Fintech-selskapet Aritma ble etablert i 1990, og gikk lenge under navnet ZData. De var en pioner innen softwareløsninger, med ekstra tyngde på filformat, konvertering av filer og automatisering av formidlings- og betalingsfiler. Aritma var frem til 2016 en familiebedrift med en håndfull ansatte, mens man i nyere tid har endret strategi til å bli et målrettet vekstselskap med 50 ansatte. I dag er Aritma en viktig aktør innen finansiell infrastruktur, og håndterer betalinger for over 140 milliarder euro årlig.
Fra tekst til XML
Aritma Pay er Aritmas egenutviklede løsning som kobler ERP- og lønnssystemer direkte til banker globalt. Pay-løsningen ble utviklet for å automatisere og harmonisere filformater mellom bank og økonomisystemer. Når bankene nå setter krav om at Telepay-formatet fases ut til fordel for ISO20022, løser Aritma Pay dette med standardfunksjonalitet uavhengig av hvilket system man har. Dette krever at bedrifter blir nødt til å gå fra Telepay-formatet, til XML-formatet ISO 20022.
– Konsekvensene med å ikke bli compliant på dette i tide, kan være store for bedriftene. Det er en operasjonell risiko med å avvente med Telepay-problematikken: Bedriftene risikerer blant annet at systemene ikke blir oppdatert, og at regninger ikke blir betalt i tide. Samtidig øker det risikoen for menneskelige feil siden det krever flere manuelle prosesser i regnskapsavdelingen, forteller forretningsutvikler Ruben Skrede.
Aritmas løsning har vært på markedet i godt over 20 år, og fintech-selskapet med base i Bergen har lenge vært klar over en forestående overgang til et XML-basert format. Ruben Skrede opplyser at det gode, gamle Telepay-formatet er basert på tekst, mens ISO 20022 er et XML-basert, internasjonalt standard-format.
– Når ansatte innenfor regnskap og betaling sitter i regnskapssystemet sitt og skal betale fakturaer, legger de opp et utbetalingsforslag; en liste over betalinger de skal utføre. Det eksporterer man i en fil, som man deretter laster opp i banken. I Norge har det filformatet vært Telepay siden slutten av 80-tallet, mens i andre land har man ulike betalingsformater, forklarer Ruben Skrede.
I en globalisert verden der betalinger på tvers av landegrensene er hverdagsmat, er behovet for en standardisert betalingsløsning dermed stort. Nå har en slik betalingsløsning kommet, og ISO 20022, er nå den nye betalingsstandarden i Europa.
– Vi i Norge og Norden, er de som har kommet lengst på å implementere den internasjonale standarden i Europa. Alle de norske bankene har implementert ISO-standarden som gyldig format til betalingsformidlingen, og bankene ønsker å legge ned Telepay, og vil at man skal gå over til ISO-standarden, utdyper Skrede, og legger til at det er store forskjeller i hvordan bankene implementerer ISO-standarden.
Løser et viktig behov
Aritma tilbyr flere produkter som distribueres som plug-and-play-produkter, og har dessuten en Open Finance-plattform som tilgjengeliggjør funksjonaliteten gjennom API. Kort fortalt er Aritma Pay en ferdig software som er klar til å brukes, mens API-løsningene er et påbygg i form av en kode som kundene skriver inn i sin software.
– Innen API-løsninger, har vi kunder som Fiken og Unimicro. Disse kundene har integrasjoner mot våre APIer. Det betyr at når disse kundene skal kjøre betalinger gjennom banken, går det gjennom vår API-plattform, belyser Skrede.
Dersom et selskap vil komme i gang med Aritmas løsninger, kan de tegne en lisens hos dem og sammen avtale et tidspunkt for oppstart. Aritmas leveranseteam som er eksperter på å installere systemet, står deretter klare til å konfigurere tjenesten hos kunden – og etter bare et par timer kan kunden kjøre en testbetaling.
Skrede understreker at alle bransjer vil ha nytte av Aritma Pay, og at de har kunder på tvers av alle bransjer.
– Vi løser et behov som oppstår i økonomifunksjonen hos alle bedrifter, fastslår Skrede.
Kan integreres mot alle banker
Løsningen til Aritma legger seg dessuten mellom systemer og bank, og kundene kan uten problem fortsette helt som før med å produsere Telepay-filer i sitt eget regnskapssystem.
– Vi konverterer filen til ISO-format og sender den videre til banken. Det samme gjelder returfilene, opplyser Skrede. Det er flere fordeler med Aritma Pay; det første er at kundene åpenbart blir ISO 20022-compliant, og for det andre får de også en bankintegrasjon og automatikk. Det er viktig å nevne siden vi har bygget integrasjoner mot alle banker i Norden og kan kommunisere med de på vegne av kunden, forteller han videre.
Ved at Aritma også leverer automatikken i filbehandlingen, eliminerer det risikoen for menneskelige feil og utro tjenere, i tillegg til at det er svært tidsbesparende. Tilbakemeldingene fra kundene tilsier at det er lett og raskt å komme i gang, at det fungerer som forventet, og at den automatiserte filbehandlingen sparer kunden for verdifull tid.
Så langt i år har Aritma levert løsningen til en rekke store kunder, og Skrede forventer at pågangen vil fortsette.
– I år har vi åpenbart opplevd en veldig stor etterspørsel etter løsningen vår på grunn av bankenes overgang. Fremover ønsker vi å bygge et selskap som er en trygg og god arbeidsplass for mange mennesker, og vi har lyst til å åpne nye kontorer og bli den dominerende aktøren på markedet i Norden, avslutter Ruben Skrede.