Ford-entusiasten Johnny Brekke, ble født inn i en vaskekte Ford-familie der Johnnys far, bror og halvbror var med da Kverneland Bil først startet opp i Egersund tidlig på 60-tallet. Han hadde nærmest hele slekta i den «blå» familien, og begynte selv på Kverneland Bil i 1987, med en inngangslønn på 20 kroner i timen.
– I 1993 startet jeg som lærling og tok førerkortet da jeg var 18 - samme dag ble jeg plassert i en bergingsbil og fikk turen til en kollisjon. Det var bare tut og kjør, mimrer Johnny, som etter hvert tok fagbrev som bilmekaniker.
I 2009 ble drømmen om et eget bilverksted oppfylt da Johnny og Hans Petter Bøgh-Hafsø gikk sammen om å starte Bilservice Egersund. Til å begynne med var de kun fire ansatte ved Bilservice Egersund, men siden den gang har de ekspandert med flere ansatte for hvert år.
Ydmyk lederstil
Johnny har i bunn og grunn jobbet seg oppover, fra å ha vært lærling på mekanisk til karosseriavdelingen, delelageret og diverse lederstillinger. Denne erfaringen har bidratt til at Johnny i dag blir sett på som en ydmyk daglig leder som setter pris på de ansatte.
– Jeg prøver å være en leder som jobber sammen med de ansatte, og det får æren av den vinnerkulturen vi har klart å skape. Vi har flere ganger vunnet den høyeste prisen man kan få innen kundebehandling, men vi er ikke perfekte og vi kan bli bedre, understreker Johnny, som har et motto om at de alltid skal bli bedre og gjøre det beste for kunden.
Bestselgeren Mustang
Etter at Bilservice Egersund startet med Ford i 2011, har omsetningen bare økt for hvert år, og elbiler og plugin-hybrider er bestselgere ved Ford-forhandleren i Egersund – for ikke å snakke om råtassen Mach-e!
– Fra i mai i fjor og ut året, ble det registrert 7 000 Mustang Mach-e i Norge, og eventyret bare fortsetter; Mustangen har gjort at 2022 kommer til å bli enda bedre enn 2021, sier Johnny med et stort smil.
– Mach-e er kvalitet, og det er tydelig at det er Ford som har levert det. Bilen er gunstig, har lite avgifter, en lang rekkevidde og høy kvalitet. Man kan velge mellom fire modeller; lang rekkevidde, kort rekkevidde, og to- og firehjulstrekk, og selvsagt den nyeste GT-utgaven, som går fra 0-100 på utrolige fire sekunder, utdyper han.
Mach-e starter på rett over 400 000 kroner, og den slår godt an i alle aldersgrupper. Johnny forteller om en trofast kunde som nylig kjøpte sin 35. bil hos Bilservice Egersund, og selvsagt ble det en Mach-e.
– Vår eldste kunde er 86 år og han er ambassadøren vår. Han ville absolutt ha en Mach-e så fort som mulig så han rakk å få oppleve det mens han levde, og fikk kjøpe bilen min, smiler Johnny.
Venter spent
I disse dager fikk Johnny tilsendt en rykende fersk pressemelding fra Ford, som kunne bekrefte at Ford kommer med hele syv nye elbiler i løpet av de kommende tre årene.
– Ford kommer med en helelektrisk Puma og varebilene Transit Custom og Transit Courier, og flere SUVer. Den første kommer allerede i år, avslører Johnny spent.
Mildhybriden Puma er én av de første ut. Den ligger på rundt 350-400 000 kroner. Og med dagens lønnsomme leasingavtaler, er det dessuten langt flere privatkunder og næringskunder som har muligheten til å kjøpe en helt ny bil, med dekkhotell og service inkludert i månedsprisen. Bilservice Egersund solgte faktisk 50 Ford Explorer under fjoråret, som er en bil til 1 million.
– Nå har den kommet som varebil, og vi har allerede solgt fem varebiler. Den går 63 kilometer på batteri, og siden den er en plugin, så er den billigere å kjøre.
Johnny slår også et slag for Kuga, som i likhet med Explorer går 63 kilometer på batteri og er billig i drift.
– En annen bestselger er Custom som kommer som helelektrisk neste år. Men vi selger også en del av Connect og Courier, som er svært billige å lease, opplyser han.
Mange jern i ilden
Ford er kjente for å tilby gode garantier på sine elbiler, og har en garanti på åtte år på batteriet, og fem år på selve bilene. Ifølge Johnny er det alltid et godt apparat rundt Ford.
– Ford er trygghet. De rydder opp om det skulle være noe, understreker han.
I tillegg til Ford-butikken, driver og eier Johnny flere virksomheter sammen med den gode vennen og makkeren Hans Petter Bøgh-Hafsø, som er hovedaksjonær. De har blant annet et verksted i byen og en bilbergingsvirksomhet et steinkast unna Ford-butikken.
– Vi kjører for Viking, Falck og SOS, og vi har et bilutleiefirma med flere hundre biler tilknyttet Sixth. Og så har vi Fiat, Jeep og Alfa Romeo i Stavanger, så vi har et fint nettverk fra Egersund til Kristiansand, smiler han avslutningsvis.