Sprengstoffprodusenten FORCIT Norway AS betjener kunder innen gruveindustrien, pukkverk og entreprenørvirksomhet. Selskapet er en del av FORCIT Explosives; en finsk sprengstoffprodusent- og leverandør med forankring både i Sverige og Finland. FORCIT Explosives inngår i sin tur i FORCIT Group, som også omfatter FORCIT Defence og FORCIT Consulting.
– Konsulentvirksomheten FORCIT Consulting, leverer rådgivning og opplæring innen sprengningsteknikk, mens FORCIT Defence spesialiserer seg på produksjon av militære sprengstoffer. FORCIT Explosives har historisk sett vært den største delen, men Defence har vokst noe voldsomt de siste årene. Nå er forsvarsdelen størst, forklarer Vegard Olsen, daglig leder i FORCIT Norway AS.
Tydelig vekststrategi
Olsen har jobbet i FORCIT Norway i fem år, og har vært vitne til en stor utvikling i selskapets omsetning. I løpet av ti år, har man gått fra en omsetning på 50 millioner, til 400 millioner kroner og er i dag 55 ansatte. Ifølge Olsen, har den kraftige veksten en klar sammenheng med konsernets omfattende vekststrategi.
– Våre eiere har hatt en tydelig vekststrategi, fastslår han og forklarer: Det startet med etableringen i Norge i 2012, og etter hvert ble det bygget flere bulkstasjoner og flere ladetrucker i hele Norge. Kombinert med en solid satsning innen utstyr og leveranser til tunnelbygging, har vi lykkes med å øke omsetningen vår betraktelig, presiserer Olsen.
I dag er det tre sprengstoffprodusenter i Norge, som leverer sprengstoff til det norske markedet. FORCIT Norway er den nest største leverandøren, med en markedsandel på rundt 25 prosent.
– Vi har vokst fort. Nå har vi nådd et volum som for en periode er akseptabelt, uten å investere for mye nytt, understreker Olsen, som utdyper at selskapet ser frem til en tid med en mer kontrollert vekst.
Med en betydelig innsats mot prosjekter i offentlig regi, har FORCIT Norway vunnet flere prosjekter ved å vise seg frem som en leveringsdyktig leverandør. Man har blant annet brukt mye ressurser på å være en tilstedeværende aktør som følger opp sine kunder og prosjekter.
– Vi har fått mange tilbakemeldinger på at vi er fremoverlente, fleksible og at vi snur oss rundt for å hjelpe kundene. Det har vært en nøkkelfaktor for å komme oss inn på markedet og få det fotfestet vi har, konstaterer Olsen.
Konkurrerer om de store prosjektene
FORCIT Explosives strategi er å være delaktige i store prosjekter. Nåværende prosjekter ved blant annet flyplassene i Mo i Rana og Bodø, og vegprosjektene E10 Hålogalandsveien og E6 Lillehammer, har bevist at sprengstoffleverandøren har lykkes med å konkurrere om de store infrastrukturprosjektene.
– Vi ser at anleggsvirksomheten har gått bra i det siste, mens byggeindustrien derimot har hatt det vanskeligere. Det merker vi godt ved at det for eksempel er mindre asfalt og grøftesingel som skal legges, og mindre små tomter som skal sprenges ut, sier Olsen.
Det har uten tvil vært en stor utvikling innen sprengstoffteknologi de siste hundre årene, men mye er likevel likt når det smeller.
– Det finnes en egen forskningsavdeling i Finland, som hele tiden jobber med å optimalisere kjemien på produktene våre. I tillegg forskes det på nye typer sprengstoff, blant annet hydrogenperoksid-sprengstoff, som er veldig i vinden nå, opplyser Olsen, som legger til at sprengstoffet må gjennom flere godkjenninger og mye testing før det kan lanseres. Forskning og utvikling er et ledd i satsning på bærekraftige løsninger og for å ta et ansvar i det grønne skiftet.
– Vi er tett på, pålitelige og engasjerte
Som en dynamittleverandør med flere konkurrenter, ønsker FORCIT Norway å utmerke seg på service og tilgjengelighet – ikke minst for å posisjonere seg som en foretrukken leverandør i byggeindustrien når det snart blir bedre tider.
– Det er en positivisme å spore, og det er bare et tidsspørsmål før det blir et økt behov for sprengte og knuste masser, konkluderer Olsen.
FORCIT Norway ønsker å være en samarbeidspartner som tilbyr kundene sine rask kontakt og høy tilgjengelighet, noe som er spesielt viktig i en bransje hvor tid er penger. Mange kunder setter dessuten stor pris på å få hjelp raskt, og i FORCIT strekker man seg langt for å etterkomme kundenes ønsker.
– Kundene våre kan alltid ringe direkte til oss om de har et problem som skal løses. Vi får mange tilbakemeldinger på at vi er tett på, pålitelige og engasjerte, poengterer Olsen.
Avslutningsvis ønsker Olsen å berømme de ansatte i FORCIT, som er interesserte og engasjerte i faget, og som gjør sitt ytterste – hver eneste dag – til det beste for kundene, kollegaer, og med HMS som et bakteppe i alt de gjør.
– Kommunikasjon og engasjement er utrolig viktig i vårt fag. Vi har lykkes veldig godt med å få inn dyktige og trivelige medarbeidere, som er motiverte til å bli med på denne reisen, avslutter Vegard Olsen.