SIGA er et sveitsisk familieforetak som ble stiftet i 1966 og som i dag eies av andre generasjon; brødrene Marco og Reto Sieber. I 2009 var første leveransen til Norge, etter at behovet for værbestandige tetningsprodukter meldte seg i nord i landet. Kort tid etter ansatte SIGA sin første representant i Norge, og siden har den sveitsiske produsenten fortsatt å vokse her til lands.
– I 2018 åpnet vi et lokalt kontor i Norge, og SIGA Norge AS er i dag et norsk datterselskap av konsernet, innleder Øyvind Berg, daglig leder i SIGA Norge.
Fungerer like godt i varmt som kaldt klima
SIGA tilbyr produkter som fungerer godt i det norske klimaet og som holder bygninger tett mot vær og vind. SIGA er anerkjent leverandør av høykvalitets produkter for luft- og vindtetting. I deres sortiment finner man tapeprodukter til ulike formål, membraner, lim- og fugemasser.
– Her i Norge med alle våre ulike klimadeler og værforhold, mener jeg noe av det viktigste med våre produkter er at de fungerer godt i forhold til utfordringene vi har med vårt klima: Det skal fungere når det er kaldt, men det skal også fungere når det er varmt, utdyper Øyvind.
SIGA Norge leverer produkter til både små, enkle tilbygg og store prosjekter rundt omkring i Norge, og er en betydelig leverandør av tetningsprodukter til store entreprenører på landsbasis.
– Forskrift om krav til byggverk (TEK), krever at vi skal bygge boliger etter en passivhus standard, der det også er krav til lekkasjetall i bygget. Trykktesting må utføres, og man må dokumentere et lekkasjetall. Det er naturligvis vanskelig å oppnå uten å gjøre tiltak, og der kommer våre produkter inn i bildet, forklarer Øyvind.
Utvikler, produserer og distribuerer
Norge er med andre ord et viktig marked for SIGA, og her til lands har produktene fått et godt marked og renommé – med produkter som løser noen av utfordringene kundene deres står overfor innen luft- og vindtetting.
– Tetting inngår som et viktig tiltak i et bygg – også i forbindelse med rehabilitering for å energieffektivisere. Tetting blir en elementær del for at man skal få kontroll på oppvarming eller nedkjøling og det er der vi har vårt fokus og vår kompetanse. Vi jobber tross alt kun med luft- og vindtetting, poengterer Øyvind.
Bygg står i dag for cirka 40 prosent av det globale energibehovet. Mye av dette til å varme opp eller kjøle ned bygg. Derfor vil energieffektivisering av eksisterende bygningsmasse inkludert tiltak for å sikre tette bygg, bli en stadig viktigere del av å nå klimamålene – nasjonalt som globalt.
– Vi streber for en verden med null energitap i bygninger. Det er vår visjon, og noe vi jobber etter i alle deler av konsernet, sier Øyvind. Derfor jobber vi helt spesifikt med luft- og vindtetting av bygg, og ettersom vi driver med innovasjon, utvikler, produserer og distribuerer produkter, har vi kontroll på hele prosessen, understreker han.
Ved å kun ha fokus på luft- og vindtetting, har SIGA høy kompetanse og god ekspertise på området. SIGA Norge består av 22 ansatte, hvorav største andel er produktrådgivere som bruker hverdagen ute hos utførende, gjerne på byggeplass for å gi råd og støtte til dem som skal bruke produktene.
– Hver eneste dag står alle de dyktige ansatte i SIGA Norge på, alle med sine oppgaver og ansvarsområder for å støtte vår visjon om null energitap i bygninger, konstaterer Øyvind.
Noe som også ligger sentralt i SIGAs visjon er bærekraft, og Øyvind forsikrer at det hele tiden blir foretatt aktive valg som å tilby giftfrie produkter og effektiv produksjon som blant annet drives med strøm fra solcelleanlegg på begge deres fabrikker.
– Vi gjør aktive tiltak for miljøet og hele tiden er det visjonen vår som er styrende i forhold til det vi ønsker å oppnå på sikt: å redusere energibehovet i bygg.
Produserer det markedet etterspør
SIGAs produkter kan leveres spesial tilpasset behovet kunden har til sine prosjekter. Dette kan være tilpasninger av dimensjon og utførelse for effektiv og sikker bruk av produktene. De kan snu seg fort rundt dersom en kunde har spesifikke behov eller ønsker.
– Vi ser alltid etter muligheter; enten det er kunden som kommer til oss med et behov, eller om vi identifiserer et nytt behov ute på byggeplassen. Vi er i den relativt unike situasjonen at vi fort kan produsere noe som markedet etterspør, forklarer Øyvind.
Nå er hovedfokuset til SIGA Norge AS å bli enda bedre på det de er gode på, samtidig som de skal bidra til markedet med sine produkter og sin gode kompetanse innen energieffektivisering.
– Fremover vil vi ha et enda tydeligere fokus på opplæring og rådgivning: både ute på byggeplassene og ved å invitere kunden til oss. Det er viktig at den som jobber med produktene både vet hvorfor luft- og vindtett er viktig og hvordan en kan jobbe effektivt, på en sikker måte, avslutter Øyvind Berg.