptatte av å oppfylle kundenes ønsker, og de møter så godt som alltid kundens behov og forventninger til reisemålet.
– Vi er en aktør som legger til rette for at kunden skal få det akkurat slik de vil ha det. Vi synes det er viktig å skreddersy løsninger for kundene, og vi har oppdaget at både bedrifter og private kunder ser nytten av å ha kontakt med et reisebyrå som er ansvarlig for hele turen. Mange søker tryggheten i å ha et kontaktpunkt, forklarer Anders.
Hele verden er Bennett Askers arbeidsplass. For å garantere at reisemålene holder en god kvalitet, reiser de ansatte ofte ut på studiereiser til nye reisemål for å bo, oppleve og bli godt kjent med kulturen, menneskene, og knytte bånd til nye kvalitetssikrede samarbeidspartnere. Slik kan de føle seg helt trygge på at kundene blir godt fornøyde med sin destinasjon.
– I fjor høst var vi på en ukes tur til Equador. Det var et fantastisk spennende land, som har mye å by på! Vi reiser alltid med et åpent sinn, men det var en opplevelse som virkelig overrasket meg. Vi har alle sammen vært i reiselivsbransjen lenge, men det er sjelden vi får en «wow-opplevelse» som vi fikk i Equador, sier Anders og smiler.
Tilbyr det kundene etterspør
Selv om verden bugner av spennende reisemål, er det mange som foretrekker å reise til den samme plassen hvert eneste år. Uansett hva kunden ønsker, er Bennett Askers mål å bidra til å skape magiske og uforglemmelige opplevelser. Det fordrer at reisebyrået henger med på utviklingen og er tro mot sitt konsept.
– For å bestille en reise hos oss må kundene avtale med oss på forhånd. Det er et bevisst valg å ha stengte dører, spesielt siden vi får mer tid til kundene våre, presiserer Anders.
Bennett Asker fortsetter sin reise som et velrennomert reisebyrå, og som fortsetter å vokse og ta markedsandeler. Det nye året har startet godt, med tre store kunder og en Gasellepris for fjoråret.
– Vi fortsetter å bygge steiner videre inn i 2025. Vi har tross alt verdens beste kollegaer i reisebyråkjeden Amex GBT. Vi setter utrolig stor pris på kjedetilhørigheten, spesielt siden det gir oss flere muligheter til å kunne tilby det kundene våre etterspør, avslutter Anders Hedemann.